2. Elke Utrecht die daar recht op heeft ontvangt een bijstandsuitkering

2.1 Elke Utrechter die daar recht op heeft ontvangt een bijstandsuitkering

Wat gaan we daarvoor doen?

P2.1.1Rechtmatig en doelmatig verstrekken van bijstandsuitkeringen

De stijging in 2021 van het aantal huishoudens in de bijstand is minder sterk dan verwacht. Het is voor 2022 niet eenvoudig om een nauwkeurig bijstandsaantal te voorspellen. Dit komt door de uitzonderlijke situatie rondom corona. En door de steunpakketten die er nu nog zijn, maar naar verwachting eind 2021 aflopen. De vaccinatiegraad neemt toe en er is sprake van een (voorzichtig) economisch herstel. Wij denken daarom dat de werkloosheid in 2022 vrijwel gelijk blijft aan het gemiddelde van voor de crisis. Wij verwachten tussen de 10.300 en 10.500 mensen in de bijstand eind 2022.

In 2022 blijven we bij het verstrekken van de bijstandsuitkeringen inzetten op goede dienstverlening, doorontwikkeling van maatwerk, preventie en handhaving.

Maatwerk en dienstverlening
In navolging van de nieuwe gemeente brede visie op dienstverlening komt er een vertaalslag van deze visie voor de dienstverlening van WenI. We gaan extra investeren in groepen inwoners die zich in een kwetsbare positie bevinden en onze werkwijze hier op aanpassen. Daarbij staan maatwerk, stresssensitief, begripvol werken en ‘doen wat nodig is’ centraal. Zo maken we onder andere onze dienstverlening integraler en meer gericht op de leefwereld van inwoners.

We zien dit al terug in spreekuren in de wijk Overvecht, de werkwinkel, de rondkomen-gesprekken en het Huishoudboekje. Daarnaast komt dit ook terug in het bellen voorafgaand aan een afwijzend besluit, in pre-mediation en steeds meer klanttevredenheidsonderzoeken. We gaan hier nog actiever mee aan de slag, zodat onze inwoners beter geholpen worden. Medewerkers van WenI worden onder andere beter opgeleid voor het toepassen voor motiverende gesprekstechnieken.
Voor het Huishoudboekje gaan we in 2022 ook continu gebruikerservaringen volgen (via de ervaringswijzer), zodat we onze dienstverlening blijvend verbeteren. Verder wordt in 2022 binnen WenI geïnvesteerd in maatwerktafels, naar voorbeeld van de City Dealtafel. Het doel van deze tafels is om doorbraken te realiseren op de ingebrachte casussen. Daarbij is er ook specifiek aandacht voor stappen richting werk, activering, maar ook schulden en rondkomen. Daarnaast zijn leren van elkaar en het verbeteren van de samenwerking intern en extern belangrijke doelstellingen van deze ontwikkeling.

Incasso
Inspelend op de gevolgen van de coronacrisis wordt bij de uitvoering van incassobeleid ingezet op dienstverlening door persoonlijk contact met inwoners met bijstandsschulden. Met dit contact komen we tot betalingsregelingen dan wel samen met de debiteur tot oplossingen voor belemmeringen die het treffen en nakomen van een betalingsregeling verhinderen. Dit sociale incassobeleid zetten we in 2022 voort, waarbij we de kaders van het beleid verder gaan uitwerken en in beleidsregels zetten. Hierbij zullen we ook ruimte zoeken om in bepaalde situaties af te zien van terugvordering, voor zover dit wettelijk geen verplichting is. Bijvoorbeeld bij terugvorderingen die ontstaan bij uitstroom naar werk waarbij nog niet alle inkomsten zijn gekort en bij het bruteren van te veel ontvangen bijstand.

Preventie en handhaving
Op het gebied van handhaving hebben we nog meer aandacht voor preventie door gerichte communicatie en dienstverlening: om erger te voorkomen heeft het vroegtijdig opsporen van onbedoelde fouten in informatieverstrekking door inwoners onze prioriteit. We geven een evenwichtige benadering aan alle doelgroepen en onderzoeken periodiek op verschillende manieren de rechtmatigheid van bijstand. Hierbij zijn we alert op signalen van onderbenutting en zorgvraagstukken.

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49