Het betalingsverkeer van Utrecht vindt volledig plaats vanuit de afdeling Financiën Inkoop en Juridische zaken (FIJ). Dit betreft het beheer van het gemeentelijke rekeningstelsel, het coördineren van bevoegdheden, het verrichten van feitelijke betalingen en het incasseren van vorderingen.
Naast BNG Bank als huisbankier heeft de gemeente betalingsverkeerrelaties met ABN Amro Bank (als noodcircuit ingeval van verstoringen bij BNG) en de Rabobank.
Saldobeheer
Vanuit het centrale beheer verzorgt FIJ Financiën de gemeentelijke saldoregulatie. Dit houdt in dat tekorten of overschotten in rekening courant op dagelijkse basis worden aangevuld respectievelijk uitgezet en wel zodanig dat het gemeentelijke banksaldo zoveel mogelijk naar nul wordt gestuurd, dit rekening houdend met de wettelijke bepalingen inzake kasgeldlimiet en de Regeling Schatkistbankieren. Zoals hiervoor opgemerkt beschikt de gemeente Utrecht over een kredietfaciliteit van in totaal 150 miljoen euro bij BNG Bank (30 miljoen euro kredietlimiet plus 120 miljoen euro intradaglimiet). Genoemde bedragen mag de gemeente ‘rood’ staan. Desondanks worden de transacties die nodig zijn om het saldo aan te vullen veelal op de geldmarkt gedaan omdat de rentecondities daar doorgaans gunstiger zijn dan op de reguliere rekening courant. Zoals reeds aangegeven onder het kopje Renteontwikkelingen geldt momenteel een negatieve rente voor geldmarkttransacties. De gemeente krijgt dus geld toe als zij leent. Er wordt niet verwacht dat deze situatie op korte termijn sterk zal veranderen.
Schatkistbankieren
Op grond van de Regeling Schatkistbankieren dienen decentrale overheden eventuele overtollige geldmiddelen in ’s Rijks Schatkist aan te houden, dit met uitzondering van een zeker drempelbedrag. Per 1 juli 2021 zijn de wettelijke bepalingen voor het berekenen van het drempelbedrag aangepast. Die aanpassingen leiden tot een hogere drempel dan voorheen. Dat betekent dat de gemeente minder snel gelden in 's Rijks Schatkist hoeft te plaatsen. Uit onderstaande tabel blijkt dat het gemeentelijke drempelbedrag voor 2022 circa 12,0 miljoen euro bedraagt (tot 1 juli 2021 was dit 5,8 miljoen euro).
Tabel 10 Schatkistbankieren
Bedragen zijn in miljoenen euro’s
Bepaling drempelbedrag | |||
---|---|---|---|
Begrotingstotaal aan lasten | 1.506,3 | ||
Waarvan: | Relevant percentage | Opbouw drempelbedrag | |
1 e schijf | 500,0 | 2,00% | 10,00 |
2 e schijf | 1.006,3 | 0,20% | 2,01 |
Drempelbedrag Schatkistbankieren voor 2022 | 12,01 |
Uit het voorgaande is echter duidelijk geworden dat de gemeente in termen van financiering voornamelijk aan de opnemende kant zit. Een situatie van (tijdelijk) overtollige middelen wordt dus niet verwacht. Dit betekent dat het berekende drempelbedrag in de praktijk weinig relevantie zal hebben.