Om ervoor te zorgen dat iedereen in Utrecht de kans krijgt zich artistiek te ontplooien, dankzij een stevige keten van cultuureducatie, via amateurkunst(educatie) naar talentontwikkeling en professionaliteit, doen we in 2022 onder meer het volgende:
- Om het creatieve vermogen van bewoners in de stad zo goed mogelijk tot uiting te laten komen, gaan we uit van een aantal basisprincipes. Het culturele aanbod moet toegankelijk en laagdrempelig zijn en daarnaast in veel verschillende vormen aangeboden worden. Het is belangrijk dat het aanbod een divers bereik kent, zodat zo veel mogelijk mensen zich er door aangesproken voelen. Daarnaast is het van belang dat grenzen tussen domeinen zo veel mogelijk vervagen. Hierdoor kunnen samenwerkingen tussen cultuur en bijvoorbeeld het sociale domein makkelijk en als vanzelfsprekend plaatsvinden.
- Utrecht kent een fijnmazig netwerk van stichtingen en verenigingen die actief zijn op het gebied van amateurkunstbeoefening. Denk aan dansgroepen, koren, bandjes, orkesten en theatergroepen. Deze organisaties kunnen Basissubsidie Amateurkunst aanvragen voor honorarium van de artistieke leiding en huur van oefenruimte of, indien van huurkosten geen sprake is, de kosten van andere basisfaciliteiten. Jaarlijks maken zo’n 125 organisaties aanspraak op deze subsidie. We houden deze regeling toegankelijk en laagdrempelig zodat er een brede basis is voor hoogwaardige amateurkunst met een professionele artistieke leiding.
- Op basis van de Nadere regel Subsidie Amateurkunsteducatie 2022-2024 ontvangen 10 instellingen voor de komende drie jaar subsidie voor cultureel lesaanbod. Het aanbod is gespreid over de hele stad te vinden. Via dit lesaanbod stimuleren we het creatieve vermogen van kinderen, jongeren en volwassenen. Talenten worden zo goed mogelijk voorbereid op een professionele loopbaan.
- In het pand Domplein 4 zijn Danscentrum Utrecht, Theaterschool Utrecht, De Utrechtse Muziekschool en erfgoedorganisatie DOMunder gehuisvest. Deze locatie is vanaf 2022 het stedelijk Huis voor Amateurkunsteducatie, van waaruit verbindingen breder in de stad gemaakt worden. Het is een plek waar kinderen, jongeren en volwassenen lessen kunnen volgen in dans, muziek, theater en crossovers. Daarnaast is het een platform waar professionals en amateurs elkaar kunnen ontmoeten in workshops, masterclasses, kennisdelingssessies en partnerschappen. Dit zijn samenwerkingsverbanden met makers, ensembles, gezelschappen en festivals.
- Via de regeling voor combinatiefuncties zijn voor de periode 2021-2022 voor ongeveer acht fte aan cultuurcoaches beschikbaar. Zij werken bij ZIMIHC, De Vrijstaat, Cultuur 19, BOKS Community, Het Wilde Westen, Het Filiaal Theatermakers, Casco, en Het NUT aan het verbinden van cultuur met andere domeinen, zodat meer mensen in aanraking komen met cultuur. Dit doen ze in alle delen van de stad. Voor activiteiten op het gebied van cultuur en sport werkt ZIMIHC samen met Sport Utrecht.
- Het programma Creatief Vermogen Utrecht 2021-2024 gaat het tweede jaar in. Dit vierjarige programma, mede gefinancierd vanuit de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit van het Fonds voor Cultuurparticipatie, laat alle kinderen in Utrecht de kracht van creativiteit ervaren. In een lerend netwerk werken 45 scholen en veertien culturele organisaties samen aan creatieve en duurzame partnerschappen. In 2022 is specifiek aandacht voor het aanhaken van pabo’s in de stad, om ervoor te zorgen dat cultuur nog beter in het onderwijs ingebed wordt. Ook kijken we nader naar het verbinden van activiteiten binnen en buiten school.
Als belangrijke pijler van het Utrechtse cultuurbeleid zorgen we ervoor dat inclusie en diversiteit in alle facetten van ons werk is ingebed. We verbeteren het leefklimaat in de stad door de sociale en culturele samenhang in buurten en wijken te vergroten. Om een breed publiek onderdeel te laten zijn van kunst en cultuur in Utrecht doen we het volgende:
- Samen met de cultuursector werken we verder aan meer diversiteit en inclusie. Wij hebben hierbij een stimulerende, monitorende en faciliterende rol: culturele instellingen bepalen zelf hun ambities op dit gebied. De urgentie van inclusie wordt in de sector breed gevoeld en organisaties werken daar op verschillende manieren aan, zowel in lokaal verband bijvoorbeeld via PACT Utrecht, als in breder verband bijvoorbeeld via Musea Bekennen Kleur, TheaterInclusief en aanbod van de Code Diversiteit & Inclusie. In 2021 starten we met Utrecht Marketing met een pilot van het Cultureel Doelgroepen Model voor de Utrechtse cultuursector, om beter en actueler inzicht te krijgen in het Utrechtse publiek en als hulpmiddel voor organisaties. Ook voeren we in de G4 en in landelijk verband overleg over de versterking van diversiteit en inclusie in de cultuursector.
- Op het gebied van diversiteit en inclusie gaat speciale aandacht uit naar het verbreden van deze begrippen. Naast culturele diversiteit gaan we ook zaken als genderinclusiviteit, opleidingsniveau, sociaaleconomische achtergrond en deelname voor mensen die een fysieke of mentale beperking ervaring nadrukkelijker in onze inspanningen meenemen.
- Ook in onze interne organisatie staat diversiteit en inclusie hoog op de agenda. De afdeling Culturele Zaken volgt een ontwikkeltraject om vanuit een eigen, intrinsieke motivatie deze onderwerpen verder eigen te maken en uit te dragen. Beleidsadviseurs krijgen bijvoorbeeld een speciale training om in monitorgesprekken met accounts het onderwerp inclusie met de juiste insteek naar voren te brengen.
- We zetten in op de versterking van cultuurparticipatie dicht bij huis. Vitaal onderdeel van een sterke sociale en culturele basis vormen de wijkcultuurhuizen. Zij bieden een laagdrempelige manier voor inwoners om aan cultuur mee te doen. We starten met de bouw van een wijkcultuurhuis in de Merwerdekanaalzone, waar het afgelopen jaar een exploitant voor is geselecteerd.
- In 2020-2021 zijn we gestart met extra ondersteuning van jongerencultuurprogramma in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern. In deze wijken wonen de meeste jongeren van Utrecht, terwijl er relatief weinig cultuuraanbod is. Ook in de opvolgende jaren is extra aanbod voor en door jongeren in dit stadsdeel nodig en zetten we daarop in met een jaarlijks budget van 0,150 miljoen euro tot en met 2024.
- Met Utrecht Marketing werken we samen aan stadsprogrammering die meer aansluit bij de behoefte van Utrechters. Dit doen we onder andere door samen met wijkcultuurhuizen en jonge makers te programmeren. Zo hopen we een breed en divers publiek te bereiken. Daarnaast werken we met Utrecht Marketing aan een campagne voor het herstel van de culturele sector na corona. In deze campagne krijgen kleine culturele partijen extra aandacht.