1. Utrecht is een aantrekkelijke, verkeersveilige en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is

1.3 Verbeteren van de verkeersveiligheid

Wat gaan we daarvoor doen?

P1.3.1 Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan een verkeersveilige stad

We voeren projecten uit om wegen veiliger in te richten, zoals:

  • de herinrichting van de Orinocodreef;
  • de herinrichting van twee kruispunten op de Moldaudreef;
  • de herinrichting van de Donaudreef;
  • aanpassingen aan de Van Heuven Goedhartlaan en aan het kruispunt met Beneluxlaan en Admiraal Helfrichlaan;
  • aanpassingen aan de Musicallaan/Rijnkennemerlaan;
  • aanpassingen aan de oversteek Universiteitsweg-Hoofddijk;
  • aanpassingen aan de Sweder van Zuylenweg;
  • het opnieuw inrichten van het kruispunt Kaatstraat/Oudenoord (onderdeel van As Votulast) en de Adelaarstraat;
  • de uitvoering van de werkzaamheden aan de Kanaalstraat (medio 2022);
  • de vaststelling van het voorlopig ontwerp van de Amsterdamsestraatweg (medio 2022).

Ook voeren we projecten uit gericht op veiliger gedrag in het verkeer. Voorbeelden daarvan zijn: educatie op scholen via Sport Utrecht en communicatie rondom landelijke projecten zoals de BOB-campagne, snelheidscampagnes en ‘de scholen zijn weer begonnen’.

We voeren projecten uit en dragen bij aan projecten om 50 kilometer per uur-wegen te veranderen in 30km/u-wegen zoals Amazonekwartier, Taagdreef en omgeving, Jutfaseweg (doorfietsroute naar IJsselsteijn), Bernadottelaan en Bastionweg (doorfietsroute naar Hilversum). Hieronder vallen ook projecten en acties uit de Prijsvraag 30 kilometer.

We werken wijkgericht aan het verbeteren van het gevoel van verkeersveiligheid. Hiervoor voeren we in West en Overvecht projecten en acties uit die zich richten op gedrag, zoals de inzet van een rijsimulator. In deze wijken ervaren mensen het verkeer het meest als onveilig. We werken hierbij samen met partners in de wijken.

We reageren op meldingen van bewoners over ervaren onveiligheid en ondernemen waar mogelijk actie, zoals bijvoorbeeld op de Sweder van Zuylenweg. Daarnaast voeren we maatregelen uit zoals het fiets- en wandelvriendelijk maken van de Weerdsingel-Oostzijde om de drukte op fietspaden te spreiden, wat zorgt voor een beter gevoel van veiligheid op de fietspaden.
Tot slot onderzoeken we de daling van het gevoel van verkeersveiligheid door samen met de Universiteit Utrecht een analyse uit te voeren van de inwonersenquête en door het houden van gerichte interviews. Op basis hiervan kunnen we gerichtere acties ontwikkelen om het gevoel van verkeersveiligheid te verbeteren.

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49