4. Aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt: Een sluitende en duurzame overgang naar werk voor iedereen tot 23 jaar

4.1 Aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt: Een sluitende en duurzame overgang naar werk voor iedereen tot 23 jaar

Wat gaan we daarvoor doen?

P4.1.1 Verkleinen van de mismatch tussen onderwijs en arbeidsmarkt

Om deze doelstelling te bereiken zetten we in op:

Het versterken van de aansluiting tussen onderwijs en de regionale arbeidsmarkt
Onderdeel van het regionale programma voortijdig schoolverlaten 2020-2024
 is de lijn ‘Klaar voor Werk’. Vanuit deze lijn bereiden wij jongeren in het onderwijs voor om succesvol en duurzaam de arbeidsmarkt te betreden. Jongeren voor wie een startkwalificatie niet (direct) haalbaar is, hebben specifiek onze aandacht. Bijvoorbeeld voormalig voortijdig schoolverlaters en mbo-2, 3 en vier studenten die extra ondersteuning nodig hebben.

Jongeren in het praktijkonderwijs, in een entree opleiding en soms ook in het speciaal onderwijs leren vaak beter in de praktijk. In schooljaar 2021-2022 starten twee eerste TOP Academies bij UMC en Universiteit Utrecht waar de praktijkonderwijsleerlingen opgeleid worden op de werkvloer. In 2022 zetten we in op uitbreiding van het aantal TOP Academies in de RMC-regio. Voor de entree-studenten wordt vanuit het regionaal investeringsfonds door de mbo’s praktijkleren ingericht.

De regionale aanpak voortijdig schoolverlaten en de Utrechtse Werktafel van de arbeidsmarktregio hebben de krachten gebundeld. De gezamenlijke opdracht is om jongeren met een ondersteuningsbehoefte vroegtijdig in beeld te hebben voor ze de overgang maken van onderwijs naar de arbeidsmarkt. De regionale aanpak voortijdig schoolverlaten en de Utrechtse Werktafel spannen zich samen in voor een goede en duurzame overgang naar werk en leveren waar mogelijk ondersteuning.

Binnen de opgave Werk voor iedereen werken wij intensief aan een goede samenwerking tussen onderwijs en de sectoren waar tekorten zijn op de arbeidsmarkt: onderwijs, zorg, ict, bouw en techniek. Samen met het onderwijs zorgen we voor een passend onderwijsaanbod en stimuleren we kinderen en jongeren te kiezen voor een opleiding in deze sectoren. Daarbij leggen we verbindingen met de Utrechtse Onderwijs Agenda en met het Mbo Uitvoeringsplan. Zie ook het programma Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen.

P4.1.2 Voldoende stage- en leerwerkplekken

Het bieden van een podium aan het mbo
In 2022 werken we onverminderd door aan het verwezenlijken van de doelstellingen uit het ‘Uitvoeringsplan Sterk Utrechts mbo 2020-2022’  . Om het belang van het mbo te benadrukken plaatst de gemeente Utrecht het mbo in de schijnwerpers.

In 2022 is extra inzet voor het mbo van groot belang. Mbo-studenten zijn erg gebaat bij praktisch onderwijs dat voor een deel niet door is gegaan tijdens de coronacrisis. Mbo-studenten ondervinden mede hierdoor nog altijd problemen bij het vinden van stageplekken. Met de uitvoering van het actieplan stagetekorten werken we samen met de mbo’s, het SBB en werkgevers aan oplossingen om de stagetekorten terug te dringen. Met de website www.stagekansutrecht.nl hebben we hiervoor blijvend aandacht en met voortzetting van de ‘nadere regel subsidie stimuleren begeleiding bij stages en leerbanen MBO’ ondersteunen we werkgevers om meer stageplekken aan te bieden.

Ook in 2022 laten we de stad door middel van een mbo-campagne kennismaken met het mbo talent en de waarde van de mbo-opgeleide professionals voor een sterke Utrechtse economie. Met een gerichte campagne maken we zichtbaar wat de mbo’ers bijdragen aan de stad. Daarnaast onderzoeken we samen met de mbo’s hoe studenten een bijdrage kunnen blijven leveren aan evenementen die door de gemeente georganiseerd worden, zoals de Vuelta en 900 jaar Utrecht. Ook zal de finale van de World Skills in 2022 plaatsvinden in Utrecht.

In navolging van het onderzoek naar stagediscriminatie onder mbo-studenten, wat ons een objectief beeld van de aard en omvang van stagediscriminatie in het mbo heeft gegeven, geven we in 2022 verder uitvoering aan het thema gelijke behandeling op de arbeidsmarkt door met de concrete aanbevelingen uit dit onderzoek aan de slag te gaan.

P4.1.3 Aanbod voor praktijkleren

Met de uitvoering van Sterk Utrecht mbo dragen we samen met mbo’s bij aan de sectoren zorg, bouw, techniek en ICT door invulling aan een betere aansluiting tussen onderwijs en de arbeidsmarkt te geven. Hierbij nemen we ook de creatieve sector als cross-over mee. Er worden nieuwe opleidingen verkend, gecombineerde leerroutes worden in beeld gebracht en keuzedelen voor het verbreden of verdiepen van vakken en opleidingen zullen worden samengesteld. Daarnaast versterken we de samenwerking met het bedrijfsleven op het gebied van innovatie, kennisuitwisseling en praktijkleren.

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49