Afvalverwerking Utrecht (AVU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Soest |
Doel: | Het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. |
Deelnemers: | Overige gemeenten provincie Utrecht: Amersfoort, Baarn, De Bilt, De Ronde Venen, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist. |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 350 | 350 | 350 |
Vreemd vermogen | 12.109 | 15.095 | 15.085 |
Resultaat 2020: | 165 (Concept Jaarrekening) |
---|---|
Prognose resultaat 2021 | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | 16.663 | 15.706 | - | - |
Opgenomen bij de VP/GR | 16.663 | 15.706 | - | - |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Het grootse verschil wordt veroorzaakt door de na scheidingskorting van € 7,00 per ton | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Er is in begroting rekening gehouden met een indicatie voor een bedrag per ton huishoudelijk afval. Mogelijk dat er boven de begroting extra kosten door de AVU moeten worden doorbelast. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap (BghU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | het uitvoeren van de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken in een gemeenschappelijke regeling uit oogpunt van kwaliteit, continuïteit en efficiency. |
Deelnemers: | Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug en Zeist, Stichtse Vecht, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Algemene Middelen en Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Nee |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 1.428 | 106 | 106 |
Vreemd vermogen | 4.078 | 4.382 | 4.382 |
Resultaat 2020: | 939.870 |
---|---|
Prognose resultaat 2021 | 255.000 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | 7.159 | 7.554 | 7.554 | 7.554 |
Opgenomen bij de VP/GR | 7.159 | 7.980 | 7.701 | 7.612 |
Verschil | 0 | -426 | -147 | -58 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
In 2022 vindt de implementatie van een nieuw softwarepakket plaats waardoor de bijdrage voor dat jaar hoger ligt dan aanvankelijk door de gemeente Utrecht begroot. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
In 2022 vindt de implementatie van een nieuw softwarepakket plaats. Hierdoor stijgt de begrote deelnemersbijdrage voor dat jaar conform de meerjarenbegroting van de BghU. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Zeist |
Doel: | De GGD regio Utrecht verricht in de Wet Publieke Gezondheid beschreven taken voor ruim 1,3 miljoen inwoners van 26 Utrechtse gemeenten in de Provincie Utrecht, waaronder de Gemeente Utrecht. De precieze afspraken met de gemeente Utrecht staan verwoord in het arrangement Publieke Gezondheid dat de gemeenteraad in 2013 heeft vastgesteld. |
Deelnemers: | De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg en Zeist |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Volksgezondheid |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 5143 | 3.270 | 2.671 |
Vreemd vermogen | 35524 | 11.739 | 11.682 |
Resultaat 2020: | Nog niet bekend |
---|---|
Prognose resultaat 2021 | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | 1.744 | 1.801 | 1.801 | 1.801 |
Opgenomen bij de VP/GR | 2.042 | 2.127 | 2.127 | 2.127 |
Verschil | -298 | -326 | -326 | -326 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Verschil betreft m.n. Meld- en adviespunt Bezorgd, welke niet als kosten GR geregistreerd worden. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
<Schrijf hier ontwikkeling PB 2022> | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Het Utrechts Archief (HUA)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het verwerven, bewaren en beschikbaar stellen van de archieven van de gemeenten Utrecht en Nieuwegein, de provincie Utrecht en de archieven van het Rijk in de provincie Utrecht en een omvangrijke collectie beeldmateriaal en bibliotheek over Utrecht. Via digitale dienstverlening, de studiezaal en het publiekscentrum stelt HUA de collectie ter beschikking aan de burger voor onderzoek, educatie en cultuurbeleving. Daarnaast is Het Utrechts Archief toezichthouder en kennispartner bij het informatiebeheer van de gemeenten Utrecht, Nieuwegein en verschillende decentrale overheden. |
Deelnemers: | De minister van OCW, gedeputeerde staten provincie Utrecht en de Gemeente Utrecht in de gemeenschappelijke regeling.Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is in 2019 een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling van kracht geworden |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Algemeen Bestuur |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 2.393 | 1.765 | 1.536 |
Vreemd vermogen | 1.076 | 716 | 676 |
Resultaat 2020: | -36 |
---|---|
Prognose resultaat 2021 | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | 3.441 | 3.548 | 3.548 | 3.548 |
Opgenomen bij de VP/GR | 3.441 | 3.489 | 3.489 | 3.489 |
Verschil | 0 | 59 | 59 | 59 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Het Utrechts Archief heeft in zijn begroting 2022 een aanname voor de index gedaan van 1,5%, terwijl de gemeente Utrecht als index voor de gemeenschappelijke regelingen in 2022 een percentage van 3,3 hanteert. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
In 2020 is het meerjarenbeleidsplan ‘Werken aan Innovatief, inspirerend en Inclusief archief’ vastgesteld. De activiteiten van HUA vinden plaats binnen de drie speerpunten: ‘Samen bouwen aan het archief van morgen’, ‘Jouw collectie Utrecht begint hier en ‘Onze organisatie maken we samen’. In het bijzonder is er de komende beleidsperiode aandacht voor duurzame toegankelijkheid (E-depot), digitale toegankelijkheid, inclusie, duurzaamheid en de jaarthema’s, waaronder 900 jaar Utrecht in 2022. Het Rijk heeft de Regionaal Historische Centra (RHC’s), waaronder HUA, laten weten dat het voornemens is om zich in 2024 terug te trekken uit de gemeenschappelijke regelingen. Er wordt een andere vorm van structurele samenwerking gezocht waarbij de analoge archieven inclusief de huidige financiering bij de RHC’s blijven. Ten gevolge van deze ontwikkeling zullen de RHC's ook geen gebruik meer kunnen maken van het rijks E-depot. Er komt een ruime overgangsperiode waarin de RHC's een andere oplossing voor het duurzaam digitaalbeheer zullen moeten gaan zoeken. De komende maanden zal HUA in afstemming met de Gemeente Utrecht en de Provincie Utrecht op zoek gaan naar een nieuwe oplossing voor het digitaal beheer van de archieven. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Plassenschap Loosdrecht
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Ontwikkeling en beheer van de Loosdrechtse plassen en de daarbij behorende terreinen en vaarwegen. |
Deelnemers: | De Provincies Utrecht en Noord Holland en de gemeenten Utrecht, Stichtse Vecht en Wijdemeren |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | https://recreatiemiddennederland.nl/plassenschap-loosdrecht/ |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 1.807 | 1.500 | 1.417 |
Vreemd vermogen | 2.671 | 3.866 | 4.223 |
Resultaat 2020: | 0,299 miljoen euro (positief) |
---|---|
Prognose resultaat 2021 | 0,008 miljoen euro (negatief) |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | 190 | 196 | 196 | 196 |
Opgenomen bij de VP/GR | 190 | 196 | 196 | - |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Loon-en prijsindexatie | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
Het Plassenschap Loosdrecht draagt bij aan de uitvoering van het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen. Kerntaken zijn instandhouding en beheer van legakkers, vaarroutes, aanlegplaatsen, recreatieplaatsen en routes. De uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden Nederland (RMN) verzorgt de uitvoering voor Recreatieschap Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht. Begin 2019 zijn ernstige knelpunten geconstateerd bij de uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden Nederland (RMN). Inmiddels is het Plassenschap gestart met een traject om de organisatie van de samenwerking én van de uitvoering eenvoudiger te maken. Het Plassenschap formuleerde hierover “richtinggevende uitspraken” die aan raden en staten worden voorgelegd. De intentie is in 2021 een besluit te nemen over de voorgenomen liquidatie van RMN per 01-01-2023 en de organisatie van het Plassenschap aan te passen. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht en Lopik |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | https://recreatiemiddennederland.nl/recreatieschap-stichtse-groenlanden/ |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 4.722 | 4.449 | 4.589 |
Vreemd vermogen | 5.487 | 7.214 | 6.784 |
Resultaat 2020: | 0,192 miljoen euro (negatief) |
---|---|
Prognose resultaat 2021 | 0,244 miljoen euro (positief) |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | 1.078 | 1.078 | 1.100 | 1.100 |
Opgenomen bij de VP/GR | 1.078 | 1.078 | 1.100 | - |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Loon- en prijsindexatie | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
Het aantal inwoners in het werkgebied van Stichtse Groenlanden stijgt. Om die recreatieve druk op te kunnen vangen wil het recreatieschap Stichtse Groenlanden de terreinen beter benutten door deze voor meer verschillende bezoekers gedurende het hele jaar aantrekkelijker te maken. De uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden Nederland (RMN) verzorgt de uitvoering voor Recreatieschap Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht. De interne processen van de uitvoeringsorganisatie RMN zijn niet op orde. Begin 2019 zijn ernstige knelpunten geconstateerd bij de uitvoeringsorganisatie RMN. Inmiddels is het recreatieschap gestart met een traject om de organisatie van de samenwerking én van de uitvoering eenvoudiger te maken. Het recreatieschap formuleerde hierover “richtinggevende uitspraken” die aan raden en staten worden voorgelegd. De intentie is om in 2021 een besluit te nemen over de voorgenomen liquidatie van RMN per 1 januari 2023 en de organisatie van het recreatieschap aan te passen. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Regionale uitvoeringsdienst (RUD)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het verlenen van milieuvergunningen en toezicht en handhaven van milieuregels. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Ruimtelijke Ontwikkeling, wonen en erfgoed |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 1.659 | 892 | 901 |
Vreemd vermogen | 2.612 | 1.700 | 1.713 |
Resultaat 2020: | 502.000 euro positief resultaat (a.g.v. uitstel omgevingswet en uitstel ICT-investeringen) |
---|---|
Prognose resultaat 2021 | 6000 euro (basis programmabegroting 2021) |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | 1.647 | 1.701 | 1.701 | 1.701 |
Opgenomen bij de VP/GR | 1.647 | 1.707 | 1.707 | 1.707 |
Verschil | 0 | -6 | -6 | -6 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
De geringe verschillen in ramingen vanaf 2022 wordt veroorzaakt door de loon- en prijscompensatiemethodiek. Hierdoor kunnen er jaarlijks kleine afwijkingen ontstaan. De ramingen bij de RUD en de gemeente Utrecht zijn exclusief de gelden die beschikbaar zijn gesteld bij de Voorjaarsnota 2021 voor de 'Doorontwikkeling RUD'. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
In de programmabegroting 2022 van de RUD wordt uitgegaan van de implementatie van de Omgevingswet per 1 juli 2022. De wet heeft flinke gevolgen voor de RUD organisatie. Vooral het verschuiven van de bodemtaken van de provincie naar de gemeenten kan een financieel gevolg hebben (frictiekosten) voor de deelnemers. Voor 2022 heeft de provincie aangegeven dat zij in dat jaar de bodemtaken nog zullen blijven betalen. Voorts wordt er in 2022 een vervolg gegeven aan het organisatie ontwikkelingstraject “Samen op weg”. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Veiligheidregio Utrecht (VRU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR). |
Deelnemers: | Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met eenconvenant verbonden aan de Veiligheidsregio |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Veiligheid |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 17.732 | 19.517 | 16.690 |
Vreemd vermogen | 47.178 | 58.827 | 67.068 |
Resultaat 2020: | Het resultaat over 2020 bedraagt 2,129 miljoen euro. Dit positieve resultaat is bestemd voor de hervorming van het OMS (Openbaar Meldsysteem) stelsel. |
---|---|
Prognose resultaat 2021 | Bij de eerste bestuursrapportage heeft de VRU een voordelig resultaat van 0,829 miljoen euro geprognotiseerd. |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | 28.760 | 28.718 | 28.718 | 29.069 |
Opgenomen bij de VP/GR | 28.760 | 28.718 | 28.718 | 29.069 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
Niet van toepassing. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |