1. In 2040 zijn de gezondheidsverschillen in Utrecht tussen de laagste en hoogste sociaaleconomische groepen met 30% afgenomen ten opzichte van 2012

1.1 In 2040 zijn de gezondheidsverschillen in Utrecht tussen de laagste en hoogste sociaaleconomische groepen met 30% afgenomen ten opzichte van 2012

Wat gaan we daar voor doen?

We werken in 2022 aan gezondheid door ons in het bijzonder te richten op: leefstijl, mentale factoren en stress, zorg- en hulpverlening, fysieke leefomgeving en sociale leefomgeving. Daarnaast monitoren we de volksgezondheid en doen we aan kennisontwikkeling om onze aanpak continu te verbeteren.

Leefstijl

Leefstijl gaat over het gedrag van mensen op het gebied van thema’s als bewegen, roken, alcoholgebruik en voeding. De aanpak van leefstijl richt zich vaak op een combinatie van verschillende leefstijlthema’s en op omstandigheden die leefstijl beïnvloeden. Voor het bereiken van een gezonde leefstijl maken we daarom de gezonde keuze gemakkelijker in de omgeving/setting waar Utrechters wonen, leren, werken, sporten en uitgaan. In 2022 zetten we in op leefstijlthema’s in de breedte maar ook op specifieke thema’s zoals ‘sporten & bewegen’, ‘gezond gewicht’ en ‘roken, alcohol en middelen- en medicatiegebruik’.

Leefstijl brede thema’s
Wij zetten in op het bereiken van moeilijk bereikbare doelgroepen op specifieke vindplaatsen, zoals buurthuizen, moskeeën en andere plekken. We geven daar informatie over bijvoorbeeld slaapproblemen, drugs (waaronder lachgas), soa & aids en andere infectieziekten. In 2022 sluiten we ook aan bij organisaties in de stad waar Utrechters met geldzorgen komen en voeren we de werkagenda Samen voor Gezondheid van Zorg & Zekerheid en de gemeente Utrecht uit, met ‘armoede en schulden & gezondheid’ als belangrijk speerpunt. Specifiek voor kinderen en jongeren gaan we door met de aanpak Gezond Gewicht Utrechtse Jeugd (GGUJ). In 2022 vergroten we het aantal deelnemende scholen van acht naar elf scholen en maken we het scholen zo makkelijk mogelijk om leefstijlinterventies toe te passen. Dit doen we door de vitaliteitsmakelaar aan te houden en door diezelfde persoon gezonde schooladviseur te maken. Ook ontwerpen we in 2022 een monitor voor de vier verschillende multidisciplinaire groepsaanpakken om deze onderling te vergelijken en het effect in kaart te brengen. Daarnaast betrekken we werkgevers door bij hen aandacht te vragen voor leefstijlinterventies, vergroten van mentale gezondheid en financieel fitte werknemers en zijn we op dit gebied ook zelf een gezonde werkgever.

Sporten en bewegen
Sporten en gezonde leefstijl gaan hand in hand en daar waar mogelijk versterken we dat in samenwerking met partners. In Noordwest brengen we in de eerste helft van het jaar de knelpunten rond het laagdrempelige beweegaanbod voor ouderen, kwetsbaren en kinderen met overgewicht in kaart. In de tweede helft van het jaar werken we in het wijknetwerk aan het creëren van de randvoorwaarden voor oplossingen en het wegnemen van de drempels die mensen ervaren. We stimuleren het buiten sporten, spelen en bewegen van kinderen. Als in 2021 nieuw speelbeleid is vastgesteld, beoordelen we met wijkspeelruimtescans twee wijken en maken de financiële onderbouwing van de (middel)lange termijn ambities inzichtelijk. Daarnaast dragen we bij aan bewonersinitiatieven voor verbeteringen aan bestaande speelplekken (aanvullend op initiatievenfonds en groot onderhoud).

Specifiek voor ouderen gebruiken we de wijknetwerken, zoals de beweegvriendelijke wijk en de seniorvriendelijke wijk, om ook in te zetten op valpreventie. Juist in coronatijd is gebleken dat netwerken in de wijk waar ouderen samenkomen om te bewegen en elkaar te ontmoeten essentieel zijn. Hier zetten we in 2022 verder op in. Voor het behouden en versterken van de vitaliteit van ouderen geven we in 2022 een vervolg aan het programma Doortrappen .

Roken, alcohol en middelen- en medicatiegebruik
We willen dat in 2035 alle kinderen in Utrecht rookvrij opgroeien. We blijven daarom werken aan het rookvrij maken van omgevingen waar kinderen komen, zie ook: roadmap rookvrij . In 2022 maken we onbeheerde speelplekken en bushaltes rookvrij. We gaan in gesprek met (aanstaande) ouders die roken over wat hen kan helpen om te stoppen met roken. In het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2022-2025 besteden we extra aandacht aan de naleving van de leeftijdsgrens bij sportverenigingen en helpen verkopers de leeftijdsgrens beter na te leven. We gaan door met het geven van voorlichting over alcohol en middelen, waaronder lachgas, aan scholieren en hun ouders.

Mentale factoren en stress

Mentale factoren zijn factoren die beïnvloeden of je wel of niet goed in je vel zit. Stress, gedachtes, gevoelens en gebeurtenissen beïnvloeden de gezondheid. Denk hierbij aan life events zoals het verlies van een dierbare, prestatiedruk en financiële zorgen. Hieronder staat benoemd op welke mentale factoren we in 2022 inzetten.

Geldzorgen bespreekbaar maken
Het vroegtijdig bespreekbaar maken van geldzorgen is belangrijk om de stress, en daarmee de negatieve effecten op gezondheid en welzijn van Utrechters te beperken. Met de stress sensitieve benadering scheppen we randvoorwaarden voor bewoners om het gesprek over geldzorgen en bijhorende problemen te bespreken. In 2022 hebben we nog meer aandacht voor de impact van geldzorgen op de psychische gezondheid en andersom. We continueren in 2022 onze samenwerking met de ArmoedeCoalitie en de eerstelijnszorg. We bieden professionals in de gezondheidszorg meer handvatten om stress door geldzorgen te signaleren en te bespreken en zo mogelijk te verwijzen naar passende hulpverlening. Ook ondersteunen we de partners van Kansrijke Start bij geld(stress) en de effecten op het gezin met jonge kinderen. In de kernpartneraanpak hebben we aandacht voor de signalerende rol van het onderwijs bij geldzorgen.

Voorkomen psychische problemen
De onderzoeken naar de mentale gezondheid van inwoners in coronatijd geven aan dat dit onderwerp onze aandacht vraagt. We initiëren samen met partners rond gezinnen en jeugd (jeugdhulp) het maatschappelijk debat over de onderliggende factoren die bijdragen aan mentale gezondheid. Dit gaat bijvoorbeeld over het omgaan met prestatiedruk en het normaliseren van opvoedvragen. Het doel is om problemen en hun oorzaken bespreekbaar te maken om zo ook andere oplossingen te kunnen vinden dan nu gevonden worden. Bijvoorbeeld bij veel voorkomende problemen als identiteitsvragen, eenzaamheid, faalangst, rouw.
In samenwerking met de formele en informele organisaties en netwerken, die jongeren in beeld hebben, zorgen we voor beter zichtbare en beschikbare informatie die jongeren zelf helpt om hun mentale gezondheid te bevorderen. We benutten de ervaringsdeskundigheid van jongeren en sluiten aan bij de kanalen waar zij informatie vinden en delen. Op deze manier zorgen we voor vroegsignalering en -preventie van psychische problemen bij jongvolwassenen.

Zorg- en hulpverlening

Zorg- en hulpverlening bevat sociale en medische voorzieningen, inclusief de zorg zoals benoemd in bijvoorbeeld in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Zorgverzekeringswet, Wet langdurige zorg en de Wet Publieke Gezondheid. Vanuit het programma Volksgezondheid bieden we sociaal-medische zorg door het uitvoeren van de Jeugdgezondheidszorg en de zorg voor daklozen. Ook creëren we samenwerking tussen medisch en sociale zorghulpverleners in de wijk. De inzet in 2022 is hieronder nader uitgewerkt.

Jeugdgezondheidszorg
Het doel van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) is bijdragen aan een gezonde en veilige opgroeisituatie van jeugdigen, zowel als individu als als groep. De JGZ heeft een preventieve en signalerende rol in het Utrechtse Stelsel Zorg voor Jeugd. Ook in 2022 voeren we de wettelijke taken van de  Jeugdgezondheidszorg  uit. Dit gebeurt tijdens 90.000 tot 100.000 contactmomenten per jaar, in dialoog met de ouders. De JGZ zet samen met partners in op het zelfvertrouwen en de veerkracht van (groepen) (aanstaande) ouders en kinderen en biedt zo nodig opvoedondersteuning. De jeugdartsen en -verpleegkundigen adviseren school en ouders over de mogelijkheden om bij school(ziekte)verzuim weer sneller naar school te gaan. Met de extra middelen vanuit Corona werkpakket 2 bestaanszekerheid voert de JGZ tijdelijk extra interventies uit zoals VoorZorg2 (voor moeders die al een kind hebben) en Kortdurende videohometraining voor ouders met kinderen tot vier jaar. Dit om de negatieve effecten van corona te verminderen voor aanstaande en jonge ouders.

In 2022 onderzoeken we wat binnen de landelijke kaders de meest wenselijke vorm is voor een divers aanbod voor gezinnen, bijvoorbeeld collectief aanbod, telefonisch contact, beeldbellen, chatten, fysiek consult. Hiermee borgen we de positieve ervaringen die we tijdens de coronatijd hebben opgedaan.

Versterken van de inzet van de expertise van de Jeugdgezondheidszorg op scholen
De JGZ draagt als partner in de basiszorg actief bij aan de kernpartneraanpak bij het onderwijs, door inzet van kennis en expertise van gezondheid en ontwikkeling van kinderen. We gaan in 2022, mede vanuit het geld uit het Coalitieakkoord, door met het versterken van de rol van de JGZ als kernpartner in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en in de kernpartneraanpak Vroegschoolse Educatie (VE). We zorgen voor extra capaciteit om bijdrage van de JGZ aan de kernpartneraanpak op het primair onderwijs (PO) stevig neer te zetten en onderzoeken hoe de JGZ nog beter kan aansluiten bij vragen van ouders, kinderen, scholen en andere partners. We investeren komend jaar in de samenwerking met scholen, kernpartners en huisartsen. De JGZ, buurtteams en Koos/Spoor030 gaan aan de slag met het signaal dat huisartsen weinig bekend zijn en weinig gebruik maken van de kernpartneraanpak. JGZ wordt vanuit de kernpartners eerste aanspreekpunt voor huisartsen als het gaat om vraagverheldering, betrekken van de kernpartners en toeleiding naar passende zorg. JGZ kan vanuit haar sociaal-medische expertise bijdragen aan vroegsignalering en tijdige inzet van de meest passende zorg, waardoor gespecialiseerde zorg waar mogelijk wordt voorkomen. We verkennen in 2022 de rol van de JGZ bij de kernpartneraanpak op het MBO.

Rijksvaccinatieprogramma
We werken samen met partners in de stad in de vaccinatiealliantie aan een hoge vaccinatiegraad en een goede uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma. In 2022 (en niet in 2021 zoals eerder aangekondigd) wordt het Rijksvaccinatieprogramma uitgebreid met de HPV vaccinatie voor jongens en gaat de leeftijd naar 9 jaar. In 2022 scherpen we de wijkaanpak aan om te zorgen dat de vaccinatiegraad stijgt bij groepen en in wijken waar deze nu nog relatief laag is.

Passende zorg en ondersteuning tijdens de eerste 1000 dagen
Aan de hand van de zes actielijnen van kansrijke start zetten we in 2022 op:

  • goede afstemming binnen de geboortezorgketen en het sociale domein door een toename van wijknetwerken en/of multidisciplinaire overleggen (MDO’s) tussen professionals.
  • vergroten van het bereik van prenatale huisbezoeken (per 2022 wettelijke taak) aan kwetsbare gezinnen en zwangeren samen met de geboortezorgketen en verloskundige samenwerkingsverbanden.
  • meer organisaties die direct contact hebben met de doelgroep van Nu Niet Zwanger (onder andere maatschappelijke opvang, jeugdhulp en GGZ) hebben de methode van Nu Niet Zwanger geïmplementeerd. Daarnaast maken we afspraken met netwerken van huisartsen, verloskundigen, gynaecologen en apothekers over het plaatsen of verstrekken van anticonceptie. We werken toe naar (structurele) financiering voor de vervolgfase van NNZ.
  • het ondersteunen van een traject waarin Utrechtse verloskundigen in gesprek zijn met landelijke partijen om ‘Centering Pregnancy’, groepsgerichte verloskundige zorg voor zwangere vrouwen, tegen een dekkend tarief aan te kunnen bieden.

Bevorderen samenwerking tussen medische- en sociale zorgprofessionals in de wijk
In coronatijd is gebleken dat samenwerken in de wijknetwerken en met sleutelfiguren in de stad een positieve rol speelt in het vroegtijdig signaleren en oppakken van vraagstukken. In 2022 bouwen we daarom voort aan een stevigere infrastructuur rondom gezondheidspreventie in de wijken. Hoogste prioriteit ligt in de wijken met de grootste gezondheidsachterstanden. Tegelijkertijd vergeten we de wijken en buurten waar de gezondheidsverschillen minder groot zijn niet.

Sociaal-medische zorg voor dak- en thuislozen
Ook in 2022 leveren we samen met partners passende, bereikbare en toegankelijke zorg voor de meest kwetsbare Utrechters. Zo dragen we bij aan gezondheid en een menswaardig bestaan voor daklozen en aan de veiligheid en leefbaarheid van de stad. We continueren de medische spreekuren in ‘Herstart ’, de inloop voor dak -en thuislozen. Onze verpleegkundigen bieden daar, maar ook op straat, sociaal-medische basiszorg voor mensen die (nog) geen toegang hebben tot de reguliere zorg van bijvoorbeeld de huisarts.

Zorg voor mensen in een overvolle en/of vervuilde woning en voor andere zeer kwetsbare inwoners
Onze sociaal verpleegkundigen werken actief samen met betrokken hulpverleners in de wijk bij de ondersteuning en zorg voor inwoners met overvolle of sterk vervuilde huishoudens. We onderzoeken in 2022 of deze aanpak ook kan helpen bij andere inwoners in een kwetsbare positie die wel wonen maar niet de reguliere zorg bereiken. Sociaal-medische expertise stellen we zo breed mogelijk beschikbaar voor het veld.

Zorg en ondersteuning voor sekswerkers
In 2022 is er een stedelijk hulp- en dienstverleningsaanbod voor sekswerkers die in Utrecht wonen en/of werken. Er is speciaal aandacht en aanbod voor ex-vergunninghouders van de tippelzone. De hulp aan hen loopt ook na de sluiting in 2021 onverminderd door. Daarnaast bereiden wij een hulp- en dienstverleningsaanbod voor sekswerkers op Het Nieuwe Zandpad voor. Een huiskamer maakt in ieder geval onderdeel uit van dit aanbod. Ook in 2022 zijn er uitstaptrajecten beschikbaar voor sekswerkers die de branche willen verlaten en hierbij ondersteuning nodig hebben.

Uitvoering regionale toegang
We zetten de taken in de bindingscommissie en de regionale toegang tot de maatschappelijke opvang en beschermd wonen voort en bereiden ons voor op de verdere doordecentralisatie per 2023. In samenwerking met onder andere het Veiligheidshuis buigen we ons over casuïstiek waar ingewikkelde zorgproblemen samengaan met overlastgevend of intimiderend gedrag.

Zorg- en hulpverlening vanuit GGD regio Utrecht en Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio
De GGD Regio Utrecht (GGDrU) voert voor de gemeente (basis)taken uit de Wet Publieke Gezondheid uit, zoals de soa-spreekuren, de verstrekking PrEP, medische milieukunde en technische hygiënezorg en infectieziektebestrijding. Daarnaast zijn er specifieke opdrachten vanuit de gemeente zoals de uitvoering van de Wet verplichte GGZ, forensische geneeskunde vanuit de Wet op de lijkbezorging, reizigersvaccinatie. Leidend bij de invulling is de bestuursagenda 2019 – 2023. Ook in 2022 werken we volledig samen met GGDrU in het Centrum Seksuele Gezondheid. We richten ons op voorlichting, opsporing en behandeling van seksueel overdraagbare aandoeningen tijdens de soa- en seksualiteitsspreekuren en bieden advies en ondersteuning bij seksuele en relationele vorming in het onderwijs. Als belangrijke ontwikkelingen voor 2022 staan aangekondigd:

  1. Het opstellen van de GGDrU bestuursagenda 2023 – 2027, direct na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. Hierbij is voorzien in consultatie van gemeenteraden. Daarbij is er aandacht voor de lessen uit de coronabestrijding voor de GGDrU en het samenspel met het lokaal beleid en bestuur.
  2. De impact van corona op de invulling van taken in de publieke gezondheid waaronder infectieziektebestrijding, gezonde leefomgeving, gezonde leefstijl, fysieke en mentale gezondheid bij jongeren en jongvolwassenen draagt bij aan het bepalen van prioriteiten.
  3. GGD GHOR NL heeft, met een actieve rol vanuit het college in (bestuurlijk) overleg, namens de GGD-n voor de kabinetsformatie aandacht (en budget) gevraagd voor het versterken van de publieke gezondheid, de organisatie van de infectieziektebestrijding en de invulling van preventie (Zorg voor de toekomst). Afhankelijk van de kabinetsformatie gaat dat leiden tot andere accenten en organisatievormen in 2022.
  4. In de kaderbrief en begroting GGDrU 2022 is aangekondigd dat, anders dan eerder aangekondigd door VWS, de regeling Aanvullende Seksuele Gezondheid in 2022 gecontinueerd zal worden. De lobby voor een betere financiële verdeelsleutel gaat in 2022 onverminderd door.

Fysieke leefomgeving

De fysieke leefomgeving bevat de omstandigheden waarin mensen wonen, leven en werken. Denk hierbij aan groen en luchtkwaliteit, woonomstandigheden en werkomstandigheden maar ook voorzieningen zoals scholen, kinderopvang, speeltuinen en openbaar vervoer. Hieronder staat benoemd op welke onderdelen van de fysieke leefomgeving we in 2022 inzetten.

Gezonde leefomgeving
Bij ruimtelijke visies, nota’s programma’s, bestemmingsplannen en vergunningverlening wordt structureel het gezondheidsperspectief ingebracht. Enkele voorziene resultaten voor 2022 zijn 1) het verbeteren van de openbare ruimte tussen Moreelsebrug en de Inktpot. De Laan van Puntenburg wordt heringericht tot een groene verblijfplaats, met meer ruimte voor lopen en fietsen. Voor werknemers in het gebied wordt het verleidelijk om naar buiten te gaan en er ontstaat een aantrekkelijke aansluiting op de Moreelsebrug. 2) Het uitzetten van een tender Jaarbeurspleingebouw en 3) het afronden van de visie Janskerkhof. Het borgen van gezondheid in deze projecten is in voorgaande jaren voorbereid. Omgekeerd borgen de werkzaamheden in 2022 soortgelijke resultaten voor latere jaren, zichtbaar voor de Utrechters.
In 2022 wordt met slimme keuzes in de leefomgeving ingelopen op gezondheidsachterstanden. Dat gebeurt bijvoorbeeld door langs drukke wegen geen nieuwe voorzieningen meer te bestemmen voor groepen mensen die extra gevoelig zijn voor luchtverontreiniging; door gemengde wijken te stimuleren in combinatie met sociale versterking van de buurt; en door extra aandacht te vragen voor een gezonde omgeving in ruimtelijke plannen voor de jeugd. Denk daarbij aan het meewegen van voldoende passende speel- en sportruimte voor iedereen en aandacht voor een gezonde voedselomgeving bij scholen.

Voedselomgeving
We lobbyen samen met andere gemeenten en maatschappelijke organisaties landelijk en Europees onder andere voor ruimtelijke sturingsmogelijkheden in het type voedselaanbieders, prijsbeleid, productverbetering en het tegengaan van kindermarketing voor ongezonde producten. En we experimenteren met pilots in het kader van de Citydeal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving en de Regiodeal Foodvalley. We ondersteunen waar mogelijk partijen en allianties rond de uitvoeringsagenda van de Utrechtse voedselagenda. Als er middelen vanuit het Rijk komen, experimenteren we op scholen die interesse hebben in een gezonde schoollunch waarbij we oog hebben voor de jeugd die dit het meeste nodig heeft.

Voorziening: veilige kinderopvang
De Inspectie Kinderopvang voert ook in 2022 alle verplichte inspecties van kinderopvanglocaties en voorzieningen voor gastouderopvang uit. Als het nodig is treden wij handhavend op. We zorgen dat het Landelijk Register Kinderopvang juist, volledig en actueel blijft. Dit doen we op basis van het Beleid toezicht en handhaving kwaliteit kinderopvang gemeente Utrecht, conform onze wettelijke taak.

Sociale leefomgeving

De sociale leefomgeving bevat de factoren van waaruit mensen sociale steun ontvangen. Sociale steun is emotionele steun of concrete hulp of informatie vanuit je sociale netwerk. Denk hierbij aan sociale contacten in de buurt, op school en op werk. Maar ook de opvoeding, thuissituatie en interactie tussen ouder en kind. Hieronder staat benoemd op welke onderdelen van de sociale leefomgeving we in 2022 inzetten.

Ouderschap en Collectieve aanpak opvoedondersteuning
De collectieve aanpak in Utrecht staat voor preventief, tijdig en snel inspelen op vragen uit de wijk van ouders en jongeren over opvoeden en opgroeien. Hiermee versterken en benutten we het ouderschap en de kracht van ouders en jongeren onderling. In 2022 willen we andere partijen in de wijken die werken met kinderen, jongeren en ouders enthousiasmeren over deze aanpak. Zodat steeds meer partners naast het Buurtteam en de JGZ met ouders samen kunnen werken via de collectieve aanpak. We doen dit door nog meer bekendheid te genereren voor de collectieve aanpak en deze ook overdraagbaar te maken aan professionals in de wijk. De combinatie van digitaal (zoals webinars) en fysieke (groeps)bijeenkomsten  behouden we in 2022. Een ander doel is om de collectieve aanpak in de werkwijze van het Buurtteam en de JGZ zelf te verankeren.

In 2022 verkennen we met onze samenwerkingspartners, zoals die in de Raadsbrief Ouderschap en Scheiden van 28 mei 2021 zijn benoemd, de signalen uit de wijk rondom transitie van partnerschap naar ouderschap en pakken deze op.

Taal: Taalaanloop (14 maanden – 2,5 jaar)
Met de aanpak Taalaanloop werken JGZ en Taal doet Meer samen aan een taalrijke thuisomgeving voor kinderen tussen de veertien maanden en twee en een half jaar. Met als doel zo min mogelijk achterstand op de Voorschoolse Educatie en in het primair onderwijs. Taalaanloop bestaat uit ouders-kind groepen gericht op taal en uit individuele taalthuisbezoeken. In 2022 gaan we door met deze inzet op de periode voor de voorschool. Samen met ouders geven we de Taalaanloop verder vorm en breiden we de groepen en de taalthuisbezoeken uit. Het volgen, monitoren en doorontwikkelen heeft in 2022 speciaal onze aandacht.

Gezondheidsmonitoring en kennisontwikkeling

Op basis van informatie en data over gezondheid maken we keuzes in wat we te doen hebben en verbeteren we onze aanpak. Met verschillende terugkerende onderzoeken monitoren we de gezondheid de Utrechters en via diverse netwerken verbreden we de gezondheidskennis en passen we dit toe.

Monitoren van de volksgezondheid
De Volksgezondheidsmonitor Utrecht (www.volksgezondheidsmonitor.nl ) brengt de gezondheid van Utrechters in beeld. In het derde kwartaal van 2022 publiceren we de wijkgezondheidsprofielen en in november 2022 het Utrechts Gezondheidsprofiel (UGP) van de stad. Het UGP is een samenvatting van de kwantitatieve en kwalitatieve gezondheidsinformatie met aandacht voor de belangrijkste ontwikkelingen rond de volksgezondheid in Utrecht. Zowel het UGP als de wijkgezondheidsprofielen bevatten ook gegevens over corona en gezondheid. In 2022 zijn de eerste kwantitatieve gegevens beschikbaar over de gezondheid van de Utrechtse jeugd sinds corona. Opvallende resultaten bespreken en duiden we met de stad en in de wijken. Ook wordt de Gezondheidspeiling 2022 uitgevoerd.

In 2022 komen resultaten beschikbaar van onderzoek onder het Panel Meetellen naar hun mening over thema’s zoals de buurt, woning, vervoer en de communicatie met de gemeente. Het pilotonderzoek ‘van data tot handelingsperspectief’ ronden we af. Hiermee krijgen we beter zicht op kinderen van ouders met psychische problematiek (KOPP/KOV doelgroep), psychische problematiek bij mensen met een migratieachtergrond en kwetsbare mensen die in de wijk komen wonen. Tot slot komen de resultaten beschikbaar van de vierde meting van het onderzoek naar het welzijn van MBO-studenten dat wordt uitgevoerd door de Universiteit Utrecht in samenwerking met de gemeente Utrecht.

Gezondheidspact
In 2022 jaagt het Gezondheidspact nieuwe verbindingen, allianties en samenwerking in de stad aan en versterkt deze. Zo werkt het pact op een preventieve manier aan het verbeteren van de gezondheid van de Utrechter, samen met een ambassadeursteam van partijen uit de stad. In 2022 breiden we dit team uit van 12 naar minimaal 24 partijen en organiseren we vijf themaserie ‘lekker in je vel’. In deze sessies koppelen we gezondheid aan andere domeinen, zoals sport, bewegen, kunst, groen en sociaal ondernemerschap. Daarnaast versterken we in 2022 initiatieven en straat- en buurtnetwerken waarin Utrechters elkaar helpen om gezonder te leven.

Health Hub Regio Utrecht
In 2022 bevindt de Health Hub Utrecht zich in het laatste jaar van de fase 1 ‘Samen starten’. In 2023 start fase 2 Samen Meters Maken (2023-2026), waarna vanaf 2026 gestelde doelen bereikt moeten worden. Doel is om in 2030 gezondheid en geluk voor iedere Utrechter dichterbij te brengen én de economische positie van regio Utrecht te versterken. In de eerste fase is het netwerk opgebouwd en georganiseerd en zijn in de verschillende coalities de eerste gezamenlijke activiteiten gestart. Het Health Hub Utrecht netwerk bepaalt op basis van het regiobeeld dat de partners hebben opgesteld de doelen voor de tweede fase van het netwerk en stellen de bijpassende organisatie van het netwerk vast.

Internationale kennisontwikkeling en toepassing
Lidmaatschap van internationale netwerken draagt bij aan ons profiel van Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen, aan een sterke lobby op kansengelijkheid in Den Haag en Brussel, en aan het verkleinen van gezondheidsverschillen in de stad. In 2022 zetten we internationale kennis gericht in op de speerpunten van de Nota ‘Gezondheid voor Iedereen’. De internationale samenwerking zetten we ook in voor het verkrijgen van Europese subsidies en op maatwerk advies en instrumenten voor ‘Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen’. En met het 900 jarig bestaan van de stad zetten we in 2022 de samenwerking met internationale partners nog sterker neer.

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49