1. Utrecht is een aantrekkelijke, verkeersveilige en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is

1.3 Verbeteren van de verkeersveiligheid

x € 1.000

Omschrijving

Rekening
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Baten

04-1-3-1

Uitvoeren maatregel.verkeersveilige stad

21

180

1.247

0

0

0

Totaal baten

21

180

1.247

0

0

0

Lasten

04-1-3-1

Uitvoeren maatregel.verkeersveilige stad

2.951

3.818

4.974

2.909

2.686

2.128

Totaal lasten

2.951

3.818

4.974

2.909

2.686

2.128

Saldo baten en lasten

-2.930

-3.638

-3.727

-2.909

-2.686

-2.128

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

900

0

115

907

666

923

Onttrekking reserves

2.429

2.237

2.191

1.115

300

0

Geraamd resultaat

-1.401

-1.401

-1.651

-2.701

-3.051

-3.051

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Uitvoeren verkeersmaatregelen veilige stad
De inkomsten en uitgaven op de geautoriseerde investeringen zijn conform de uitvoeringsplanning zoals die in het Meerjaren Perspectief Ruimte 2021 is opgenomen. Het betreft het uitvoeren van maatregelen die bijdragen aan een verkeersveilige stad, inclusief de extra middelen uit het coalitieakkoord voor de aanpak van verkeersveiligheid, de impuls 30 kilometer straten en het uitvoeren van de visie Amsterdamse Straatweg en Kanaalstraat. Een gedetailleerd overzicht van de projecten is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid.
In 2022 zijn de lasten en baten 1,067 miljoen euro hoger in verband met de bijdrage vanuit de provinciale stimuleringsregeling verkeersveiligheid. Deze bijdrage wordt ingezet op een aantal verschillende projecten, waaronder de Moldaudreef en de Taagdreef. Het overige verschil van 0,089 miljoen euro op de lasten komt door de fasering van de uitvoeringsplanning van diverse projecten.

Mutaties reserves
In 2022 wordt een bedrag van 0,115 miljoen euro in de vaste activa reserve gestort ten behoeve van de herinrichting van de Amsterdamse Straatweg.
In verband met de uitvoering van het programma Bereikbaarheid is een bestemmingsreserve ingesteld voor de dekking van de meerjarige projecten zoals opgenomen in het meerjarenprogramma bereikbaarheid 2021. In 2022 wordt een bedrag van 2,191 miljoen euro onttrokken in verband met de uitvoering van projecten in het kader van verkeersveiligheid.

Toelichting budgetafwijkingen/grote mutaties

Onderstaande tabel geeft de verschillen weer ten opzichte van begrotingsjaar 2021 (als basisjaar). De afwijkingen worden weergegeven wanneer deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van het totale budget per subdoelstelling.

x € 1.000

I / S

2022

2023

2024

2025

Baten

Budgettair neutrale aanpassing MPB 2021
Wijziging van de baten en lasten op basis van besluitvorming MPR 2021 (subsidie verkeersveiligheid)

I

1.067

-180

-180

-180

Overige baten

Totaal baten

1.067

-180

-180

-180

Lasten

Budgettair neutrale aanpassing MPB 2021
Wijziging van de baten en lasten op basis van besluitvorming MPR 2021 (subsidie verkeersveiligheid)

I

1.067

-180

-180

-180

Overige herprogrammeringen MPB 2021
Betreft de aangepaste fasering van de maatregelen en herprogrammering in het MPR 2021 inclusief anticyclisch investeren

I

89

-729

-952

-1.510

Overige lasten

Totaal lasten

1.156

-909

-1.132

-1.690

Saldo baten en lasten

-89

729

952

1.510

Verbonden Partijen

Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49