Onderstaand worden de reserves per programma toegelicht.
Bewoners en Bestuur
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Reserve Verkiezingen | 740 | 0 | 740 | -34 | 706 | 0 | 706 | 0 | 706 | 0 | 706 | 0 | 706 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1992 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Doel waarvoor deze reserve is ingesteld: Egalisatie voor de kosten die met verkiezingen samenhangen . | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In de exploitatiebegroting zijn de standaard kosten voor één verkiezing begroot. De komende 6 jaar zijn er ieder jaar verkiezingen gepland. De extra kosten die niet in het structurele exploitatiebudget vallen zoals onder andere aanbestedingen of de kosten voor een extra verkiezing worden in principe gedekt uit deze reserve. 2028 is het eerste jaar zonder (geplande) verkiezing waarin het exploitatiebudget weer in de reserve zal worden gestort |
Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Egalisatiereserve bouwleges | 0 | 832 | 832 | 0 | 832 | 0 | 832 | 0 | 832 | 0 | 832 | 0 | 832 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 15-6-2017 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Egalisatiereserve om de jaarlijkse schommelingen in de legesopbrengsten omgevingsvergunningen op te vangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De baten van de leges dalen bij de invoering van de WKB, omdat de werkzaamheden overgaan naar de private sector. De eerste 4 jaar (periode 2022-2025) na de start van de WKB zal een deel van het toezicht nog onder het oude regime worden gedaan. Hierdoor komen er te weinig baten binnen om de kosten uit het oude regime financieel te dekken. Omdat deze werkzaamheden later plaatsvinden dan dat de middelen binnen komen is er bij de overgang naar de nieuwe wetgeving sprake van een tekort aan financiële dekking. Deze middelen zijn in de periode 2017-2020 ontvangen via de leges omgevingsvergunningen en zijn bestemd voor het bouwtoezicht in de periode 2022-2025. De reservering kan derhalve uit de leges omgevingsvergunningen plaatsvinden. | |||||||||||||
Woonfonds | 1.449 | -500 | 949 | -150 | 799 | 0 | 799 | 0 | 799 | 0 | 799 | 0 | 799 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 19-3-2003 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het woonfonds wordt ingezet voor bijzondere doelgroepen en initiatieven die extra woonvoorzieningen vragen en niet in het reguliere pakket zijn opgenomen. Daarnaast dient de reserve als risicoreserve voor enkele leningen. De stortingen aan dit fonds geschieden door de afwikkeling van oude volkshuisvestingsregelingen, rentevergoedingen, saldi NRF en leges. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Reserve Utrechts restauratiefonds (URF) | 3.228 | 0 | 3.228 | 0 | 3.228 | 0 | 3.228 | 0 | 3.228 | 0 | 3.228 | 0 | 3.228 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Uit het Utrechts Restauratiefonds worden laagrentende leningen verstrekt ter ondersteuning van particuliere eigenaren. Het Restauratiefonds richt zich op de restauratie van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden en op werkzaamheden voor energiebesparing in deze panden. De reserve is ingesteld ter dekking van het risico van de verstrekte leningen en de dekking van de rentekosten. In 2020 is het risicopercentage dat wordt gehanteerd verlaagd naar 75%. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt bij de bestedings- en dekkingsvoorstellen het saldo van de rentekosten, rentebaten uitstaande leningen en beheerkosten NRF verrekend met de reserve. | |||||||||||||
Archeologisch opgravingen | 886 | 147 | 1.033 | 0 | 1.033 | 0 | 1.033 | 0 | 1.033 | 0 | 1.033 | 0 | 1.033 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve heeft twee doelen. Een deel is bestemd als egalisatiereserve van baten en lasten van de interne archeologische opdrachten. Daarnaast wordt een deel van deze reserve ingezet ten behoeve van het ontwikkelen van het cultuurcentrum Hoge Woerd, vooral ter dekking van een deel van de kapitaalslasten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De verrekening voor interne archeologische opdrachten vindt niet altijd plaats in hetzelfde boekjaar als het jaar waarin de lasten geboekt worden. Wanneer er een resultaat ontstaat wordt dit gestort in- of onttrokken aan de reserve archeologische opgravingen. | |||||||||||||
Revolverend fonds woningrenovatie | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Ingesteld bij de Verantwoording 2006. Geen einddatum vanwege revolverend karakter. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Domplein 13 | 200 | 0 | 200 | -40 | 160 | -40 | 120 | -40 | 80 | -40 | 40 | -40 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2026 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-2016 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve wordt ingezet ter dekking van de subsidiëring aan Stichting Domplein. Onder voorwaarden wordt aan de stichting een subsidie van in totaal 0,4 miljoen euro verstrekt over een periode van tien jaar, van 2016 tot en met 2026. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijkse onttrekking van 0,04 miljoen euro ter dekking van de subsidie aan de Stichting Domplein. | |||||||||||||
Reserve grondexploitatie | 27.796 | 167.243 | 195.039 | -17.839 | 177.199 | -140 | 177.059 | 1.228 | 178.287 | 1.678 | 179.964 | 793 | 180.757 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve is ten behoeve van het opvangen van niet begrote financiële tegenvallers in grondexploitatieprojecten en ten behoeve van het afdekken van financiële risico's bij het nemen van initiatieven in de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. De ontwikkeling van de reserve grondexploitaties wordt in het MPR toegelicht. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 wordt een bedrag van 2,957 miljoen euro onttrokken uit de reserve in verband met de jaarlijkse afdracht aan de algemene middelen (2,125 miljoen euro), promotie en acquisitie (0,080 miljoen euro) en dekking product gebiedsmanagement (0,752 miljoen euro). | |||||||||||||
Investeringsimpuls RSU | 21.992 | 3.121 | 25.113 | 1.812 | 26.925 | 57 | 26.982 | -4.498 | 22.484 | -3.163 | 19.320 | -5.550 | 13.770 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2016 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In het verlengde van de Ruimtelijke Strategie Utrecht (RSU, 2016) is een investeringsstrategie voor gezonde verstedelijking opgesteld. De programmering van de middelen in de reserve Investeringsimpuls RSU vindt plaats volgens het bestedingskader. Het bestedingskader is vastgesteld bij het MPSO 2017 en een aangepast bestedingskader bij de besluitvorming van MPR 2021. Ontwikkeling van de reserve Investeringsimpuls RSU wordt jaarlijks toegelicht bij de actualisatie van het MPR. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 vindt conform besluitvorming Voorjaarsnota 2016, 2018 en 2021 en Programmabegroting 2021 een dotatie plaats aan deze reserve van 6,280 miljoen euro. Deze dotatie is bestemd voor projecten in de binnenstad, voor rondje Stadseiland, voor fietsmaatregelen gekoppeld aan gebiedsontwikkeling, voor investeringen in een gezonde ontwikkeling van de stad (speelplaats de Kameleon), voor de integrale programma-aanpak Kanaalstraat/Damstraat en Amsterdamsestraatweg) en voor onverhaalbare (plan)kosten. Er wordt 6,223 miljoen euro onttrokken aan de reserve. Met deze onttrekking worden de lasten op het product Investeringsimpuls RSU gedekt (6,341 miljoen euro) en vindt een egalisatie plaats met de reserve grondexploitatie (-0,117 miljoen euro). | |||||||||||||
Reserve taakstelling inkoop LR | 7.909 | 0 | 7.909 | -719 | 7.190 | -719 | 6.471 | -719 | 5.752 | -719 | 5.033 | -719 | 4.314 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2031 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2013 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In 2013 zijn de benodigde middelen voor de aan Leidsche Rijn opgelegde taakstelling in een bestemmingsreserve gestort. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 zal conform de planning over deze reserve beschikt worden ten gunste van de algemene gemeentebrede middelen (0,719 miljoen). | |||||||||||||
Ondersteunen Handhaven | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-4-2018 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In de raadsbrief van 5 april 2018 (kenmerkt 5234988) is de raad geïnformeerd over het revolverend principe in het kader van het handhavingsprogramma 2018. Daarbij is aangegeven dat Woonfraude kan leiden tot dwangsommen en boetes. Maar ook Handhaving in het kader van de horeca, kansspelen en seksinrichtingen, (ver)bouwen en slopen kan ook leiden tot dwangsommen en boetes. Deze geïnde dwangsommen en boetes worden via de begroting direct weer ingezet voor verdere handhavingsactiviteiten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De reserve is bedoeld voor extra handhavingsactiviteiten. Vanwege de geldende Corona-maatregelen hebben deze in 2021 niet plaatsgevonden. Bij het opstellen van het handhavingsprogramma 2022 wordt beoordeeld in welke mate we een beroep zullen doen op deze middelen. | |||||||||||||
Duurzaamheid
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Reserve Energiemaatregelen Utr. Scholen | 185 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | ||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2028 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de berekening van de verwachte voordelen als gevolg van energiemaatregelen aan Utrechtse scholen in het kader van Utrechtse Energie is uitgegaan van bepaalde parameters (bijvoorbeeld verwachte toename van energiekosten). Met de schoolbesturen zijn overeenkomsten gesloten waarin hun aandeel in de investering is vastgelegd op basis van de verwachte besparingen. Als nadien zal blijken dat de verwachte besparing onvoldoende is behaald als gevolg van afwijkingen in de contractueel vastgelegde parameters, dan zijn wij als gemeente gehouden de schoolbesturen daarvoor financieel te compenseren. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Utrechtse Energie | 2.437 | 106 | 2.543 | -100 | 2.443 | -100 | 2.343 | -100 | 2.243 | -100 | 2.143 | -100 | 2.043 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve is ingesteld om de mutaties in de uitvoering van de opgave Energietransitie op te kunnen vangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt er een bedrag van 0,100 miljoen euro aan de reserve onttrokken ter dekking van de kosten voor diverse subsidieregelingen en verduurzamingsactiviteiten binnen de opgave Energietransitie. In de 2e bestuursrapportage 2021 wordt deze begrote onttrekking meerjarig naar boven bijgesteld. | |||||||||||||
Leningen Utrechtse Energie | 3.787 | 0 | 3.787 | 0 | 3.787 | 0 | 3.787 | 0 | 3.787 | 0 | 3.787 | 0 | 3.787 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2038 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-9-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Vanuit de beschikbaar gestelde budgetten voor Utrechtse Energie is een renteloze lening van vijftien jaar verstrekt aan het Energiefonds. De bestemmingsreserve is voor de afdekking van het risico en een deel van de rentelasten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Utrechtse energie aardgasvrije wijken | 5.115 | 5.115 | 0 | 5.115 | 0 | 5.115 | 0 | 5.115 | 0 | 5.115 | 0 | 5.115 | ||
Aard van de reserve | Projectenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2036 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Utrecht wil zo snel mogelijk klimaatneutraal zijn. Dat doet de gemeente door te kiezen voor een warmtevoorziening, die duurzaam, betaalbaar en betrouwbaar is. Om geen oude gasleidingen meer te hoeven vervangen wordt er in Overvecht Noord gewerkt met duurzame alternatieven. De bestemmingsreserve is gevormd om op termijn grootschalige initiatieven te kunnen bekostigen. De reserve is gevoed vanuit de Rijksmiddelen voor de proeftuinen aardgasvrije wijken . | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Risicoreserve Bodem | 1.071 | 263 | 1.334 | 100 | 1.434 | 100 | 1.534 | 100 | 1.634 | 100 | 1.734 | 100 | 1.834 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2043 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Binnen het Gebiedsplan bodem worden kosten gemaakt voor de monitoring van grondwaterverontreiniging, waarvoor budget is binnen de bodembegroting, en het treffen van maatregelen (zoals tegenbemalingen) ingeval de doelstellingen van het Gebiedsplan in gevaar zijn of dreigen te komen. Ook derden kunnen deelnemen aan het Gebiedsplan van de gemeente door middel van een bijdrageregeling. Saneringsverplichtingen van derden worden met de bijdrage overgedragen aan de gemeente. Ook de risico’s worden overgedragen aan de gemeente; door deze bijdragen te reserveren kunnen de risico’s worden gedekt. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is een bedrag van 0,263 miljoen euro ontvangen van derden als bijdrage in het Gebiedsplan. Deze gelden zijn in 2021 toegevoegd aan de reserve. | |||||||||||||
Nedereindseplas | 6.705 | 280 | 6.985 | -323 | 6.662 | -35 | 6.627 | -35 | 6.592 | -35 | 6.557 | -35 | 6.522 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2031 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het beschikbaar houden van middelen verkregen uit het aanvullend bodemconvenant 2018 voor de sanering en monitoringsverplichting van de Nedereindseplas en voor mogelijke terugbetaling aan het Rijk. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Uit het door de raad gekozen scenario voor Nedereindseplas vloeit een nazorglast van 0,035 miljoen euro voort. Dit bedrag wordt m.i.v. 2021 jaarlijks onttrokken aan de reserve. | |||||||||||||
Bereikbaarheid
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Meerjarige investeringen bereikbaarheid | 12.168 | 2.602 | 14.770 | 5.800 | 20.570 | -9.898 | 10.672 | 1.199 | 11.871 | 3.499 | 15.370 | 7.934 | 23.304 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2040 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Meerjarige investeringen Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit (reserve MIB) wordt ingezet voor de uitvoering van de meerjarige investeringsplannen uit het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit. De fasering van de begrote uitgaven van projecten in het MPB hoeven niet gelijk te lopen met de beschikbare budgetten in een bepaald jaar. De verschillen worden verrekend met de reserve. Door vertraging of versnelling van projecten gedurende het jaar ontstaan er afwijkingen van het kasritme van de projecten. Deze fluctuaties worden met deze reserve opgevangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De mutaties bestaan uit het saldo van baten en lasten op de meerjarige investeringen Bereikbaarheid. Een gedetailleerd overzicht van de projecten is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid. | |||||||||||||
Parkeerexploitatie | 4.240 | 122 | 4.362 | -1.247 | 3.116 | -785 | 2.331 | -573 | 1.758 | -306 | 1.453 | -520 | 933 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het doel van de egalisatiereserve parkeerexploitatie is om schommelingen in bepaalde baten of lasten tussen de jaren te egaliseren. Dit kunnen verwachte en onverwachte schommelingen zijn. De reserve heeft een plafond van maximaal 15% van de parkeerbaten. Begrote onttrekkingen in een jaar zullen alleen in werkelijkheid plaatsvinden wanneer dit nodig is voor een sluitende begroting. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De begrote onttrekking aan de parkeerreserve is in 2022 0,785 miljoen euro. Deze onttrekking dient ter dekking van de begrote aanloopverliezen van de parkeergarage Croeselaan en Berlijnplein. | |||||||||||||
Onderhoud parkeervoorzieningen | 1.492 | 0 | 1.492 | -384 | 1.108 | 0 | 1.108 | 0 | 1.108 | -517 | 591 | -479 | 112 | |
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2001 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De onderhoudsreserve is ingesteld om de schommelingen van het meerjarig groot onderhoud aan parkeergarages, transferia en stallingsvoorzieningen op te kunnen vangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In de jaren 2022 en 2023 is de verwachting dat het regulier onderhoudsbudget voldoende is en zullen er geen onttrekkingen plaatsvinden. | |||||||||||||
Openbare ruimte en groen
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Egalisatiefonds rioleringen | 5.863 | 1.508 | 7.371 | 0 | 7.371 | 0 | 7.371 | 0 | 7.371 | 0 | 7.371 | 0 | 7.371 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 29-3-1988 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de rioolheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van het lopende jaar besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2022. | |||||||||||||
Ophaaldienst | 2.025 | -477 | 1.548 | -125 | 1.423 | 0 | 1.423 | 0 | 1.423 | 0 | 1.423 | 0 | 1.423 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de afvalstoffenheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt bij de voorjaarsnota van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van jaar t besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2022. | |||||||||||||
Essentaksterfte 1002 | 2.527 | 440 | 2.967 | 0 | 2.967 | 0 | 2.967 | 0 | 2.967 | 0 | 2.967 | 0 | 2.967 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de Voorjaarsnota 2017 is de ernst van de Essentaksterfte en de gevolgen van deze ziekte inzichtelijk gemaakt. Gezien de onzekerheid over het verloop van de ziekte is toen besloten een bedrag van 5,0 miljoen euro beschikbaar te stellen en te storten in een reserve. Daarmee zijn wij naar verwachting in staat gedurende vijf jaren de noodzakelijke maatregelen uit te voeren en de gevolgen van het daadwerkelijke verloop van de ziekte in de praktijk te monitoren. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2022. | |||||||||||||
Meerjaren Groen programma | 1.063 | 1.063 | -863 | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 7-6-2039 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Binnen het Meerjaren Groen Programma wordt gewerkt met een jaar budget, terwijl hierbij projecten voorkomen die een meerjarige uitvoer hebben. Hierdoor kunnen binnen de jaarschijf verschillen ontstaan, waarbij de besteding van de budgetten wel al is verplicht. Deze reserve kan deze verschillen opvangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2022. | |||||||||||||
Reserve Grondbank | 813 | 813 | 0 | 813 | 0 | 813 | 0 | 813 | 0 | 813 | 0 | 813 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De Grondbank voert een kostendekkende exploitatie. Met deze reserve worden de kosten gedekt die binnen de exploitatie niet kunnen worden opgevangen, zoals het risico van ernstig vervuilde grond of zwaardere milieueisen. Maar ook kosten zoals: voorraad en verwerkingskosten van de grond, ontmantelingskosten van depots, herstel- en onderhoudskosten voor depot(s), ontwikkelingskosten reststoffenbank en bomenbank, kosten voor digitalisering, aanbesteden van de aannemer en kosten voor de tijdelijke opslag voor PFAS-houdende grond. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2022. | |||||||||||||
Wal- en kluismuren | 0 | 150 | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | |
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 8-7-2021 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bijdrage vanuit Programma Bereikbaarheid voor een deel van de onderzoekskosten zwaar | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2022. | |||||||||||||
Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Cofinanciering Pieken | 146 | 0 | 146 | -146 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Met de cofinanciering bij de (rijks)subsidieregeling Pieken in de Delta worden economische innovatieprojecten ondersteund die de innovatieve concurrentiekracht van Utrecht versterken. De reserve wordt vanaf 2015 aangewend voor de uitvoering van de Economische Agenda Utrecht. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Lokaal Economisch Fonds (LEF) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2021 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2015 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Met de gelden van het Lokaal Economisch Fonds werden subsidies verstrekt voor nieuwe werkgelegenheid, leerwerk- en stageplaatsen in Utrecht. Er was in totaal 8 miljoen euro beschikbaar tot en met 2018. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Toeristische stadspromotie | 286 | 0 | 286 | 0 | 286 | 0 | 286 | 0 | 286 | 0 | 286 | 0 | 286 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2008 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In 2003 is de bestemmingsreserve toeristenbelasting ingesteld voor onbepaalde tijd. De reserve is gekoppeld aan de inkomsten toeristenbelasting met als doel een buffer op te bouwen voor | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Utrecht | 3.000 | 0 | 3.000 | -1.000 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 29-5-2025 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De gemeente Utrecht is in 2020 medeoprichter van de Regionale Ontwikkelmaatschappij (ROM) Regio Utrecht BV. Eén van de pijlers van de ROM is het ROM-participatiefonds. Doel van dit revolverende fonds is het aanjagen en ondersteunen van het innovatieve MKB bij het realiseren van hun groei en ontwikkeling. Hiermee wordt de ondernemersbasis in de regio versterkt en een aantrekkelijk economisch en vestigingsklimaat geschapen. De initiële fondsomvang is 22 miljoen euro, het aandeel van de gemeente Utrecht is 3 miljoen euro. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Ontwikkelmaatschappij Utr (OMU) | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | ||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 8-7-2021 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Om de groei van banen gelijk op te laten lopen met de groei van de stad is het nodig de komende jaren 70.000 arbeidsplaatsen te realiseren. Dit vraagt wat van het huidige aanbod aan werklocaties. In de programmabegroting 2021 is onder Maatregelen Corona ‘Werken, opleiden en begeleiden’ opgenomen dat we extra gerichte investering doen in de ROM en dat we bijdragen aan een herstructureringsfonds voor werklocaties van de Ontwikkelmaatschappij Utrecht (OMU). Met deze maatregel nemen we proactief positie op werklocaties waar herontwikkeling voor de lange termijn kansen biedt voor de Utrechtse werkgelegenheid. Inzet van deze middelen zijn grotendeels revolverend. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Werk en Inkomen
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Re-integratiefonds werk en inkomen | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het re-integratiefonds is bedoeld om samenwerking met onder andere uitzendbureaus en sociaal ondernemers bij het aan het werk helpen van mensen uit de bijstand te bekostigen. Voorwaarde voor dekking uit het re-integratiefonds is dat de samenwerking leidt tot aantoonbare besparing op de uitkeringslasten. Als gevolg van het BUIG-tekort sinds 2015 revolveert de reserve in werkelijkheid niet. In de overgenomen motie “M454/2019 laat revolverende fondsen echt werken” (bij raadsvoorstel Nota reserves; 5 december 2019) wordt daarom opgeroepen om de doelstelling en werking aan te scherpen. Zolang sprake is van een BUIG tekort kan op basis van de financiële spelregels niet in de reserve gestort worden. Het inboeken van de voordelen op de bijstandsverstrekking zou dan immers tot een toename van het tekort leiden. Het wijzigen van de voedingsspelregels kan hier geen verandering in brengen. Omdat de naam van de reserve de afgelopen jaren onvoldoende aansloot op de werkelijkheid is bij de Jaarstukken 2019 besloten om de naam van de reserve te wijzigen in re-integratiefonds Werk en Inkomen. Voeding, maximum, looptijd en doelstelling van de reserve zijn niet veranderd. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Voor de afwikkeling van de social impact bonds verwachten we nog wat uitgaven. Daarnaast is de reserve in beeld voor de beoogde nieuwe samenwerking met uitzendbureaus vanaf 2022 en mogelijke nieuwe initiatieven. | |||||||||||||
Revolverend Fonds Jongeren schulden | 496 | 0 | 496 | -119 | 377 | -179 | 198 | -119 | 79 | -60 | 19 | 0 | 19 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 2-8-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2016 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de Voorjaarsnota 2016 is amendement 28 ‘fonds met jongeren met problematische schulden’ aangenomen. De opgekochte schulden van de jongeren wordt zoveel mogelijk omgezet in een zachte lening, waardoor het fonds een revolverend karakter krijgt. Met raadsbesluit 11748 is op 23 januari 2020 besloten het fonds anders in te zetten. Jaarlijks zal een bedrag onttrokken worden en ingezet worden ten behoeve van de intensieve begeleiding van jongeren, voor het eerst in 2020. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks is een onttrekking begroot ten behoeve van intensieve begeleiding voor het fonds voor jongeren met problematische schulden. | |||||||||||||
Werk en inkomen | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 27-6-2013 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de resultaatbestemming 2012 is deze reserve gevormd. De reserve komt voor het eerst voor in de Programmabegroting 2013. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | geen mutatie voor 2022 | |||||||||||||
Onderwijs
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Masterplan primair onderwijs | 277 | 0 | 277 | -277 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In te zetten ter dekking voor de laatste fase van langlopende huisvestingsknelpunten en projecten MPOHV | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is de reserve Masterplan primair onderwijs opgeheven. | |||||||||||||
Huisvestingsprogramma | 8.825 | -711 | 8.114 | 0 | 8.114 | 0 | 8.114 | 0 | 8.114 | 0 | 8.114 | 0 | 8.114 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Voor de uitvoering van de huisvestingsprogramma’s onderwijs van eerdere jaren. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties in 2022. | |||||||||||||
Piekopvang onderwijs LR | 716 | 0 | 716 | 0 | 716 | 0 | 716 | 0 | 716 | 0 | 716 | 0 | 716 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reservering wordt ingezet voor de Piekopvang in Leidsche Rijn. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties in 2022. | |||||||||||||
Meerjaren Perspectief Onderwijs Huisvesting | 10.276 | -1.888 | 8.388 | -1.566 | 6.823 | 0 | 6.823 | 0 | 6.823 | 0 | 6.823 | 0 | 6.823 | |
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De uitvoering van het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties in 2022. | |||||||||||||
Onderhoud en kapitaallasten Buitenschoolse opvang (BSO) | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reservering is bestemd voor het onderhoud en de kapitaallasten van de gedane investeringen BSO. Op diverse plekken in de stad wordt BSO gerealiseerd in schoolgebouwen. Het schoolbestuur ontvangt een huurbedrag van de BSO instelling, en draagt deze af aan de gemeente ter compensatie van de kosten die de gemeente heeft. Enerzijds gaat dit om een onderhoudsvergoeding. Deze bijdrage zal gereserveerd worden voor het onderhoud dat in de toekomst aan het betreffende lokaal uitgevoerd zal moeten worden. Anderzijds kan het gaan om een vergoeding ter compensatie van investeringen die de gemeente mogelijk doet voordat de BSO haar intrek neemt. Er worden marktconforme huren gevraagd. Uitgangspunt is dat de gemeente binnen de looptijd van het huurcontract met de BSO haar lasten van de investering terugverdient. Er ontstaat dan een verschil in huurontvangst en werkelijke kapitaallast. Dit verschil wordt in de reserve opgenomen en dient ter dekking van de gemeentelijke kapitaallasten van de betreffende investering na afloop van of bij voortijdige beëindiging van het huurcontract. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties in 2022. | |||||||||||||
Nieuwbouw Centrale Bibliotheek | 225 | 225 | -225 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 2-6-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Betreft het restant van het (incidentele) investeringsbudget van Herontwikkeling postkantoor Neude. De gemeente heeft in het toenmalige coalitieakkoord besloten in totaliteit 6,1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de verhuizing van de Centrale Bibliotheek naar het oude postkantoor Neude. In 2017 is reeds een deel van deze middelen beschikbaar gesteld. Het betreft: Het bedrag dat in 2017 is verleend bestaat uit 1,154 miljoen euro uit de reserve voor incidentele kosten en investeringen Neude en 0,750 miljoen euro incidentele kosten en investeringen voor het Neude. In 2019 heeft de Centrale Bibliotheek het verzoek gedaan het restant van de middelen beschikbaar te stellen, zijnde 4,296 miljoen euro. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is de reserve nieuwbouw centrale bibliotheek opgeheven. | |||||||||||||
Ondersteuning op maat
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Transformatie en decentralisatie Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang | 3.641 | -375 | 3.266 | 0 | 3.266 | 0 | 3.266 | 0 | 3.266 | 0 | 3.266 | 0 | 3.266 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 9-7-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve heeft als doel om de transformatie en decentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang in de hele U16 regio mogelijk te maken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties in 2022 | |||||||||||||
Veiligheid
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Projecten cameratoezicht | 143 | 0 | 143 | 0 | 143 | 0 | 143 | 0 | 143 | 0 | 143 | 0 | 143 | |
Aard van de reserve | Projectenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2003 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve is bestemd voor projecten op het gebied van cameratoezicht. In verband met werkzaamheden in het Stationsgebied en omgeving zijn kabels en camera's tijdelijk verplaatst en zullen, als de werkzaamheden zijn afgerond, weer worden teruggeplaatst. Daarnaast wordt deze reserve aangewend voor de verplaatsing van flex-camera’s op overige locaties in Utrecht. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De inzet van de reserve wordt lopende het jaar bepaald. | |||||||||||||
Cultuur
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Utrechtse Cultuurlening | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 15-5-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Wij hebben 0,100 euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van de Utrechtse Cultuurlening dat onder beheer is geplaatst van Cultuur & ondernemen (raadsbesluit 14.010565). | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | n.v.t. | |||||||||||||
Fonds Broedplaatsen | 505 | 0 | 505 | 0 | 505 | 0 | 505 | 0 | 505 | 0 | 505 | 0 | 505 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-4-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Wij hebben 0,505 euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van het borgstellingsfonds Creatieve Broedplaatsen dat onder beheer is geplaatst van de Triodos bank (raadsbesluit 14.002504). | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | n.v.t. | |||||||||||||
Utrechts Vastgoed
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Vastgoedbeheer | 3.633 | 0 | 3.633 | -895 | 2.738 | 0 | 2.738 | 0 | 2.738 | 0 | 2.738 | 0 | 2.738 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 9-7-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve dient om het jaarlijkse resultaat op de vastgoedportefeuille te egaliseren. De exploitatie per perceel is over de levensduur sluitend, maar er blijven faseringsverschillen per jaar. Vooral bij nieuw gebouwde accommodaties is er in het begin een tekort doordat de jaarlijkse huurstijging pas na een aantal jaren groot genoeg is om de (gelijk blijvende) kapitaallasten te dekken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Nog geen geplande mutaties begroot. | |||||||||||||
Energieneutraal Kernvastgoed | 850 | -219 | 631 | 0 | 631 | 0 | 631 | 0 | 631 | 0 | 631 | 0 | 631 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-7-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De bestemmingsreserve ten behoeve van ‘volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040’ dient om toekomstige besparingen en nog niet bestede middelen voor de onrendabele top te reserveren voor toekomstige projecten. Hiermee blijft de raad budgetrecht houden over de middelen volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040 en zijn deze middelen geoormerkt voor CO2 reductie bij het Utrechtse kernvastgoed. Het is van belang dat de bestemming van de middelen ongewijzigd blijft, omdat zonder deze middelen de onrendabele top van investeringen en onrendabele kapitaalslasten niet gedekt kunnen worden. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De jaarlijkse mutatie van de reserve is afhankelijk van de gemaakte kosten in het kader van duurzaamheidsinvesteringen. De mutatie wordt begroot zodra deze bekend zijn, bijvoorbeeld op het moment dat investeringsprojecten administratief gereed gemeld worden. | |||||||||||||
Stadskantoor | 1.279 | -762 | 517 | 5.813 | 6.330 | 1.284 | 7.614 | 1.284 | 8.899 | 1.284 | 10.183 | 1.284 | 11.467 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de kredietaanvraag voor de aankoop van het Stadskantoor is afgesproken om een voorziening op te bouwen ter dekking van onderhoudskosten. Om aan de BBV regelgeving te voldoen wordt deze voorziening omgezet in de reserve Stadskantoor. De reserve wordt in de eerste jaren gebruikt voor het onderhoud. Aan het einde van de looptijd loopt de reserve op ten behoeve van het op prijspeil krijgen van kapitaallastenbudget voor vervangingsinvestering. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De jaarlijkse dotatie bestaat uit prijscompensatie van 1,5% over de kapitaallasten van zowel gebouw, grond als gebruikersinvesteringen van het Stadskantoor. | |||||||||||||
Calamiteiten Utrechts Vastgoed | 0 | 0 | 0 | 315 | 315 | 315 | 630 | 315 | 945 | 315 | 1.260 | 315 | 1.575 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In de kostprijsdekkende huurberekening zit een opslag van 0,70% om kosten die voortkomen uit calamiteiten mee te kunnen dekken. Deze bedragen worden echter niet gereserveerd en landen daarmee in het begrote positief saldo van programma Utrechts Vastgoed. Door de reservering voor calamiteiten te begroten en aan het eind van het jaar de aan calamiteiten gerelateerde kosten hierop af te boeken zal de begroting beter aansluiten op de werkelijke kosten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt vanuit de huuropbrengsten 0,315 miljoen euro gestort in de reserve. In de loop van het jaar wordt bepaald welke bedrag uit de reserve onttrokken dient te worden om de kosten gerelateerd aan calamiteiten op te vangen. | |||||||||||||
Leegstand Utrechts Vastgoed | 0 | 0 | 0 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 5.400 | 1.700 | 7.100 | 1.700 | 8.800 | 1.700 | 10.500 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Een vastgoedportefeuille heeft altijd te maken met leegstand. Een zekere mate van leegstand is noodzakelijk om de flexibiliteit te hebben om snel huisvesting mogelijk te maken. Binnen de huurberekening wordt een percentage van gemiddeld 3,85% aangehouden om de leegstandskosten af te dekken. Deze bedragen worden echter niet gereserveerd en landen daarmee in het begrote positieve saldo van het programma Utrechts Vastgoed. We hebben in werkelijkheid echter wel te maken met leegstand en de afgelopen jaren zien we daarom nadelen bij de verantwoording op het programma Utrechts Vastgoed. Door de reservering te begroten en aan het eind van het jaar de aan leegstand gerelateerde kosten hierop af te boeken zal de begroting beter aansluiten op de werkelijke kosten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt vanuit de huuropbrengsten 1,700 miljoen euro gestort in de reserve. In 2021 en 2022 is dit bedrag met 1,000 miljoen euro verhoogd in verband met leegstand van het complex aan de Oudegracht 167. In de loop van het jaar wordt bepaald welk bedrag uit de reserve onttrokken dient te worden om de financiële gevolgen van leegstand op te vangen. |
Algemene middelen
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Budgetstructuur Leidsche Rijn | 7.284 | -2.261 | 5.023 | 0 | 5.023 | 0 | 5.023 | 0 | 5.023 | 0 | 5.023 | 0 | 5.023 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2030 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-1997 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve is ingesteld in 1997 en is bestemd voor het opvangen van frictiekosten bij de realisatie van voorzieningen in Leidsche Rijn. Dit betreft vooral de kosten van tijdelijke voorzieningen, eerste inrichting van scholen en het verevenen van tijdelijke tekorten op de stelpost Budgetstructuur Leidsche Rijn. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Het nadelig verschil 2020 ad - 2,261 miljoen is in 2021 via een dekking en bestedingsvoorstel ten laste van de reserve gebracht. Het bedrag is per saldo een effect van een toevoeging van 1,000 miljoen euro vanuit financieel beeld in 2021 en een onttrekking van 3,261 miljoen frictiekosten zoals voor eerste inrichting van leslokalen, frictiebudgetten Stadsbedrijven vanwege dienstverlening in Leidsche Rijn etc. | |||||||||||||
Decentralisatie Sociaal Domein | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Decentralisaties sociaal domein is in 2014 ingesteld. Aanvankelijk diende hij ter financiële dekking van de risico's voor de in- en uitvoering van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Bij de Voorjaarsnota 2016 is de benodigde omvang vastgesteld op 18 miljoen euro; 13 miljoen euro ter afdekking van de berekende risico’s en 5 miljoen euro voor innovatie. Bij voorjaarsnota 2017 zijn de risico's volgens de principes van risicomanagement gewaardeerd en gedekt via de algemene risicoreserve. Daardoor kon van de gereserveerde middelen 13 miljoen euro uit de reserve Decentralisatie Sociaal Domein vrij vallen. De resterende 5,120 miljoen euro bleef gereserveerd voor innovatie. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Bestemmingsreserve maatregelenpaketten | 37.720 | 1.900 | 39.620 | -120 | 39.500 | 0 | 39.500 | 0 | 39.500 | 0 | 39.500 | 0 | 39.500 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2022 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De bestemmingsreserve Maatregelpakketten is gevormd ter dekking van de kosten van interventies en investeringen die we de komende jaren doen om Utrecht en haar inwoners zo goed mogelijke uit de Coronacrisis te laten komen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Vanuit het financieel resultaat 2020 is 1,900 miljoen euro in de reserve maatregelenpakketten gestort. (0,400 miljoen euro fonds mismatch arbeidsmarkt en 1,500 miljoen euro btw voordeel re-integratie. Vanuit de voorjaarsnota 2021 is vanwege herstel uit de crisis is 0,880 miljoen euro gestort in de reserve maatregelpakketten(versterking Bibob/investeringen leegstand). Zie pagina 19 Voorjaarsnota 2021. Verder is 1,000 miljoen euro aan de reserve onttrokken ter overheveling naar de reserve Ontwikkelmaatschappij Utrecht (pagina 82 Voorjaarsnota 2021) |
Overhead
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Europese subsidies | 1.943 | -22 | 1.921 | 0 | 1.921 | 0 | 1.921 | 0 | 1.921 | 0 | 1.921 | 0 | 1.921 | |
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2024 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2006 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Europese subsidies fungeert als risicoreservering voor de subsidies die wij van Europa ontvangen. Aan de uitvoering en beheer van Europese projecten en structuurfondsenprogramma’s zijn strikte voorwaarden en eisen verbonden. Deze brengen financiële risico’s met zich mee voor de gemeente. Het gaat om risico’s zoals lagere subsidievaststelling dan was begroot, hogere uitvoeringskosten die bij aangaan van de verplichting niet waren te voorzien, en het financiële risico dat ontstaat uit overcommittering bij het structuurfondsprogramma ‘Kansen voor West’. Hierbij wordt overcommittering ingezet omdat de praktijk uitwijst dat veel projecten uiteindelijk minder subsidie toegekend kunnen krijgen dan begroot. Overcommittering draagt bij aan een optimale inzet van het beschikbare budget, maar levert tevens een risico op. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt de reserve geactualiseerd aan de hand van de actuele subsidieportefeuille. | |||||||||||||
ICT Investeringsprogramma | 3.270 | 910 | 4.180 | 0 | 4.180 | 0 | 4.180 | 0 | 4.180 | 0 | 4.180 | 0 | 4.180 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2029 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2006 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de Verantwoording 2013 is besloten om de voordelen op het structurele budget van het ICT-Investeringsprogramma in te zetten ter dekking van incidentele nadelen en om eventuele restanten voortaan te storten in de reserve ICT Investeringen. Het doel en de reikwijdte van de reserve is hiermee verbreed naar het volledige budget van het ICT Investeringsprogramma. Mutaties zijn afhankelijk van de gerealiseerde projecten en zullen bij de jaarlijkse verantwoording via een dekkings- of bestedingsvoorstel voorgelegd worden. De verwachting is dat het saldo van de reserve de komende jaren volledig ingezet zal worden. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Onttrekkingen aan of stortingen in de reserve zijn niet structureel begroot, maar worden ter besluitvorming voorgelegd op het moment dat de kosten en de toekende middelen voor de ICT-programma's niet synchroon lopen met de jaarsnedes. | |||||||||||||
Algemene Reserves
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Algemene Reserve | 47.750 | 0 | 47.750 | 0 | 47.750 | 0 | 47.750 | 0 | 47.750 | 0 | 47.750 | 0 | 47.750 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1900 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De algemene reserve maakt deel uit van de beschikbare weerstandscapaciteit en is de uiterste buffer voor het opvangen van de financiële gevolgen van optredende risico's. De noodzakelijke hoogte van de algemene reserve wordt jaarlijks bepaald op basis van de geactualiseerde risicoberekening. Voor een uitgebreide toelichting hierop wordt verwezen naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in programmabegroting en jaarstukken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Algemene dekkingsreserve | 79.230 | 26.136 | 105.366 | -57.428 | 47.938 | -15.604 | 32.333 | 164 | 32.497 | 1.206 | 33.703 | 1.088 | 34.791 | |
Aard van de reserve | Algemene reserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De algemene dekkingsreserve wordt gebruikt voor concernbrede reserveringen; onder andere van incidentele baten uit erfpachtconversies en resultaten uit de verkoop van gemeentelijk eigendom. Daarnaast wordt de algemene dekkingsreserve gebruikt voor egalisatie tussen de jaren van de meerjarenraming. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Voor het verloop van de algemene dekkingsreserve wordt grotendeels verwezen naar de toevoegingen en onttrekkingen van reserves binnen het programma Algemene Middelen. Een deel van de mutaties loopt buiten het programma Algemene Middelen |
Reserves ten bate van vaste activa
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Vaste Activareserve | 291.663 | 1.792 | 293.455 | -25.034 | 268.421 | -2.551 | 265.870 | -952 | 264.918 | -4.154 | 260.764 | -5.651 | 255.113 | |
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1999 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Als een actief wordt gefinancierd met een incidentele interne bijdrage, wordt deze bijdrage in de vaste activareserve gestort. Instelling van een activareserve of toevoegingen daaraan vinden plaats op basis van een raadsbesluit bij de vaststelling of een wijziging van de begroting. Aan de reserve wordt vervolgens jaarlijks onttrokken om de bijbehorende afschrijvingslast te dekken. Kapitaallasten bestaan uit rente en afschrijving. De rentevergoeding op deze reserve wordt ingezet om de rentelast te dekken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De onttrekkingen gaan gelijk op aan de afschrijvingen van gekoppelde activa. | |||||||||||||
Overzicht structurele onttrekkingen en stortingen in de reserves
Overzicht structurele onttrekkingen en stortingen in de reserves
| x € 1.000 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Onttrekking 2022 | Storting 2022 | Onttrekking 2023 | Storting 2023 | Onttrekking 2024 | Storting 2024 | Onttrekking 2025 | Storting 2025 | ||||
Vaste Activareserve | 10.248 | 0 | 8.809 | 0 | 8.065 | 0 | 7.030 | 0 | ||||
Totaal | 10.248 | 0 | 8.809 | 0 | 8.065 | 0 | 7.030 | 0 |
In bovenstaande tabel zijn de structureel begrote onttrekkingen en stortingen in de reserves weergegeven, conform artikel 19, 23 en 28 van het BBV