x € 1.000 | ||||||
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Baten | ||||||
Onroerendezaakbelasting | 111.803 | 115.445 | 131.975 | 131.975 | 131.975 | 131.975 |
Budgetstructuur Leidsche Rijn | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Precario-, toeristen- en hondenbelasting | 3.432 | 5.404 | 5.452 | 5.452 | 5.452 | 5.452 |
Uitkering gemeentefonds | 813.513 | 792.735 | 832.278 | 821.889 | 813.959 | 812.463 |
Dividenden | 1.015 | 1.426 | 646 | 796 | 946 | 946 |
Langlopende geldleningen | 1.933 | 551 | 162 | 149 | 135 | 135 |
Algemene stelposten | 0 | 0 | 300 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 931.697 | 915.560 | 970.813 | 966.261 | 958.467 | 956.971 |
Lasten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Onroerendezaakbelasting | 5.517 | 5.453 | 5.570 | 5.570 | 5.570 | 5.570 |
Budgetstructuur Leidsche Rijn | 0 | -1.918 | -1.173 | 1.354 | 1.354 | 1.354 |
Precario-, toeristen- en hondenbelasting | 309 | 296 | 303 | 303 | 303 | 303 |
Uitkering gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | -518 | -518 | -518 |
Dividenden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Langlopende geldleningen | -2.795 | -6.023 | -5.930 | -7.239 | -9.044 | -9.049 |
Algemene stelposten | 0 | 5.316 | 18.972 | 12.361 | 7.199 | 5.359 |
Onvoorzien | 274 | 159 | 159 | 159 | 159 | 159 |
Totaal lasten | 3.305 | 3.283 | 17.901 | 11.990 | 5.023 | 3.178 |
Saldo baten en lasten | 928.392 | 912.277 | 952.912 | 954.271 | 953.444 | 953.793 |
---|
Mutaties reserves | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Toevoeging reserves | 142.320 | 27.219 | 14.917 | 9.247 | 7.252 | 8.779 |
Onttrekking reserves | 94.620 | 69.610 | 29.153 | 9.125 | 6.088 | 7.732 |
Geraamd resultaat | 880.691 | 954.668 | 967.148 | 954.149 | 952.279 | 0 |
---|
Onroerende zaakbelasting
De onroerende-zaakbelastingen worden nader toegelicht in de paragraaf lokale heffingen.
Stelpost budgetstructuur Leidsche Rijn
Op deze stelpost wordt jaarlijks aan de hand van de groei van Leidsche Rijn budget opgebouwd ter dekking van kapitaallasten en overige eigenaarslasten van maatschappelijke voorzieningen in Leidsche Rijn. De meeste voorzieningen zijn inmiddels gereed of in aanbouw. Hetzelfde geldt voor nog in te richten openbare ruimte in verschillende gebieden in Leidsche Rijn. De ruimte die jaarlijks in de begroting ontstaat als gevolg van de groei van de stad bestemmen wij voor uitgaven in verband met de groei van de stad. Hiervoor hanteren wij vanaf 2019 een nieuw groeikader conform besluit bij Voorjaarsnota 2018. Om ervoor te zorgen dat Leidsche Rijn kan worden afgebouwd blijft de frictie doorlopen in het nieuwe groeikader. Op het moment dat een voorziening in gebruik wordt genomen, komt het benodigde budget ten laste van deze stelpost.
De lasten in de begroting 2022 zijn 0,745 miljoen euro voordeliger dan in 2021 door enerzijds de extra bijdrage in 2022 vanuit het financieel beeld (voorjaarsnota) van 1,000 miljoen euro (voordeliger) en extra frictiekosten in 2022 van 0,255 miljoen euro ten opzichte van 2021 (nadeliger). In 2023 zijn er nog geen frictiekosten verrekend en dus zijn vanaf 2023 de frictiekosten 2,272 miljoen euro lager dan in 2021 (voordeliger).
Precario-, toeristen- en hondenbelasting
De precario-, toeristen- en hondenbelasting worden nader toegelicht in de paragraaf lokale heffingen.
Conform de beleidslijn vastgelegd in de Nota lokale heffingen worden de tarieven voor de hondenbelasting en de precariobelasting met niet meer dan het inflatiecijfer verhoogd.
Uitkering gemeentefonds
De algemene uitkering 2022 neemt ten opzichte van 2021 met circa 40 miljoen euro toe. Dit wordt met name veroorzaakt door taakmutaties. De Meicirculaire 2021 is voor 2022 en verder verwerkt.
Dividenden
Gemeente Utrecht bezit aandelen in een drietal NV's, te weten de BNG Bank NV, Vitens NV en de Utrechtse Maatschappij tot Stadsherstel NV. Deze aandelen geven in principe recht op een jaarlijkse uitkering die gekoppeld is aan de door de NV gerealiseerde winst (BNG, Vitens) of gerelateerd is aan de omvang van het eigen vermogen (Stadsherstel).
Gelet op aangescherpte continuïteitsdoelstellingen worden van Vitens in 2022 en in de komende jaren geen dividendbetalingen verwacht. Voor BNG Bank wordt in 2022 een dividend verwacht van 0,6 miljoen euro. Dat is behoudender ingeschat dan normaal en komt door onzekerheden en risico's die de huidige economische omstandigheden met zich meebrengen (onder andere door Covid). In 2023 wordt enig herstel verwacht naar een niveau van 0,75 miljoen euro. Met ingang van 2024 bedraagt de dividendraming voor BNG Bank 0,9 miljoen euro.
Voor Stadsherstel wordt jaarlijks een stabiel dividend geraamd van 0,046 miljoen euro.
Langlopende geldleningen
Zie ook paragraaf Financiering.
De rentebaten nemen af als gevolg van aflossingen op verstrekte leningen en vanwege lagere geraamde renteopbrengsten op kortlopende geldleningen.
De rentelasten bestaan uit de volgende componenten:
- de externe rentelasten op opgenomen lang- en kortlopende financiering
- plus de interne rentelasten over specifieke eigen vermogensposten en voorzieningen
- minus de aan activa en grondexploitaties toegerekende rentelasten (negatieve lasten).
De meerjarige doorrekeningen in deze begroting zijn gebaseerd op een intern omslagpercentage van 2% dat sinds 2018 wordt gehanteerd. Dit met uitzondering van grondexploitaties; daarvoor gelden specifieke rekenregels die leiden tot een iets lager percentage dan 2%.
Omdat de toegerekende rentelasten hoger zijn dan de interne en externe rentelasten vertoont deze post een negatief saldo. Een negatieve last is te duiden als een opbrengst. Deze negatieve last neemt de komende jaren toe doordat er aanvullende investeringen worden gedaan waaraan rente wordt toegerekend. Naar verwachting is deze toegerekende rente hoger dat de rentelasten van de benodigde aanvullende financiering.
De lage marktrente vertaalt zich, bij herfinanciering van oude of het opnemen van nieuwe leningen, in een daling van de gemiddelde rente van de leningenportefeuille. Daardoor bestaat de kans de omslagrente op grond van BBV-voorschriften met ingang van 2022 verlaagd moet worden naar 1,5%.
Algemene stelposten
De lasten zijn in 2022 13,656 miljoen euro hoger dan in 2021 veroorzaakt door effecten Mei circulaire 2021 (13,618 miljoen euro) en afwikkeling overige stelposten (0,038 miljoen euro).
De lasten zijn in 2023 7,045 miljoen euro hoger dan in 2021 veroorzaakt door effecten Mei circulaire 2021 (7,002 miljoen euro) en afwikkeling overige stelposten (0,043 miljoen euro).
De lasten zijn in 2024 1,883 miljoen euro hoger dan in 2021 veroorzaakt door effecten Mei circulaire 2021 (1,840 miljoen euro) en afwikkeling overige stelposten (0,043 miljoen euro).
De lasten zijn in 2025 0.043 miljoen euro hoger dan in 2021 veroorzaakt door de afwikkeling overige stelposten (0,043 miljoen euro).
Toevoegingen en onttrekkingen reserves
Begrote mutaties
x € 1.000 | |||||
Jaar | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Verevend stand programmabegroting 2021 | -62.559 | -32.440 | -2.138 | -355 | 1.775 |
Verevend in aanloop naar programmabegroting 2022 | 20.168 | 18.204 | 2.261 | 1.520 | -728 |
Totaal | -42.391 | -14.236 | 123 | 1.165 | 1.047 |
Overheveling budget Vuelta | -1.500 | ||||
Besluitvorming 2e Berap 2020 | -17.210 | ||||
Correctie Corona effecten | 22.192 | 9.303 | 4.778 | 1.128 | |
Vanwege kosten maatregelpakketten | 19.485 | 18.235 | |||
MBO Aktieplan herverdeling 2021/3 | 217 | 50 | -267 | ||
Vrijval vaste activa reserve | 18.300 | ||||
Investeringen leegstandsproblematiek | 500 | ||||
Versterking Bibob | 380 | ||||
Te bestemmen resultaat 2020 | -16.052 | ||||
Onttrekking VJN 2021 | -9.613 | -7.884 | -2.251 | 55 | -90 |
Aanvulling scenario C | 1.969 | ||||
Corresponderende posten | 399 | ||||
Correctie rente | -62 | ||||
Kapitaalgoederen vastgoed PB 2021 | -138 | ||||
Af te wegen wensen porgrammabegroting 2021 | -169 | ||||
Af te wensen VJN 2019 | -331 | ||||
Nu verevend | 20.168 | 18.204 | 2.261 | 1.520 | -728 |
Mutatie algemene dekkingsreserve | -43.271 | -14.236 | 123 | 1.165 | 1.047 |
Mutatie reserve maatregelpakketen | 880 |
Toelichting budgetafwijkingen/grote mutaties
| x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
I / S | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Baten | |||||
Stelposten | |||||
Opnemen stelpost Jeugdzorg/afwikkeling | I | 300 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Onroerend zaak belasting | |||||
Groei, inflatiecorrectie en verhoging OZB | S | 16.530 | 16.530 | 16.530 | 16.530 |
Uitkering gemeentefonds | |||||
Taakmutaties | S | 39.543 | 29.154 | 21.224 | 19.728 |
Dividenden/Langlopende leningen | |||||
Behoudender dividendraming BNG Bank door economische onzekerheden | S | -780 | -630 | -480 | -480 |
Langlopende leningen | |||||
Lagere rentebaten als gevolg van aflossingen op verstrekte leningen en lagere geraamde renteopbrengsten op kortlopende geldleningen | S | -389 | -402 | -416 | -416 |
Overige baten | |||||
Indexatie precario, toeristen- en hondenbelasting | S | 48 | 48 | 48 | 48 |
Totaal baten | 55.252 | 50.700 | 42.906 | 41.410 | |
Lasten | |||||
Budgetstructuur Leidsche Rijn | |||||
Schommeling frictiekosten | I | 745 | 3.272 | 3.272 | 3.272 |
Onroerende zaakbelasting | |||||
Indexatie geraamde vermindering OZB | S | 117 | 117 | 117 | 117 |
Langlopende leningen | |||||
Aanvullende investeringen leiden tot hogere interne rentetoerekening (negatieve last; nog berekend op basis van een omslagrente van 2%). Dit effect is groter dan de aanvullende financieringslasten a.g.v. de lage marktrente | S | 93 | -1.216 | -3.021 | -3.026 |
Uitkering gemeentefonds | |||||
Verkeerde boeking (onderdeel baten gemeentefonds) | S | 0 | -518 | -518 | -518 |
Algemene stelposten | |||||
Kleine schommeling in stelposten | S | 13.656 | 7.045 | 1.883 | 43 |
Overige lasten | |||||
Precario/hondenbelasting | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Totaal lasten | 14.618 | 8.707 | 1.740 | -105 | |
Saldo baten en lasten | 40.634 | 41.993 | 41.166 | 41.515 |
Verbonden partijen
- Verwachte bijdrage van de BNG Bank NV is 0,6 miljoen euro.
Verwachte bijdrage van N.V. Vitens voor 2022 is nihil.
Verwachte bijdrage van NV Maatschappij tot Stadsherstel Utrecht is 0,046 miljoen euro. - Geen bijdrage verwacht van de N.V. REMU-Houdster
- Verwachte bijdrage van BghU is 7,980 miljoen euro.