Programma's

Algemene middelen

x € 1.000

Rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Baten

Onroerendezaakbelasting

111.803

115.445

131.975

131.975

131.975

131.975

Budgetstructuur Leidsche Rijn

0

0

0

0

0

0

Precario-, toeristen- en hondenbelasting

3.432

5.404

5.452

5.452

5.452

5.452

Uitkering gemeentefonds

813.513

792.735

832.278

821.889

813.959

812.463

Dividenden

1.015

1.426

646

796

946

946

Langlopende geldleningen

1.933

551

162

149

135

135

Algemene stelposten

0

0

300

6.000

6.000

6.000

Onvoorzien

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

931.697

915.560

970.813

966.261

958.467

956.971

Lasten

Onroerendezaakbelasting

5.517

5.453

5.570

5.570

5.570

5.570

Budgetstructuur Leidsche Rijn

0

-1.918

-1.173

1.354

1.354

1.354

Precario-, toeristen- en hondenbelasting

309

296

303

303

303

303

Uitkering gemeentefonds

0

0

0

-518

-518

-518

Dividenden

0

0

0

0

0

0

Langlopende geldleningen

-2.795

-6.023

-5.930

-7.239

-9.044

-9.049

Algemene stelposten

0

5.316

18.972

12.361

7.199

5.359

Onvoorzien

274

159

159

159

159

159

Totaal lasten

3.305

3.283

17.901

11.990

5.023

3.178

Saldo baten en lasten

928.392

912.277

952.912

954.271

953.444

953.793

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

142.320

27.219

14.917

9.247

7.252

8.779

Onttrekking reserves

94.620

69.610

29.153

9.125

6.088

7.732

Geraamd resultaat

880.691

954.668

967.148

954.149

952.279

0

Onroerende zaakbelasting
De onroerende-zaakbelastingen worden nader toegelicht in de paragraaf lokale heffingen.

Stelpost budgetstructuur Leidsche Rijn
Op deze stelpost wordt jaarlijks aan de hand van de groei van Leidsche Rijn budget opgebouwd ter dekking van kapitaallasten en overige eigenaarslasten van maatschappelijke voorzieningen in Leidsche Rijn. De meeste voorzieningen zijn inmiddels gereed of in aanbouw. Hetzelfde geldt voor nog in te richten openbare ruimte in verschillende gebieden in Leidsche Rijn. De ruimte die jaarlijks in de begroting ontstaat als gevolg van de groei van de stad bestemmen wij voor uitgaven in verband met de groei van de stad. Hiervoor hanteren wij vanaf 2019 een nieuw groeikader conform besluit bij Voorjaarsnota 2018. Om ervoor te zorgen dat Leidsche Rijn kan worden afgebouwd blijft de frictie doorlopen in het nieuwe groeikader. Op het moment dat een voorziening in gebruik wordt genomen, komt het benodigde budget ten laste van deze stelpost.

De lasten in de begroting 2022 zijn 0,745 miljoen euro voordeliger dan in 2021 door enerzijds de extra bijdrage in 2022 vanuit het financieel beeld (voorjaarsnota) van 1,000 miljoen euro (voordeliger) en extra frictiekosten in 2022 van 0,255 miljoen euro ten opzichte van 2021 (nadeliger). In 2023 zijn er nog geen frictiekosten verrekend en dus zijn vanaf 2023 de frictiekosten 2,272 miljoen euro lager dan in 2021 (voordeliger).

Precario-, toeristen-  en hondenbelasting
De precario-, toeristen- en hondenbelasting worden nader toegelicht in de paragraaf lokale heffingen.
Conform de beleidslijn vastgelegd in de Nota lokale heffingen worden de tarieven voor de hondenbelasting en de precariobelasting met niet meer dan het inflatiecijfer verhoogd.

Uitkering gemeentefonds
De algemene uitkering 2022 neemt ten opzichte van 2021 met circa 40 miljoen euro toe. Dit wordt met name veroorzaakt door taakmutaties. De Meicirculaire 2021 is voor 2022 en verder verwerkt.

Dividenden
Gemeente Utrecht bezit aandelen in een drietal NV's, te weten de BNG Bank NV, Vitens NV en de Utrechtse Maatschappij tot Stadsherstel NV. Deze aandelen geven in principe recht op een jaarlijkse uitkering die gekoppeld is aan de door de NV gerealiseerde winst (BNG, Vitens) of gerelateerd is aan de omvang van het eigen vermogen (Stadsherstel).
Gelet op aangescherpte continuïteitsdoelstellingen worden van Vitens in 2022 en in de komende jaren geen dividendbetalingen verwacht. Voor BNG Bank wordt in 2022 een dividend verwacht van 0,6 miljoen euro. Dat is behoudender ingeschat dan normaal en komt door onzekerheden en risico's die de huidige economische omstandigheden met zich meebrengen (onder andere door Covid). In 2023 wordt enig herstel verwacht naar een niveau van 0,75 miljoen euro. Met ingang van 2024 bedraagt de dividendraming voor BNG Bank 0,9 miljoen euro.
Voor Stadsherstel wordt jaarlijks een stabiel dividend geraamd van 0,046 miljoen euro.

Langlopende geldleningen
Zie ook paragraaf Financiering.

De rentebaten nemen af als gevolg van aflossingen op verstrekte leningen en vanwege lagere geraamde renteopbrengsten op kortlopende geldleningen.
De rentelasten bestaan uit de volgende componenten:

  • de externe rentelasten op opgenomen lang- en kortlopende financiering
  • plus de interne rentelasten over specifieke eigen vermogensposten en voorzieningen
  • minus de aan activa en grondexploitaties toegerekende rentelasten (negatieve lasten).

De meerjarige doorrekeningen in deze begroting zijn gebaseerd op een intern omslagpercentage van 2% dat sinds 2018 wordt gehanteerd. Dit met uitzondering van grondexploitaties; daarvoor gelden specifieke rekenregels die leiden tot een iets lager percentage dan 2%.
Omdat de toegerekende rentelasten hoger zijn dan de interne en externe rentelasten vertoont deze post een negatief saldo. Een negatieve last is te duiden als een opbrengst. Deze negatieve last neemt de komende jaren toe doordat er aanvullende investeringen worden gedaan waaraan rente wordt toegerekend. Naar verwachting is deze toegerekende rente hoger dat de rentelasten van de benodigde aanvullende financiering.

De lage marktrente vertaalt zich, bij herfinanciering van oude of het opnemen van nieuwe leningen, in een daling van de gemiddelde rente van de leningenportefeuille. Daardoor bestaat de kans de omslagrente op grond van BBV-voorschriften met ingang van 2022 verlaagd moet worden naar 1,5%.

Algemene stelposten
De lasten zijn in 2022 13,656 miljoen euro hoger dan in 2021 veroorzaakt door effecten Mei circulaire 2021 (13,618 miljoen euro) en afwikkeling overige stelposten (0,038 miljoen euro).
De lasten zijn in 2023 7,045 miljoen euro hoger dan in 2021 veroorzaakt door effecten Mei circulaire 2021 (7,002 miljoen euro) en afwikkeling overige stelposten (0,043 miljoen euro).
De lasten zijn in 2024 1,883 miljoen euro hoger dan in 2021 veroorzaakt door effecten Mei circulaire 2021 (1,840 miljoen euro) en afwikkeling overige stelposten (0,043 miljoen euro).
De lasten zijn in 2025 0.043 miljoen euro hoger dan in 2021 veroorzaakt door de afwikkeling overige stelposten (0,043 miljoen euro).

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Begrote mutaties

x € 1.000

Jaar

2021
Saldo
mutaties

2022
Saldo
mutaties

2023
Saldo
mutaties

2024
Saldo
mutaties

2025
Saldo
mutaties

Verevend stand programmabegroting 2021

-62.559

-32.440

-2.138

-355

1.775

Verevend in aanloop naar programmabegroting 2022

20.168

18.204

2.261

1.520

-728

Totaal

-42.391

-14.236

123

1.165

1.047

Overheveling budget Vuelta

-1.500

Besluitvorming 2e Berap 2020

-17.210

Correctie Corona effecten

22.192

9.303

4.778

1.128

Vanwege kosten maatregelpakketten

19.485

18.235

MBO Aktieplan herverdeling 2021/3

217

50

-267

Vrijval vaste activa reserve

18.300

Investeringen leegstandsproblematiek

500

Versterking Bibob 

380

Te bestemmen resultaat 2020

-16.052

Onttrekking VJN 2021

-9.613

-7.884

-2.251

55

-90

Aanvulling scenario C

1.969

Corresponderende posten 

399

Correctie rente  

-62

Kapitaalgoederen vastgoed PB 2021

-138

Af te wegen wensen porgrammabegroting 2021

-169

Af te wensen VJN 2019

-331

Nu verevend

20.168

18.204

2.261

1.520

-728

Mutatie algemene dekkingsreserve

-43.271

-14.236

123

1.165

1.047

Mutatie reserve maatregelpakketen

880

 

Toelichting budgetafwijkingen/grote mutaties

 

x € 1.000

I / S

2022

2023

2024

2025

Baten

Stelposten

Opnemen stelpost Jeugdzorg/afwikkeling

I

300

6.000

6.000

6.000

Onroerend zaak belasting

Groei, inflatiecorrectie en verhoging OZB

S

16.530

16.530

16.530

16.530

Uitkering gemeentefonds

Taakmutaties

S

39.543

29.154

21.224

19.728

Dividenden/Langlopende leningen

Behoudender dividendraming BNG Bank door economische onzekerheden

S

-780

-630

-480

-480

Langlopende leningen

Lagere rentebaten als gevolg van aflossingen op verstrekte leningen en lagere geraamde renteopbrengsten op kortlopende geldleningen

S

-389

-402

-416

-416

Overige baten

Indexatie precario, toeristen- en hondenbelasting

S

48

48

48

48

Totaal baten

55.252

50.700

42.906

41.410

Lasten

Budgetstructuur Leidsche Rijn

Schommeling frictiekosten

I

745

3.272

3.272

3.272

Onroerende zaakbelasting

Indexatie geraamde vermindering OZB

S

117

117

117

117

Langlopende leningen

Aanvullende investeringen leiden tot hogere interne rentetoerekening (negatieve last; nog berekend op basis van een omslagrente van 2%). Dit effect is groter dan de aanvullende financieringslasten a.g.v. de lage marktrente

S

93

-1.216

-3.021

-3.026

Uitkering gemeentefonds

Verkeerde boeking (onderdeel baten gemeentefonds)

S

0

-518

-518

-518

Algemene stelposten

Kleine schommeling in stelposten

S

13.656

7.045

1.883

43

Overige lasten

Precario/hondenbelasting

7

7

7

7

Totaal lasten

14.618

8.707

1.740

-105

Saldo baten en lasten

40.634

41.993

41.166

41.515

Verbonden partijen

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49