In 2022 herzien we het geluidbeleid, in het kader van de komst van de Omgevingswet. We stellen bij ruimtelijke ontwikkelingen compenserende voorwaarden (onder andere een geluidsluwe gevel en rustige buitenruimte) als randvoorwaarde ter verbetering van het akoestisch woon- en leefklimaat. Vanuit gezondheidsperspectief streven we bij nieuwe woningbouwontwikkelingen in de bestaande stad langs gemeentelijke wegen en spoorwegen ook naar geluidsniveaus die vijf decibel onder de wettelijke grenswaarden liggen. Deze ambitiewaarde is in juni 2019 vastgelegd in de nota Volksgezondheid ‘Gezondheid voor iedereen’. Dit draagt bij aan verlagen van het gemiddelde percentage geluidgehinderden.
Ook het verbeteren van bestaande knelpunten moet het percentage inwoners dat geluidsoverlast ervaart omlaag brengen. We doen dit met maatregelen zoals het aanleggen van stiller asfalt en door het verlagen van de maximumsnelheid van het wegverkeer op een aantal wegen in de stad en andere ingrepen in de openbare ruimte, zoals de aanleg van meer groen en een stadsboulevard met minder rijstroken en stiller asfalt.
Bij het vernieuwen van de nota Externe Veiligheid houden we rekening met het gemoderniseerde omgevingsveiligheidsbeleid. Daarnaast wordt gewerkt aan het vullen van het register externe veiligheid als vervanger van de huidige risicokaart.
Corona
Aan het begin van de coronapandemie is de verkeersintensiteit in Nederland in eerste instantie grofweg gehalveerd wat leidde tot een afname in geluidsbelasting met circa 3 dB. In de loop van 2021 was op veel plaatsen weer een gang naar de oude situatie te zien waardoor in 2022 het effect op geluid nauwelijks meer merkbaar is.