1. De ruimtelijke ontwikkeling van de stad (als gevolg van de groei) versterkt gezond stedelijk leven (GSL) voor iedereen
1.3 De bebouwde omgeving is veilig, leefbaar en tast de gezondheid niet aan.
Wat gaan we daarvoor doen?
P1.3.1 We toetsen en houden toezicht op alle vergunningaanvragen, integraal en onbevooroordeeld
Bij alle vergunningaanvragen toetsen wij of een initiatief past binnen het bestemmingsplan of de beheersverordening, technisch voldoet aan het Bouwbesluit, waaronder die voor duurzaam bouwen, en voldoet aan onze welstandscriteria. Als plannen niet passen binnen de planologische kaders beoordelen wij de afwijking ook op milieu-, verkeerskundige, economische en archeologische aspecten en wegen wij daarbij de belangen van omwonenden. Bij aanvragen uit bestuurlijke aandachtsgebieden en bij het vermoeden van vastgoedfraude (huisjesmelkers) zetten wij in op onze mogelijkheden uit de wet Bibob.
Wij houden toezicht op de naleving van vergunningen bij de oprichting, wijziging en sloop van gebouwen of asbestverwijdering. De belangen van derden (zoals omwonenden) worden zorgvuldig meegewogen zowel in het voortraject als tijdens de uitvoering (zoals onder meer in het bouwveiligheidsplan).
In het vergunningverleningsproces vormen zekerheid, begrip, gemak en samenwerking met de aanvrager van uit een “ja, mits-houding” de basis voor onze activiteiten. Wij bieden particuliere en professionele aanvragers, voorafgaand aan de vergunningaanvraag, de mogelijkheid tot (digitaal) overleg. Ook zetten wij regisseurs in op grote en/of bijzondere initiatieven. Onze besluiten en bijlagen verzenden we digitaal. Met deze eenvoudige, klantgerichte en toegankelijke dienstverlening en heldere communicatie krijgen we een betere afstemming, minder complicaties en een vlotte doorloop in het vergunningverleningsproces. We managen de verwachtingen.
Wij controleren de uitvoering van bouwwerken volgens het Landelijk toezichtprotocol. Voor kleine bouwwerken voeren wij alleen de eindcontrole uit, tenzij deze bouwwerken een grote impact hebben op de omgeving. De constructieve berekeningen controleren wij volgens het Landelijk toetsingsprotocol.
Wij zetten ons in om bouwhinder te voorkomen en bouwoverlast te beperken. Door gebruik te maken van bewoners-/omgevingsbegeleiding, de toolbox Bouwhinder en het Utrechts Bouwveiligheidsplan (BLVC-plan) stimuleren wij betere communicatie met belanghebbende partijen. Hierdoor signaleren wij eerder (mogelijke) knelpunten en worden deze sneller opgelost.
Vanaf 1 juli 2022 is de Omgevingswet met het Omgevingsplan en via het overgangsrecht geldende lokale verordeningen van toepassing. Tegelijkertijd treedt de Wet kwaliteitsborging in werking. Werkprocessen passen wij daarop aan, zowel voor vergunningverlening als voor toezicht en handhaving.
Na 1 juli 2022 valt een deel van de technische beoordeling van omgevingsvergunningaanvragen en het technisch toezicht daarop onder de Wet kwaliteitsborging en is dan ondergebracht bij een onafhankelijke kwaliteitsborger. Rapportage door de kwaliteitsborger aan de gemeente loopt via een “dossier bevoegd gezag”. Handhaving blijft bij de gemeente. Dit geldt voor een groot deel van de omgevingsvergunningaanvragen (betreft gevolgklasse I).
P1.3.2 We houden toezicht op de naleving van de milieuregels, de kwaliteit en het gebruik van de bestaande gebouwen en terreinen en treden op tegen woonfraude
Wij houden toezicht op de naleving van (milieu) wet- en regelgeving bij bedrijven. We leggen hierbij de nadruk op het toezicht op risicovolle activiteiten. Toezicht houden op energiebesparing en duurzame energieopwekking vormen een integraal onderdeel van het werk. Hierbij informeren wij bedrijven over energiemaatregelen. Ook behandelen we meldingen van overlast en hinder door bedrijven.
Voor risicovollere bedrijven voert de RUD Utrecht het toezicht op milieuwetgeving uit. De RUD Utrecht houdt ook toezicht op bodemsaneringen en grondtoepassingen. Hierbij hebben illegale handelingen en saneringen de bijzondere aandacht.
Voor de bestaande bouw richt ons toezicht zich naast het gebruik en de veiligheid ook op de gezondheid (binnenmilieu), energiebesparing, duurzaamheid en uitstraling van gebouwen. Bijvoorbeeld door te informeren over energiemaatregelen en oog te hebben voor het comfort van woningen. Hiermee verbeteren wij continu de kwaliteit van de stad. We hebben via pilots en proefprojecten ook aandacht voor circulair bouwen en de gevolgen voor het toezicht.
Voor zowel het milieu- als het bouwtoezicht hanteren we bij voorkeur een toezichtstijl gebaseerd op verleiden, stimuleren en informeren. Daarbij spelen wij in op signalen en behoeften vanuit onze omgeving, bijvoorbeeld via bewonersmeldingen of vragen van de wijkbureaus. Wanneer nodig treden we echter strikt handhavend op.
Wij maken voor een aantal taken gebruik van datagedreven sturing (onder meer bij het opsporen van overtredingen). Hierdoor zijn wij eerder en vaker op plekken waar de regels overtreden worden.
Samen met de woningcorporaties onderzoeken we meldingen van onrechtmatige bewoning (illegale bewoning van de sociale woningvoorraad).
Wij controleren overlastmeldingen en we handhaven bij illegale situaties zoals illegale kamerverhuur en strijdig gebruik. We behandelen alle meldingen en zoeken daarbij zoveel mogelijk aansluiting bij gebiedsgerichte projecten of hanteren een thematische aanpak. Zo zetten we bijvoorbeeld het project 'Huisjesmelkers en ondermijnende criminaliteit' voort en pakken we onder meer vastgoedmisbruik aan. We volgen notoire overtreders intensief op naleving van wet- en regelgeving. We richten ons op de huisjesmelkers waarbij sprake is van achterstallig onderhoud, brandonveiligheid en intimidatie. Daarnaast houden we actief toezicht en onderzoeken we netwerken rond vastgoed waar sprake is van criminele activiteit. Dit levert meer veilige en betaalbare woonruimte op voor onze bewoners, gaat verloedering van de woonomgeving en verdere criminalisering tegen, zoals mensenhandel, illegale hennepteelt en ondermijning.
We helpen VvE’s (Verenigingen van Eigenaren) met het opstellen van meerjarenonderhoudsplannen. Daarbij stimuleren we maatregelen voor energiebesparing, de aanschaf van zonnepanelen en voor veilige installaties (APK).
Prestatie-indicatoren
Nul- meting
Reali- satie 2020
Doel- stelling 2021
Doel- stelling 2022
Doel- stelling 2023
Doel- stelling 2024
Details
Gegronde bezwaren op totaal aantal beschikte aanvragen omgevingsvergunningen
n.b.
0,48%
<1,0%
<1,0%
<1,0%
<1,0%
Bron
Onbekend
Oorsprong
Onbekend
Toelichting
Deze indicator geeft inzicht in de (juridische) kwaliteit van onze handhavingsbesluiten.
Analyse
Ons streven is om aanvragen omgevingsvergunningen goed af te handelen. Het percentage gegrondverklaringen na bezwaar is een indicatie van hoe vaak dit streven niet wordt gehaald. We willen dit percentage zo laag mogelijk houden.
De doelstelling blijft de komende jaren ongewijzigd.
De gecontroleerde (milieu-) activiteiten voldoen (na hercontrole) aan de regelgeving op het terrein van milieu en brandveilig gebruik
n.b.
96%
90%
90%
90%
90%
Bron
Onbekend
Oorsprong
Onbekend.
Toelichting
De reguliere toezichtstaak bestaat uit het controleren van meldingsplichtige bedrijven op de milieuwetgeving.
Analyse
Wij richten het toezicht en de handhaving zo in dat de door ons ge(her)controleerde (milieu-)activiteiten voldoen aan de Milieu wet- en regelgeving en de brandveiligheid (Bouwbesluit). Het ambitiepercentage staat op 90%, omdat voor de meeste ondernemers goed informatie en controle en waarschuwingen voldoende zijn om naleving van wet en- regelgeving te borgen . Bij de overige ondernemingen is sanctionering nodig is om hen naar het gewenste gedrag te bewegen.
De doelstelling blijft de komende jaren ongewijzigd.
Door de gemeente gecontroleerde bouwkundige en constructieve onderdelen voldoen bij oplevering aan de wetgeving
n.b.
100%
100%
100%
100%
100%
Bron
Onbekend
Oorsprong
Onbekend
Toelichting
Ter vergroting van de veiligheid houdt de gemeente, aan de hand van het landelijk toezichtprotocol, toezicht op de uitvoering van bouwwerken waarvoor een vergunning is verleend.
Analyse
We toetsen of nieuw- en verbouw voldoet aan het bouwbesluit. Dit is een wettelijke vereiste.
De doelstelling blijft de komende jaren ongewijzigd.
Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49