2. Utrecht Leert!: Voldoende goede onderwijsprofessionals

2.1 Utrecht Leert!: Voldoende goede onderwijsprofessionals

Wat gaan we daarvoor doen?

P2.1.1 Aantrekken en behouden van nieuw onderwijstalent

Het aantrekken en behouden van onderwijs personeel door:

  • Goed vindbare en aantrekkelijke informatie over werken in het onderwijs in Utrecht; door middel van onder andere een website, informatiebijeenkomsten, cv-checks, meeloopdagen;
  • Samen met leraren onderzoeken wat maakt dat leraren graag willen werken in een grote stad als Utrecht. Wat is er nodig om een urban teacher te worden en te blijven en welke vormen van ondersteuning werken? Dit doen we met een lerarenpanel, onderzoek, en het samen met leraren ontwerpen van starterspakketten;
  • Het ontwikkelen van een professionele begeleidingsstructuur voor startende leraren.

P2.1.2 Opleiden en begeleiden van zij-instromers in de school

Het opleiden en begeleiden van aankomende leraren in de school door:

  • Zij-instromers samen met een ervaren leraar voor de groep te laten staan gedurende de eerste drie tot zes maanden.
  • Uitbreiding van het aantal opleidingsscholen en het aantal schoolopleiders.
  • Opleiden op de werkplek; waardoor aankomende leraren vanaf de eerste dag in de praktijk leren.

P2.1.3 Samen opleiden

Opleidingen en scholen doen aan samen opleiden door:

  • Optimale leerroutes te ontwikkelen die aansluiten bij wat aankomende leraren nodig hebben; in nauwe afstemming tussen opleiding, stageschool en student.
  • Duurzame aandacht in scholen voor de ontwikkeling en professionalisering van startende leraren, ervaren leraren, schoolopleiders en schoolleiders.
  • Een pilot met het nieuwe opleiden voor een flexibeler onderwijsbevoegdhedenstelsel, waarin een brede basisbevoegdheid kan worden aangevuld met korte specialisatieroutes.

Onderwijsimpuls
Door de hoge werkdruk in het onderwijs is er vaak te weinig ruimte om medewerkers vrij te roosteren voor onderwijsontwikkeling en vernieuwing. Met de subsidie onderwijsimpuls, opgenomen in de nadere regel Onderwijs, geven we onderwijsprofessionals ruimte om onderwijs te ontwikkelen en te innoveren. De onderwijsimpuls maakt het mogelijk om onderwijsontwikkeling voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs op te starten of te versnellen. Daarmee draagt de onderwijsimpuls bij aan gelijke kansen, toekomstbestendig onderwijs en de ontwikkeling en het behoud van de beroepsmotivatie van goede onderwijsprofessionals.

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49