1. Gelijke onderwijskansen voor ieder kind: Alle kinderen en jongeren (van 0 tot 23 jaar) zijn in staat om hun eigen unieke pad naar kansrijke deelname aan de samenleving succesvol te doorlopen

1.1 Gelijke onderwijskansen voor ieder kind: Alle kinderen en jongeren (van 0 tot 23 jaar) zijn in staat om hun eigen unieke pad naar kansrijke deelname aan de samenleving succesvol te doorlopen

Wat willen we bereiken?

E1.1.1 We beginnen vroeg. Investeren in het tegengaan van onderwijsachterstanden bij jonge kinderen blijkt het meest effectief.

We willen ervoor zorgen dat ieder kind, ongeacht opleiding van ouders, afkomst of thuissituatie, zich optimaal kan ontwikkelen en zijn of haar talenten ten volle kan benutten. In partnerschap en met breed draagvlak werken kinderopvangaanbieders, schoolbesturen, scholen, sociale partners (bibliotheek, Taal doet Meer, buurtteam) en de gemeente intensief samen om kinderen en hun ouders te begeleiden bij de schoolloopbaan. Hiertoe zetten we in op een kansrijke start voor jonge kinderen door taalstimulering thuis, op de voorschool en in het basisonderwijs.
Om te kijken of we op de goede weg zijn hebben we de volgende indicatoren benoemd:

  • Aantal beschikbare plekken in de voorschool.
  • Het % kinderen met een advies voor de voorschool dat ook daadwerkelijk deelneemt.

E1.1.2 Hun ontwikkeling kent geen onderbrekingen. Overgangen verlopen soepel.

We zorgen voor soepele overgangen in schoolloopbanen en binnen de schooldag, door te werken aan de ontwikkeling van (integrale) Utrechtse Kindcentra, 0-14 en 0-18 onderwijs en de overgangen van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs.
Scholen en kinderopvangvoorzieningen (inclusief Voorscholen) zien steeds vaker kansen in samenwerking. Binnen Utrechtse Kindcentra werken zij in 2022 samen verder volgens hetzelfde pedagogische plan en visie en bieden ouders en kinderen een doorgaande lijn van 0 tot 12 jaar.
In 2020/2021 zijn stappen gezet in de visievorming rond Utrechtse Kindcentra en is een afwegingskader voor (gezamenlijke) huisvesting van Utrechtse Kindcentra tot stand gekomen. Naast een aantal eisen met betrekking tot huisvestingsvoorwaarden is ook een inhoudelijk samenwerkingsplan voorwaarde in dit afwegingskader. We blijven in 2022 stimuleren dat in iedere wijk kinderen en hun ouders kunnen kiezen voor een kindcentrum.

E1.1.3 Kinderen en jongeren worden voldoende uitgedaagd om zich optimaal te ontwikkelen.

In Utrecht zijn 12 brede scholen. Door middel van de netwerkorganisatie van de brede school bouwen we een vangnet rond een school waarin onderwijs, opvang, organisaties uit het sociaal domein, sport, cultuur en de wijk met elkaar samenwerken. Het effect dat we daarbij willen bereiken is dat kinderen en ouders in de wijk goed hun weg kunnen vinden. In 2022 willen we de spilfunctie van de brede school in de wijk verder versterken. Leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs maken kennis met kunst, erfgoed en media en ze leren hun eigen creativiteit te gebruiken en te ontwikkelen. Cultuureducatie is geborgd binnen de school. Door cultuur voor ieder kind krijgen de leerlingen in hun schoolcarrière een gekleurd palet cultuuraanbod op school, in de stad Utrecht en daarbuiten aangereikt.

Door een intensieve samenwerking met Cultuur en School, de cultuuraanbieders, sport en bredeschool en overige partners zal het aanbod steeds meer aansluiten op de behoefte en ontwikkeling van de leerlingen en school. Daarbij biedt cultuureducatie een bijdrage aan het lerarentekort, door het inzetten van vakdocenten die een deel van de taken van de leerkracht overnemen.

De Utrechtse Bibliotheek is er voor iedereen. Een toegankelijke bibliotheek met diverse voorzieningen en een divers aanbod voor iedereen dat bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling en verbetering van de maatschappelijke kansen van alle inwoners. Een plek waar je je thuis voelt, gezien en gehoord wordt. De Bibliotheek is de spil van kennis en het expertisecentrum voor lezen, digitale geletterdheid en informatie voor de stad. Meer samenwerking met de maatschappelijke, culturele partners én het onderwijs zal de komende jaren steeds belangrijker worden.

De bibliotheek Utrecht heeft een groot ledenbestand met ruim 78.000 leden. 74% van de kinderen en jongeren is nu lid. De bibliotheek streeft ernaar het percentage kinderen en jongeren te doen stijgen naar 100% over twee jaar.

Om te kijken of we op de goede weg zijn hebben we de volgende indicator benoemd:

  • Het percentage inwoners van Utrecht dat lid is van de bibliotheek.

E1.1.4 Waar iets extra’s nodig is qua ondersteuning en aanbod voor maximale onderwijskansen, organiseren we dat met de partners in de stad.

We willen dat alle kinderen en jongeren in de stad maximale onderwijskansen krijgen, daarom organiseren wij samen met de partners in de stad ondersteuning en aanbod waar dat nodig is.
We streven ernaar dat alle kinderen en jongeren een passende plek hebben en dat er geen kinderen of jongeren zonder passend aanbod thuiszitten. Alle kinderen zijn in staat om passend onderwijs te volgen, ook wanneer dat (nog) niet in de buurt aanwezig is. Ook blijft ons streven dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie behalen en doorstromen naar een plek op de arbeidsmarkt die past bij hun mogelijkheden en talenten. In 2024 willen we in RMC-regio Utrecht een dekkend regionaal begeleidingsaanbod hebben, zodat jongeren tot 23 jaar succesvol de overgang naar duurzaam werk, stage of leerwerkplek kunnen maken.

Om te kijken of we op de goede weg zijn hebben we de volgende indicatoren benoemd:

  • Aantal leerlingen Primair onderwijs dat langer dan 3 maanden geen onderwijs volgt (op locatie)
  • Aantal leerlingen Voortgezet onderwijs dat langer dan 3 maanden geen onderwijs volgt (op locatie) onder de 18 jaar
  • Aantal leerlingen op het mbo dat langer dan 3 maanden geen onderwijs volgt (op locatie) onder de 18 jaar
  • Aantal thuiszittende kinderen als gevolg van ontbrekend leerlingenvervoer
  • Klanttevredenheid leerlingenvervoer.

Daarnaast zijn de volgende wettelijke verplichte indicatoren (BBV) opgenomen:

  • Absoluut verzuim (BBV)
  • Relatief verzuim (BBV)
  • Voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie, % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs (BBV).

Voor het rapporteren op deze indicatoren maken we gebruik van de administratie van de afdeling Leerlingzaken (thuiszitters en leerlingvervoer) en www.waarstaatjegemeente.nl voor de verplichte BVV indicatoren.

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49