Coöperatieve Vereniging Wigo4it U.A.
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Den Haag |
Doel: | Het ontwikkelen en verrichten van administratieve en informatietechnologische ondersteuning aan de deelnemende gemeenten op het terrein van werk, inkomen en zorg. Daardoor verbetert de dienstverlening aan de inwoners en wordt de effectiviteit en doelmatigheid van de uitvoerende organisaties van de deelnemende gemeenten vergroot. |
Deelnemers: | Gemeenten Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Vereniging coöperatief verband met uitsluiting van aansprakelijkheid |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Werk en Inkomen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 9.521 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 10.634 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Resultaat 2020: | 1.236 |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | Nihil |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | 3.506 | 3.656 | 3.656 | 3.656 |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
De opgenomen bedragen zijn bestemd voor het aandeel van de gemeente Utrecht in de jaarlijkse contributie aan Wigo4it. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
Het is duidelijk geworden dat er een nieuwe marktstrategie nodig is om de ontwikkeling van onze ICT-dienstverlening anders en samen met de markt te gaan organiseren en te versnellen. Hierbij kijken we ook of de markt bepaalde producten goedkoper en/of sneller kan aanbieden. Om dit te realiseren ligt er in Utrecht een flinke transitieopgave om de ICT-dienstverlening voor de domeinen Werk, Klantinteractie en generieke ICT (verder) op te bouwen, de bijbehorende regiefunctie in te richten en de huidige ICT-dienstverlening voor deze domeinen af te bouwen bij Wigo4it.In 2020 heeft Wigo4it een resultaat behaald van 1,236 miljoen euro. Aan de egalisatiereserve voor wetgevingsprojecten is 0,216 miljoen euro onttrokken. Wigo4it heeft beide bedragen toegevoegd aan een nieuw gevormde reserve voor toekomstige reorganisaties voor totaal 1,452 miljoen euro.Van de bestemmingsreserve transitie van 5,254 miljoen euro is 3,754 miljoen euro toegevoegd aan de bestemmingsreserve voor toekomstige reorganisaties, zodat deze reserve uitkomt op totaal 5,205 miljoen euro.De bestemmingsreserve transitie heeft een saldo van 1,500 miljoen euro.In januari 2021 is de raad geïnformeerd over de keuze van Utrecht en de andere G4-steden om door te gaan bij Wigo4it op het inkomensdomein. In de periode tot en met 2023 wordt Wigo4it afgebouwd tot een zogenaamde fit-for-purpose organisatie.De reorganisatieaanpak is erop gericht om in nauwe samenwerking met de steden en Wigo4it (de duur van) de periode van begeleiden van medewerkers naar werk buiten Wigo4it zo veel mogelijk te beperken. De ontwikkeling van de totale reorganisatiekosten in 2021 wordt gevolgd. Het totaal van de bestemmingreserves voor de transitie en voor toekomstige reorganisaties wordt voldoende geacht om de kosten in 2021 te dekken. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Vleuten-De Meern zelfstandig BV
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoeren van grondexploitatie. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Besloten Vennootschap |
Website: | Er is geen Website |
Gekoppeld(e) programma(s) | Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 18.000 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 0 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Resultaat 2020: | 0 |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
De BV wordt in 2021 geliquideerd. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Niet van toepassing |
BNG Bank NV
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Den Haag |
Doel: | De BNG Bank NV is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. Dat leidt voor de inwoners tot zo laag mogelijke kosten voor maatschappelijke voorzieningen. |
Deelnemers: | Staat der Nederlanden, Provincies, gemeenten en een Hoogheemraadschap |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Naamloze (structuur)vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Algemene middelen (dividend) |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Nee |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 5.100.000 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 155.300.000 | 155.000.000 | 155.000.000 |
Resultaat 2020: | 221 miljoen euro |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | -1.380 | -600 | -750 | -900 |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Door onzekerheden en risico's die de huidige economische omstandigheden met zich meebrengen (o.a. door Covid) wordt voor 2022 een lagere winst en dus ook dividendopbrengst voorzien. Latere jaren laten weer enig herstel zien. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Niet van toepassing. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
NV REMU-houdster
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Bilthoven |
Doel: | Houden van aandelen in REMU NV. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht, gemeente Utrecht en gemeente Amersfoort |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Niet van toepassing |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 855.000 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 0 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Resultaat 2020: | Negatief circa 0,114 miljoen euro |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
Niet van toepassing. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
NV Vitens
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Zwolle |
Doel: | Maken en leveren van drinkwater voor bedrijven en inwoners in het verzorgingsgebied. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht is evenwel zelf niet verplicht om aandeelhouder te zijn Deelnemers: vijf provincies |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Niet van toepassing |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 557.100 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 1.340.100 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Resultaat 2020: | 23,9 miljoen euro |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Niet van toepassing. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
NV Maatschappij tot Stadsherstel Utrecht
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Verwerven, restaureren, onderhouden, beheren en exploiteren van monumenten. De Utrechtse Maatschappij tot Stadsherstel NV richt zich vanaf de oprichting met name op restauratie en behoud van voor de markt incourante objecten. Voorbeelden daarvan zijn het Doelenhuis, de voormalige Brandweerkazerne Korte Minrebroederstraat/ Stadhuisplein, woningcomplex De Zeven Steegjes, Molen De Ster en recent gasthuis Leeuwenbergh, het project Lofen en als exploitant van landhuis Oud-Amelisweerd. De NV houdt belangrijke monumenten in stand, om die reden is de gemeente Utrecht sinds de oprichting van de NV in 1985 aandeelhouder. Het bezit van de NV omvat per 2020 216 wooneenheden en 40 bedrijfs-/kantoorruimten in de gemeente Utrecht en daarnaast 20 wooneenheden in De Bilt. |
Deelnemers: | Aandeelhouders met een belang van meer dan 5%: Coöperatieve Rabobank Utrecht en omstreken UA, ASR Levensverzekering NV, REI Fund Netherlands BV, F. van Lanschot Bankiers NV, Syntrus Achmea Pensioenbeheer, gemeente Utrecht (ca. 10% van de aandelen). En daarnaast diverse fondsen, bedrijven, organisaties en particulieren. |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 13.848 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 11.097 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Resultaat 2020: | 613 |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Stadsherstel heeft in 2020 een Visiedocument opgesteld, waarin de ontwikkelingen sinds 1985 worden geschetst, onder meer over de relatie met overheden. In 2021 zijn de statuten aangepast, mede op basis van het Visiedocument. Het aanbieden van betaalbare huurwoningen blijft een doelstelling, maar de NV richt zich daarnaast ook meer op vastgoed voor een bijzondere bestemming met een maatschappelijk belang, inmiddels ook buiten de gemeente, binnen de provincie Utrecht. De NV werkt samen met diverse organisaties in de stad en participeert in de Nationale Monumentenorganisatie. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Utrecht Vernieuwt BV
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het als commanditaire vennoot deelnemen in commanditaire vennootschappen dan wel participeren in publiek-/private samenwerkingsverbanden met de herstructurering van de Gemeente Utrecht als doel. |
Deelnemers: | De gemeente is voor 100% aandeelhouder in Utrecht Vernieuwt B |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Rechtspersoon (besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid) |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Nee |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Nee |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | nog niet bekend | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | nog niet bekend | nog niet bekend | nog niet bekend |
Resultaat 2020: | 613 |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing. |
Ontwikkelingen | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
UW Holding BV
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoering van de taken Wet sociale werkvoorziening. UW Holding BV is een belangrijke partner bij de uitvoering van de Participatiewet. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht (100% aandeelhouder) |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Besloten Vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Werk en Inkomen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 1.448 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 15.783 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Resultaat 2020: | 488 |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | nihil |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Het budget dat we van het Rijk ontvangen voor de uitvoering van de Wsw is niet toereikend. We verstrekken daarom jaarlijks een aanvullende bijdrage aan UW om het hierdoor ontstane structurele exploitatietekort te dekken. In de tabel zijn deze aanvullende bijdragen opgenomen. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
In het vierde kwartaal van 2021 zal de raad worden geïnformeerd over de voortgang van het huidige ondernemingsplan dat doorloopt tot 31 december 2022. Binnen dit ondernemingsplan werken we aan het verhogen van de instroom van kandidaten op tijdelijke banen bij UW. Daarnaast werken we samen met UW toe naar een nieuw ondernemingsplan (2023 en volgende jaren). Het nieuwe ondernemingsplan zal in het derde kwartaal van 2022 aan de raad worden verstrekt. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Wijkontwikkelingsmaatschappij Lombok BV
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Economische ontwikkeling in de wijk Lombok stimuleren door panden te kopen, te herstellen en te verhuren of verkopen om een grotere diversiteit aan ondernemingen te bewerkstelligen. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht (95% aandelen), Plegt- Vos, Rabobank en B0-ex |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | Besloten Vennootschap |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 3.245 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 1.599 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Resultaat 2020: | 143 |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
De onderneming WijkOntwikkelingsMaatschappij Lombok B.V. wil in de wijk Lombok te Utrecht de economische ontwikkeling stimuleren door, daar waar nodig en mogelijk, panden te kopen of te huren ten behoeve van een grotere diversiteit aan ondernemers. Daarnaast wil men meewerken aan plannen om bedrijfsverzamelgebouwen te realiseren of om bestaande bedrijfsruimten te behouden voor economische functies.In 2020 is een positief resultaat na belasting behaald van €143.379. Voor 2021 wordt rekening gehouden met verlaagde huuropbrengsten als gevolg van afspraken met huurders/ondernemers die extreme gevolgen van Corona ondervinden in de exploitatieresultaten van hun bedrijven.De aandelen van Erik Van Rossum Beheer Utrecht B.V. van de in 2018 overleden aandeelhouder en lid van de Raad van Commissarissen de heer E. Van Rossum, zijn door de WOM aangekocht. De financiële afwikkeling heeft in 2021 plaatsgevonden.WijkOntwikkelingsMaatschappij Lombok B.V. is gestart met de verduurzaming van haar panden om een zo hoog mogelijk energie label te behalen. De verwachting is dat aan het einde van 2021 de verduurzaming van de panden is gerealiseerd. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
WOM Beheer Noordwest BV
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het optreden als beherend vennoot van de commanditaire vennootschap WOM Noordwest C.V. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 19 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 60 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Resultaat 2020: | 0 |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
WOM Noordwest BV participeert als beherend vennoot in de CV WOM Noordwest. Deze CV heeft tot doel het bevorderen van de stedelijke herstructurering in de wijk Noordwest in de gemeente Utrecht. Het speerpunt van de WOM is gericht op verbeteren van de sociaal economische ontwikkeling van de Amsterdamsestraatweg. De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Mitros is eind 2018 afgelopen. In onderling overleg is besloten de samenwerking nog enige tijd voort te zetten In juli 2020 is Mitros uit de WOM Noordwest BV en CV getreden. In december 2020 heeft de gemeenteraad besloten de WOM voort te zetten met een of meerdere nieuwe partners en het kapitaalbelang van Mitros over te nemen. In 2021 is dit besluit geëffectueerd. De WOM zal voortgezet worden als er een concreet perspectief is op toetreding van een nieuwe samenwerkingspartner. Met een partij worden daar gesprekken over gevoerd. Hier moet dit jaar duidelijkheid over komen. Mochten de gesprekken niet leiden tot toetreding van de WOM en mochten er ook geen andere partners gevonden worden dan zal een voorstel worden gedaan op welke wijze de gemeente wil omgaan met het vastgoed dat in bezit van de WOM is. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Regio Utrecht
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | De ROM levert een relevante bijdrage aan de economische structuurversterking door het ondersteunen van het innovatief MKB dat door haar groei en ontwikkeling bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven zoals verwoord binnen de thema’s van de Regionaal Economische Agenda (REA). De kerntaken van de ROM liggen op het gebied van innoveren, investeren en internationaliseren ter versterking en ondersteuning van het regionale economische ecosysteem. |
Deelnemers: | Ministerie EZK (36,36% aandelen), Provincie Utrecht (36,36% aandelen), Gemeente Utrecht (13,64% aandelen), Gemeente Amersfoort (6,82% aandelen), Gemeente Hilversum (4,55% aandelen), Universiteit Utrecht (1,14% aandelen), UMC Utrecht (1,14% aandelen) |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | BV (opgericht in 2020) |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 22.082 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 7.096 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Resultaat 2020: | 76 |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | 849 | 860 | 860 | 860 |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
Na de hectische en vliegende start in coronatijd is - en wordt nog steeds - hard gebouwd aan de verdere oprichting en inrichting van de ROM Regio Utrecht. Eind 2020 is het Jaarplan 2021 vastgesteld door de RvC, besproken in de AvA en tevens met de raad gedeeld. Een mooi plan dat de ambities van de regio weerspiegelt en goed aansluit op het strategisch beleidskader van de REA. In 2021 wordt de ROM verder uitgebouwd en het plan concreet ingevuld. De ROM gaat zelf ook van startup naar scale-up en zal alle uitdagingen tegen gaan komen die typisch bij deze groeifase horen. De ROM zal pas eind 2021 op volle sterkte zijn. In het eerste halfjaar is er nog veel tijd en energie nodig om de teams, tools en processen verder in te richten en te formaliseren. In het tweede halfjaar is tijd nodig om goed op elkaar ingespeeld te raken. Niet alleen binnen de ROM maar ook met alle externe stakeholders en partijen.Verder heeft in 2021 een activa-passiva transactie plaatsgevonden van de EBU Holding naar de ROM Regio Utrecht bv. De aandeelhouders van de ROM hebben besloten tot deze overheveling om de gezamenlijke slagkracht te vergroten en duidelijkheid te creëren over de taakverdeling tussen de nieuwe EBU en de ROM. De integratie zorgt ook voor efficiencyvoordelen voor de ROM en de stichting EBU op de gebieden van marketing, business intelligence, business development en de centrale staf. Met de activa-passiva transactie zijn mensen, subsidie-overeenkomsten met verplichtingen en inkomsten (netto waarde nul), inventaris en liquide middelen mee gekomen van EBU Holding naar de ROM. De Stichting EBU is in een beheermodus gebracht. Uitgangspunt daarbij was dat alle financiële verplichtingen waarvan niet nodig zijn dat ze worden omgehangen vanwege de integratie en continuatie van activiteiten zullen achterblijven in de Stichting EBU.Tot slot wordt in 2021 door alle aandeelhouders een aanvullende storting gedaan in het ROM participatiefonds. Hierbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met de bestaande aandeelhoudersverhoudingen. Toch zal er een lichte verschuiving plaatsvinden van de aandeelhouderspercentages. De storting wordt voor het einde van 2021 afgerond en in 2022 zal daarom gerapporteerd worden over de feitelijke nieuwe aandeelhoudersverhoudingen. Dit heeft geen gevolgen voor de positie van de gemeente Utrecht in de ROM. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | De ROM levert een relevante bijdrage aan de economische structuurversterking door het ondersteunen van het innovatief MKB dat door haar groei en ontwikkeling bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven zoals verwoord binnen de thema’s van de Regionaal Economische Agenda (REA). De kerntaken van de ROM liggen op het gebied van innoveren, investeren en internationaliseren ter versterking en ondersteuning van het regionale economische ecosysteem. De Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht BV is opgericht om in fondsen te kunnen deelnemen anders dan het ROM Participatiefonds. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht (57% aandelen), Gemeente Utrecht (21% aandelen), Gemeente Amersfoort (11% aandelen), Gemeente Hilversum (7% aandelen), Universiteit Utrecht (2% aandelen), UMC Utrecht (2% aandelen) |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | BV (opgericht in 2020) |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 1 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 846 | nog niet bekend | nog niet bekend |
Resultaat 2020: | 1 |
---|---|
Prognose resultaat 2021: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
De Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht BV is opgericht om in fondsen of projecten te kunnen deelnemen anders dan het ROM Participatiefonds. Het gaat hier dan ook om regionale activiteiten waar het ministerie van EZK geen formeel aandeel in heeft. Op dit moment is een tweetal bv’s onderdeel van deze samenwerkingsmaatschappij BV, te weten het Healthy Urban Living Proof of Concepts Fonds (HUL POC-fonds) en de DVVE bv. Vanuit het HUL POC-fonds zijn in 2021 reeds twee investeringen gedaan. De DVVE bv is in 2021 overgenomen van de EBU Holding in het kader van de activa-passiva transactie van de EBU naar de ROM Regio Utrecht. DVVE is een eerder in 2020 opgerichte vennootschap die zich richt op begeleiding van Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) in de provincie Utrecht (‘Provincie’) om hun appartementencomplexen te verduurzamen. Aan de overname van deze bv zijn geen aanvullende risico’s verbonden waarvoor geen passende mitigerende maatregelen beschikbaar zijn.Op 21 april 2020 is COLRU B.V. opgericht door Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht B.V. waarbij Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht B.V. 100% van de aandelen heeft verworven tegen € 100. De Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht B.V. is de oprichter van de COLRU B.V. omdat de ROM Regio Utrecht B.V. nog niet was opgericht (opgericht per 29 mei 2020) en er de noodzaak bestond om snel een entiteit in het leven te roepen om de coronaoverbruggingsleningen te kunnen verstrekken. Aan het einde van 2020 heeft, mede op verzoek van het ministerie van EZK, een overname van de COL RU bv door de ROM Regio Utrecht bv plaatsgevonden. Dit omdat de COL een nationale regeling is die gefinancierd is door het ministerie. De COLRU B.V. is verkocht zonder impact op het resultaat en eigen vermogen voor de boekwaarde van de aandelen op 23 december. De waarde van € 100 is in mindering gebracht op de waarde van de post deelnemingen. De aandelen zijn met terugwerkende kracht vanaf 21 april 2020 voor rekening en risico van ROM Regio Utrecht B.V. Omdat de leningsfaciliteit volledig door het Rijk is gefinancierd ligt het risico op niet terugontvangen van de leningen bij het ministerie van EZK. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |