Onderwijs en werk vormen de basis voor de ontwikkeling en ontplooiing van ieder mens. In de leeftijd van 12 tot 23 jaar speelt het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs een belangrijke rol in verbetering van kansen op optimale deelname aan de samenleving. Het streven is dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie behalen en doorstromen naar een baan die past bij hun mogelijkheden en talenten.
Daarbij willen we een goede aansluiting tussen bedrijfsleven en onderwijsinstellingen stimuleren zodat we samen aan toekomstbestendige beroepsbevolking en duurzame arbeidsplekken bouwen. Vanuit de opgave werken we hiermee aan het verkleinen van de mismatch met de beroepsbevolking (kwantitatief en kwalitatief) in verschillende sectoren.
Om te kijken of we op de goede weg zijn hebben we de volgende indicatoren benoemd:
- Aantal jongeren (met een startkwalificatie) met een baan drie maanden na afstuderen
- Aantal jongeren (met een startkwalificatie) met een baan één jaar na afstuderen
- Aantal jongeren (zonder startkwalificatie) met een baan drie maanden na afronden of stopzetten studie
- Aantal jongeren (zonder startkwalificatie) met een baan één jaar na afronden of stopzetten studie.
Voor het rapporteren op deze indicatoren maken we gebruik van de beschikbare bronnen van het CBS.