Vanuit het Utrechts model van sturen en verantwoorden, monitoren en sturen wij kortcyclisch de ontwikkeling en de effecten van het beleid aan de hand van data van de stelselindicatoren bereik, beschikbaarheid en kwaliteit. Dit doen wij in gesprekken met de buurtteams, KOOS en Spoor030, de huisartsen, het onderwijs, de sociale basis en andere partners.
Bereik
Het is moeilijk vooraf in te schatten wat in 2022 exact de effecten van enerzijds de coronamaatregelen en anderzijds de extra inzet op het tijdig bieden van passende hulp en de inzet op de transformatie zijn, op de ontwikkeling van de vraag naar jeugdhulp. Onderstaand overzicht biedt een doorkijkje naar de verwachte ontwikkelingen op het bereik van de buurtteams jeugd en gezin en de specialistische jeugdhulp. Deze prognose is gebaseerd op het verleden (statistische bewerking) en wordt steeds verrijkt met kwantitatieve en kwalitatieve data (bijvoorbeeld uit gesprekken met professionals). De prognose stellen wij ook bij op basis van recente gegevens en kwalitatieve informatie.
De effecten van corona op de jeugdhulp zijn meerjarig. We zien dat de uitstroom achterblijft bij de aanvullende zorg en het buurtteam. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een verzwaring van de casuïstiek (onder andere vanwege corona) en de verzwaring van problemen in gezinnen waardoor gezinswerkers en professionals van KOOS, Spoor030 en Yeph nu langer hulp bieden aan gezinnen.
Beschikbaarheid
De beschikbaarheid van zorg, ofwel het tijdig inzetten van passende zorg, is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit), de uitstroom en de beschikbare personeelscapaciteit. Corona is een onzekere factor in de vraag naar zorg, zowel qua omvang als inhoud van de zorgvraag. Wij verwachten dat de impact van de coronaperiode op kinderen en jongeren ook in 2022 nog groot is. De druk op de jeugdhulp zal ook in 2022 hoog blijven. We zetten de incidentele middelen in om onder andere de wachttijden te verminderen.
Bij het buurtteam monitoren we de beschikbaarheid door de tijd tussen de aanmelding en een kennismakingsgesprek (ambitie is vijf dagen) te meten en de tijd tussen het kennismakingsgesprek en de start van de ondersteuning. We monitoren de beschikbaarheid in de aanvullende zorg door het berichtenverkeer. De afspraak is dat zorg binnen vier weken start. Urgente casussen worden direct opgepakt, dit zijn in ieder geval jonge kinderen 0-4 jaar, (dreigende) thuiszittende kinderen, (dreigende) suïcidaliteit en andere crisissituaties. We volgen de tijdige beschikbaarheid van zorg of ondersteuning van KOOS en Spoor030 ook via signalen van verwijzers en gesprekken met KOOS en Spoor030. In deze gesprekken bespreken we met KOOS en Spoor030 in hoeverre het lukt om tijdig passende zorg te bieden, wat er (aanvullend) nodig is en zetten we samen met partners acties in. Zie onder prestatiedoelstelling 1.2.1 en de raadsbrief 'diverse toezeggingen jeugdhulp in coronatijd en daarna' voor deze acties.
Kwaliteit
We vinden het belangrijk om de ervaring van cliënten te volgen. Dit doen we op een aantal manieren: de rapportages van het buurtteam, klachtenrapportages, signalen van aanbieders tijdens Q-gesprekken, signalen uit de stad (bijvoorbeeld van verwijzers of partners uit de sociale basis) en via de Ervaringwijzer (app om cliëntinformatie eenvoudig uit te vragen) die wordt gebruikt door de buurtteams, KOOS en Spoor030. Onderstaand een voorbeeld van de resultaten van de Ervaringwijzer van cliënten van één jeugdhulpaanbieder.
Het Verwey-Jonker Instituut onderzoekt de aanvragen die zijn toegekend in het kader van Versneld vernieuwen op hun maatschappelijke effecten en hoe deze (op stelselniveau) bijdragen aan de beweging naar voren en een duurzame transformatie.