In 2022 werken we verder aan de uitvoering van het actieprogramma ‘Samen stad maken op de Utrechtse manier’ dat op 21 november 2019 is vastgesteld. Doelstelling van het actieprogramma is dat meer verschillende Utrechters kunnen meedoen, meer mensen zich betrokken voelen bij de stad Utrecht en plannen, beleid en projecten een kwaliteitsimpuls krijgen. Per project en traject onderzoeken we welke participatiewijze het beste past. Daarbij maken we gebruik van de Utrechtse participatieleidraad. Met de halfjaarlijkse voortgangsrapportages informeren we over de voortgang en relevante ontwikkelingen.
Voor veel mensen bieden websites, apps, sociale media en andere digitale kanalen een laagdrempelige manier om van zich te laten horen en om informatie te krijgen. Door de drempel te verlagen om mee te doen creëren we de mogelijkheid voor meer Utrechters om betrokken te zijn bij hun straat, buurt of wijk. De digitale participatie heeft door corona een vlucht genomen. We willen wat we hebben bereikt in 2022 vasthouden en versterken. Daarom gaan we door met ons digitale participatieplatform Denkmee Utrecht! waar verschillende vormen van online participatie bij elkaar zijn gebracht met het oog op herkenbaarheid en toegankelijkheid.
We bieden ruimte aan de stad om buurtbudgetten gericht in te zetten. Iedere buurt kan binnen het beleidskader en budgetkader van het Initiatievenfonds op aanvraag en initiatief van bewoners een buurtbudget aanvragen. Vanaf 2022 stimuleren we gefaseerd buurtbudgetten in kwetsbare buurten. Dat doen we samen met inwoners. We beginnen in Utrecht Zuid. We werken buurtbudgetten met buurtbewoners verder uit in soort van een menukaart, gebaseerd op de ervaringen met buurtbudgetten in de afgelopen jaren.
Met het gemeente brede participatienetwerk, de interne portal participatie en initiatief en met trainingen werken we aan het vakmanschap van onze medewerkers op het gebied van participatie en daarmee aan de continue ontwikkeling en kwaliteit op het gebied van participatie.
De wijkbureaus zijn een laagdrempelige plek in onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Inwoners kunnen terecht met vragen, meldingen of ideeën over hun leefomgeving en kunnen terecht op het wijkspreekuur van de wijkwethouder. Op wijkbureaus waar het gebouw geschikt is, hebben we een servicepunt ingericht. Het wijkbureau is ook een netwerkplek voor medewerkers en professionals in de wijk waar kennis en kunde over de Utrechtse buurten samenkomt en wordt uitgewisseld. Het ontsluiten en analyseren van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens helpt ons en onze maatschappelijke partners om het werk in Utrechtse buurten gericht en effectief in te zetten. We hopen dat in 2022, mensen van het wijkbureau ook weer kunnen werken op locaties in de buurt. Door Corona was dat in 2020 en 2021 maar beperkt mogelijk.