In onderstaande tabel zijn de belangrijkste incidentele baten en lasten voor het jaar 2022 gespecificeerd.
Uitgangspunten die bij het samenstellen van dit overzicht gehanteerd zijn:
- alleen posten van materiële betekenis zijn gespecificeerd opgenomen (minimaal 0,1 miljoen euro), lagere bedragen worden gesaldeerd opgenomen en niet verder gespecificeerd;
- posten als incidenteel worden aangemerkt indien sprake is van eenmalige baten en lasten;
- de resultaten van de lang(er)durende programma’s worden niet als incidenteel aangemerkt, zoals het programma Bereikbaarheid en de grondexploitaties (waaronder Stationsgebied en Leidsche Rijn).
De incidentele baten en lasten zijn verantwoord en verder toegelicht op de programma's.
| x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Omschrijving | Baten/ Lasten/ Res | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bewoners en Bestuur | ||||||
Reisdocumentendip | baten | -900 | -1.000 | |||
Project Staatsloosheid | lasten | 332 | ||||
Het Utrechts Archief-Aansluiting e-Depot | Lasten | -200 | -200 | |||
Utrecht 900 jaar | Lasten | -620 | -1.150 | -80 | ||
Schaalsprong van de stad | Lasten | -260 | -260 | |||
Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Erfgoed | ||||||
Implementatie omgevingswet | Lasten | -1.600 | -1.200 | |||
Nieuwe woonconcepten | Lasten | -500 | ||||
Digitalisering Erfgoed | Lasten | -240 | -300 | -190 | -90 | |
Duurzaamheid | ||||||
Circulaire Economie | Lasten | -250 | -250 | |||
Griftpark onderzoek | Lasten | -1.000 | -100 | |||
Griftpark onderzoek subsidie ministerie I&W | Baten | 1.000 | 100 | |||
Bereikbaarheid | ||||||
Niet van toepassing | ||||||
Openbare Ruimte en Groen | ||||||
Frictiekosten Leidsche Rijn onderhoud openbare ruimte | Lasten | -2.253 | 0 | 0 | 0 | |
Programma Wervengebied | Lasten | -445 | -1.445 | -45 | 0 | |
Overig | Lasten | -275 | 0 | 0 | 0 | |
Economie & Werkgelegenheid voor iedereen | ||||||
Fonds mismatch arbeidsmarkt | Lasten | -500 | 0 | 0 | 0 | |
OZB fonds kwetsbare ondernemers | Lasten | 0 | -750 | 0 | 0 | |
Bijdrage partners IWCUR | Baten | 250 | ||||
Hogere lasten IWCUR | Lasten | -250 | ||||
Werk en Inkomen | ||||||
Bijsturingsvoorstel opgave Werkbeweging | Lasten | 503 | ||||
Impuls buurtgerichte vroegsignalering schulden | Lasten | 500 | ||||
Onderwijs | ||||||
MBO agenda | Lasten | -950 | ||||
Ondersteuning op maat | ||||||
Niet van toepassing | ||||||
Volksgezondheid | ||||||
Versterken Sociale Basis Jeugd en JGZ | Lasten | -500 | ||||
Veiligheid | ||||||
Inzet op ondermijning vanuit BOTOC | Lasten | 1.200 | ||||
Bijdrage BOTOC | Baten | -1.200 | ||||
Ventilatie brandweerpanden | Lasten | 100 | ||||
Cultuur | ||||||
Niet van toepassing | ||||||
Samenleven en Sport | ||||||
Start van de Vuelta 2022 | Lasten | 1.700 | ||||
Sportakkoord 2022 | Baten | 200 | ||||
Sportakkoord 2022 | Baten | -200 | ||||
Mogelijk na-ijleffect SPUK zwembaden en IJsbanen 2021 | Baten | 1.200 | ||||
Utrecht zijn We Samen & antidiscriminatie 2022 | Lasten | -300 | 0 | 0 | 0 | |
Utrechts Vastgoed | ||||||
Overig | Baten | 22 | ||||
Overig | Lasten | 6 | ||||
Algemene Middelen | ||||||
Coronakosten/gecorrigeerd | Lasten | -9.303 | -4.778 | -1.128 | ||
Maatregelen corona /gecorrigeerd | Lasten | -18.235 | ||||
Overhead | ||||||
Gegevensbescherming | Lasten | -900 | ||||
Inclusief werkgeverschap: banen voor mensen met een beperking | Lasten | -90 | ||||
Reserves | ||||||
Mutaties reserves coronakosten gecorrigeerd | Reserves | 9.303 | 4.778 | 1.126 | ||
Mutatie bestemmingsreserve pakketten/gecorrigeerd | Reserves | 18.235 | ||||
Totaal | -6.420 | -6.255 | -315 | -90 | ||
Samenvatting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Incidenteel begrotingssaldo | -6.420 | -6.555 | -315 | -90 | ||
Structureel begrotingssaldo | 6.420 | 6.555 | 315 | 90 | ||
Totale baten voor mutaties reserves | 1.467.072 | 1.565.285 | 1.465.028 | 1.448.188 | ||
Structurele exploitatieruimte | 0,44% | 0,42% | 0,02% | 0.01% |
Financiële toelichting
Bewoners en bestuur
- Bij de Programmabegroting 2021 heeft de raad incidenteel geld beschikbaar gesteld om de vermindering van inkomsten door de 'reisdocumenten dip' op te vangen (de 'reisdocument dip' wordt veroorzaakt door verandering in de geldigheidsduur van vijf naar tien jaar).
- In de Voorjaarsnota 2021 heeft de raad incidenteel geld beschikbaar gesteld voor het project staatsloosheid.
- Bij de Programmabegroting 2021 heeft de raad incidenteel geld beschikbaar gesteld aan het Utrechts Archief voor digitaal archiefbeheer.
- Bij de Voorjaarsnota 2019 heeft de raad incidenteel geld beschikbaar gesteld voor de viering van 'Utrecht 900 jaar stadsrechten in 2022'
Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Erfgoed
- Implementatie Omgevingswet: Het budget dat in de Programmabegroting 2022 beschikbaar is gesteld voor de voorbereiding van de gemeente op de Omgevingswet: lasten 1,7 miljoen euro.
- Nieuwe woonconcepten: middelen beschikbaar gesteld met de Voorjaarsnota 2018 vervallen per 2023.
- Digitalisering Erfgoed: In de Voorjaarsnota 2021 is extra budget opgenomen om de opgave verder te digitaliseren voor de periode 2021 tot en met 2025.
Duurzaamheid
- Circulaire Economie: Bij de programmabegroting 2021 is er incidenteel geld beschikbaar gesteld voor de versnelling van de transitie naar een circulaire stad.
- Bodem: In 2022 is een bedrag begroot van 1,000 miljoen euro voor uitvoering van fase 2 van het onderzoek voor afbouw van de nazorg bij het Griftpark. Deze kosten worden bekostigd uit een daarvoor ontvangen subsidie van het ministerie van I&W, die als incidentele bate in het begrotingsjaar is opgenomen. Voor 2023 is hiervoor een incidentele last en bate van 0,100 miljoen euro begroot.
Bereikbaarheid
Niet van toepassing.
Openbare Ruimte en Groen
- 0,445 miljoen euro Programma Wervengebied voorbereidingskrediet.
- 2,253 miljoen euro frictiekosten onderhoud openbare ruimte Leidsche Rijn doordat het tempo van de nieuw te onderhouden gebieden in Leidsche Rijn voorloopt op de budgettoekenning aan de hand van de bevolkingsgroei.
- 0,275 miljoen euro overig diverse posten: betere fysieke en sociale toegankelijkheid van voorzieningen (0,275 miljoen euro jaarlijks periode 2019-2022).
Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen
- Fonds Mismatch Arbeidsmarkt: De regeling Fonds Mismatch Arbeidsmarkt loopt tot en met 2022.
- OZB fonds kwetsbare ondernemers: om kwetsbare ondernemers te ondersteunen is in de voorjaarsnota 2021 0,750 extra budget beschikbaar gesteld voor 2022.
- Bijdrage partners IWCUR: huidige afspraken met de Partners IWCUR over de bijdrage van 0,250 miljoen euro lopen tot 2022. Voor 2023 en verder moeten nieuwe afspraken gemaakt worden
- Hogere lasten IWCUR: Door de bijdrage van de partners IWCUR die in 2022 nog ontvangen wordt, is er incidenteel extra budget.
Werk en Inkomen
- In 2022 is het laatste jaar 0,500 miljoen euro budget vanuit het coalitieakkoord voor de impuls buurtgerichte vroegsignalering schulden voor de actieagenda Schulden.
- In 2022 is er incidenteel 0,503 miljoen euro budget voor de opgave Werkbeweging vanuit het bijsturingsvoorstel bij de Tweede bestuursrapportage 2020.
Onderwijs
- Een centrale ambitie in het coalitieakkoord is om het mbo de waardering te geven die het verdient. Er wordt voor 2020, 2021 en 2022 een bedrag van 950.000 euro beschikbaar gesteld om te werken aan vier ambities:
- podium voor Utrechts mbo
- passende ondersteuning
- aansluiting mbo op de regionale arbeidsmarkt en
- innovatief mbo en de toekomst van de stad – ‘denken met je handen’.
Ondersteuning op maat
Niet van toepassing.
Volksgezondheid
- In 2022 is het laatste jaar 0,500 miljoen euro budget vanuit het coalitieakkoord voor de impuls versterken sociale basis jeugd.
Veiligheid
- Vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid is een bijdrage van 1,6 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak tegen ondermijnende criminaliteit 2021 en 2022 (BOTOC middelen), in de begroting 2022 is hiervan 1,2 miljoen euro opgenomen.
- Vanuit de voorjaarsnota 2021 is een bedrag van 0,3 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van ventilatie problemen bij de brandweerpanden. In de begroting 2022 is hiervoor een bedrag van 0,1 miljoen opgenomen.
Cultuur
Niet van toepassing.
Samenleven en Sport
- De specifieke uitkering voor de instandhouding van zwembaden en ijsbanen van het rijk over 2021 is nog niet gepubliceerd. Mogelijk dat het exploitatieresultaat over 2021 in 2022 wordt beschikt en uitgekeerd.
- UZWS/Antidiscriminatie: In het coalitieakkoord zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van UZWS (preventie) en antidiscriminatie. Met het aflopen van de coalitieperiode zijn deze middelen (0,3 miljoen euro) enkel in 2022 nog beschikbaar.
Utrechts Vastgoed
Geen toelichting.
Algemene Middelen
- De kosten in verband met corona worden op basis van de realisatie afgerekend. De geraamde coronakosten waren eerst in de begroting verwerkt via een onttrekking in de algemene dekkingsreserve. Dit is nu gecorrigeerd
- De kosten die ten laste van de reserve maatregelpakketten worden bij de bestuursrapportage verwerkt. De geraamde kosten waren eerst in de begroting verwerkt via een onttrekking aan de reserve maatregelpakketten. Dit is nu gecorrigeerd.
Overhead
- Gegevensbescherming is onderdeel van het fundament van de digitale stad en dat fundament moet stabiel en veilig zijn. Op dit moment zien we enerzijds een toename in externe dreigingen en anderzijds een toename in de maatschappelijke verantwoording op het vlak van gegevensbescherming. De eisen die aan ons worden gesteld in wet- en regelgeving worden steeds hoger. In dat licht wordt ons programma gegevensbescherming geïntensiveerd. Daartoe is in 2022 een incidenteel budget vrijgemaakt van 0,900 miljoen euro.
- In de Voorjaarsnota 2019 zijn budgetten toegekend om binnen de gemeente Utrecht banen te kunnen creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. In 2022 gaat het incidenteel om 0,090 miljoen euro.
Reserves
- De geraamde kosten in verband met Corona zijn in de algemene dekkingsreserve gestort. Verrekening met de algemene dekkingsreserve vindt achteraf plaats bij het daadwerkelijk voordoen van deze kosten
- De geraamde kosten met betrekking tot maatregelpakketten zijn gestort in de daarvoor bestemde reserve. Deze worden te zijner tijd verrekend bij de bestuursrapportage.