1. Gelijke onderwijskansen voor ieder kind: Alle kinderen en jongeren (van 0 tot 23 jaar) zijn in staat om hun eigen unieke pad naar kansrijke deelname aan de samenleving succesvol te doorlopen

1.1 Gelijke onderwijskansen voor ieder kind: Alle kinderen en jongeren (van 0 tot 23 jaar) zijn in staat om hun eigen unieke pad naar kansrijke deelname aan de samenleving succesvol te doorlopen

Wat gaan we daarvoor doen?

P1.1.1 Vroeg signaleren en bieden van (preventief) aanbod vanaf 0 jaar

Om kinderen een kansrijke start te bieden, geven we subsidie aan de bibliotheek en Taal doet Meer gericht op de taal- en lees stimulering van ouders en hun kinderen. Met de subsidies Passende Kinderopvang, Huisvestingssubsidie voorschoolse educatie en Transitiekosten Voorschoolse Educatie kunnen kinderopvangorganisaties voorschoolse educatie aanbieden aan kinderen die een advies krijgen van het consultatiebureau voor extra spelen en leren. Ook biedt de subsidie de mogelijkheid om extra ondersteuning op maat te bieden voor kinderen die hierbij iets extra’s nodig hebben binnen de voorschool en een warme overdracht te doen naar het basisonderwijs. Hiermee dragen deze subsidies bij aan het voorkomen en inlopen van onderwijsachterstanden bij jonge kinderen en aan meer gelijke kansen in het basisonderwijs.
Vanuit de subsidie Versterken van Taal kunnen Utrechtse schoolbesturen met relatief veel kinderen die baat hebben bij taalstimulering hier extra inzet op doen. Deze subsidie draagt bij aan het verder inlopen van onderwijsachterstanden en daarmee aan gelijke kansen in het basisonderwijs. Kinderen die als nieuwkomer in ons land aankomen en de taal nog niet machtig zijn worden opgevangen op de Taalschool. Na intensieve ondersteuning stromen zij in op een basisschool in hun buurt.

In 2022 zetten we de stedelijke aanmeldprocedure voor de basisschool voort die op 1 oktober 2021 is ingevoerd. Hiermee is een gelijk speelveld voor alle ouders gecreëerd bij de aanmelding op een school naar keuze. De nieuwe aanmeldprocedure is in nauwe samenwerking met de scholen en schoolbesturen tot stand gekomen, en wordt gecoördineerd vanuit de gemeente. Daarbij wordt ook samengewerkt met de consultatiebureaus, de peutercentra en de bibliotheek.

P1.1.2 Zorgen voor soepele overgangen

We blijven in 2022 stimuleren dat in iedere wijk kinderen en hun ouders kunnen kiezen voor een kindcentrum.
De gemeente Utrecht is voorstander van 10-14 onderwijs. In 2022 willen we met de besturen verder gaan kijken op welke wijze de gemeente kan bijdragen aan deze ontwikkeling.

P1.1.3 Stimuleren van brede talentontwikkeling en zorgdragen voor toegankelijk aanbod

De gemeente Utrecht geeft subsidie aan de schoolbesturen voor Brede scholen op twee manieren: ten eerste stellen we een activiteitenbudget ter beschikking voor extra activiteiten met als doel de ontwikkeling van talenten van kinderen voor wie dat niet vanzelf komt. Ten tweede financieren we de brede school coördinatoren via de rijksregeling van de combinatiefuncties.
We willen in 2022 er met de scholen naar toe werken dat cultuureducatie steeds meer een integraal onderdeel wordt van het onderwijspakket. We stimuleren en faciliteren een intensievere samenwerking tussen scholen, Cultuur en School en cultuuraanbieders.

De gemeente Utrecht subsidieert de bibliotheek Utrecht om uitvoering te geven aan de vijf wettelijke taken:

  1. Kennis en informatie ter beschikking stellen
  2. Ontwikkeling en educatie bieden
  3. Lezen bevorderen en het laten kennismaken met literatuur
  4. Ontmoeting en debat organiseren
  5. Kennis laten maken met kunst en cultuur

Tijdens de accountgesprekken onderzoeken we samen met de bibliotheek op welke wijze de samenwerking met onder andere scholen, cultuureducatie en partners in de stad geïntensiveerd kan worden, zodat beschikbare kennis en expertise nog beter ingezet wordt voor alle inwoners van onze stad.

P1.1.4 Organiseren van extra ondersteuning en aanbod waar nodig

In 2022 blijven wij met de kernpartners in de voorschoolse educatie, het primair en voortgezet onderwijs investeren in de (versterking van) de kernpartneraanpak (Leerplicht, Jeugdgezondheidszorg, Samenwerkingsverbanden en Buurtteam Jeugd & Gezin). In 2022 werken we met de regionale partners aan het verbinden van het mbo-onderwijs met haar kernpartners.

We werken vanuit het regionale programma SchoolWerkt 2021-2024 samen met gemeenten, samenwerkingsverband VO en MBO-instellingen intensief samen aan de regionale aanpak voortijdig schoolverlaten. Vanuit de vier programmalijnen monitoren en ondersteunen waar nodig de overstap van het voortgezet (speciaal) onderwijs naar het mbo. Binnen het programma hebben wij in 2022 speciale aandacht voor de gevolgen van de coronacrisis voor jongeren, zo werken wij samen met de Aanpak Jeugdwerkloosheid en bieden we jongeren extra oriëntatiemogelijkheden bij de overstap naar het mbo. Ook monitoren wij in 2022 wederom via kwantitatief onderzoek hoe het gaat met alle jongeren in onze regio, met specifieke aandacht voor de gevolgen van de coronacrisis.

We verzorgen het leerlingvervoer naar scholen. We zetten in 2022 daarbij extra in op het vergroten van zelfstandigheid van leerlingen in het reizen naar school. We geven uitvoering aan projecten voor passend, gezond en duurzaam leerlingenvervoer. Deze projecten worden in nauwe samenwerking met leerlingen, scholen, en ouders/verzorgers opgestart en uitgevoerd. In deze projecten zit onder andere het reizen per (elektrische) fiets, het combineren van gebruik van Openbaar Vervoer met fietsen, abonnementen voor fietsen met daarbij reparatieservice en fietslessen voor leerlingen en ouders.

In 2022 gaan we in samenwerking met ouders, schoolbesturen, scholen en samenwerkingsverbanden de Verordening Leerlingenvervoer aanpassen, zodat deze aansluit op de nieuwe modelverordening van de VNG. Daarnaast gaan we in 2022 nieuwe indicatoren formuleren die beter aansluiten bij de opgave gelijke kansen waar leerlingenvervoer onderdeel van is.

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49