x € 1.000 | |||||||
Omschrijving | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Baten | |||||||
04-1-1-1 | Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger | 2.460 | 4.005 | 5.446 | 650 | 1.301 | 0 |
04-1-1-2 | Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer | 3.255 | 7.315 | 5.126 | 5.518 | 4.853 | 6.320 |
04-1-1-3 | Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer | 14 | 156 | 0 | 0 | 0 | 0 |
04-1-1-4 | Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | 682 | 868 | 321 | 32 | 8 | 8 |
04-1-1-5 | Uitvoeren maatregelen goederenvervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 6.412 | 12.344 | 10.893 | 6.200 | 6.162 | 6.328 | |
Lasten | |||||||
04-1-1-1 | Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger | 2.463 | 7.714 | 16.947 | 7.225 | 10.367 | 1.462 |
04-1-1-2 | Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer | 12.512 | 16.430 | 17.952 | 11.543 | 10.908 | 20.251 |
04-1-1-3 | Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer | 3.278 | 1.445 | 1.474 | 3.311 | 3.194 | 2.650 |
04-1-1-4 | Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | 2.283 | 4.001 | 1.619 | 533 | 842 | 1.046 |
04-1-1-5 | Uitvoeren maatregelen goederenvervoer | 388 | 232 | 109 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 20.924 | 29.820 | 38.101 | 22.613 | 25.312 | 25.410 | |
Saldo baten en lasten | -14.511 | -17.476 | -27.208 | -16.413 | -19.150 | -19.082 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 15.735 | 22.099 | 15.131 | 18.938 | 15.338 | 11.877 | |
Onttrekking reserves | 6.528 | 10.641 | 16.386 | 8.782 | 7.757 | 2.813 | |
Geraamd resultaat | -23.718 | -28.934 | -25.953 | -26.570 | -26.732 | -28.147 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Voor bovenstaande doelstellingen geldt dat de lasten en baten zijn opgenomen conform de uitvoeringsplanning van alle projecten in het Meerjaren Perspectief Ruimte 2021. Het betreft de geautoriseerde budgetten van de meerjarige projecten. Bij de actualisatie van het meerjarenprogramma Bereikbaarheid vindt jaarlijks een bijstelling van het verwachte kasritme plaats. Dit verklaart waarom de lasten en baten jaarlijks verschillen. Een gedetailleerd overzicht van de projecten is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid. De meest opvallende afwijkingen uit bovenstaande tabel lichten we hieronder toe.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken
De baten zijn 1,4 miljoen euro hoger dan in 2021, door de toekenning van provinciale subsidies voor onder andere No -regret (de route om de Noord en om de Zuid) en de Vechtroute. De lasten zijn 9,2 miljoen euro hoger dan in 2021, doordat tegenover de extra baten ook extra lasten staan voor het uitvoeren van de fietsroutes on de Noord en de Zuid (op basis van de in 2021 afgesloten bestuursovereenkomst No-regret) en de Vechtroute. Daarnaast nemen we een aantal projecten zoals opgenomen in het coronamaatregelen pakket 4 versneld in uitvoering. Het resterende budget voor de Dafne Schippersbrug is toegevoegd aan de lasten van 2022 met de verwachting dat dit project in 2022 kan worden afgesloten.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
De baten zijn per saldo 2,2 miljoen euro lager dan in 2021, onder andere doordat een provinciale subsidie voor OV-doorstroming in 2022 afloopt.
De lasten zijn 1,522 miljoen euro hoger dan in 2022.
In 2022 hebben we een bijdrage geprogrammeerd voor mitigerende maatregelen ten gevolge van de uitvoering Vondellaan/Ledig Erf. Daarnaast werken we in het kader van No regret aan de projecten HOV baan Merwede Kanaalzone en de OV verbinding Overvecht Utrecht Science Park. Vanaf 2025 nemen de lasten voor OV-maatregelen toe omdat we de gemeentelijk bijdrage programmeren die we moeten leveren in het kader van U-Ned (de BO- MIRT verkenning).
Uitvoeren van projecten en maatregelen waarmee doorgaand autoverkeer naar de rand van de stad wordt verplaatst
Er zijn in 2022 geen baten begroot. De begrote lasten vanaf 2022 bestaan uit een bijdrage voor de Harmelerwaard, kosten voor de gemeentelijke inzet voor de ring en de jaarlijkse kapitaallasten voor de Westelijke Stadsboulevard.
Uitvoeren van maatregelen luchtkwaliteit (relatie programma Duurzaamheid)
De lasten en baten zijn 0,547 miljoen lager door het vervallen van incidentele subsidies voor slimme laadpleinen en elektrisch vervoer. De lasten van de maatregelen luchtkwaliteit (Elektrisch Vervoer, Aanpak Luchtkwaliteit, Luchtmeetnet) zijn 1,835 miljoen euro lager door de fasering van investeringen uit het luchtmaatregelenpakket. Diverse investeringen, waaronder: snorfietsen naar de rijbaan en de sloopsubsidie dieselvoertuigen zijn grotendeels in voorgaande jaren gedaan. De maatregelen luchtkwaliteit dragen bij aan de opgenomen prestatiedoelstelling 2.1.2. in het programma Duurzaamheid.
Uitvoeren van maatregelen in het kader van goederenvervoer
De lasten van de maatregelen in het kader van goederenvervoer zijn 0,123 miljoen euro lager dan in 2021. De middelen voor Green deal ZES en subsidieregeling procesinnovatie duurzaam goederenvervoer (bij elkaar 0,070 miljoen euro) zijn incidenteel toegekend voor 2021. Overige mutaties op goederenvervoer resulteren in 0,053 miljoen aan lagere lasten.
Mutatie reserves
In verband met de uitvoering van het programma Bereikbaarheid is een bestemmingsreserve ingesteld voor de dekking van de meerjarige projecten zoals opgenomen in het meerajrenprogramma bereikbaarheid 2021. De begrote storting in de reserves van 15,131 miljoen euro in 2022 bestaat voor een bedrag van 9,456 miljoen euro uit een storting in de reserve Bereikbaarheid. Het resterende bedrag van 5,676 miljoen euro betreft een storting in de vaste activa reserve ter dekking van de toekomstige kapitaallasten van investeringen met maatschappelijk nut. Het gaat om de volgende projecten en bedragen:
- Herinrichting Nachtegaalstraat- Reigerstraat 1,648 miljoen euro
- Noordelijke randweg Utrecht 1,0 miljoen euro
- Binnenstedelijke verbindingsweg Socrateslaan Beneluxlaan 2,728 miljoen euro
- Herinrichting Europalaan Noord 0,3 miljoen euro.
In 2022 wordt een bedrag van 16,386 miljoen euro uit de reserve Bereikbaarheid onttrokken in verband met de uitvoering van projecten fiets- en voetganger, auto, openbaar vervoer, luchtkwaliteit en goederenvervoer.
Toelichting budgetafwijkingen/grote mutaties
Onderstaande tabel geeft de verschillen weer ten opzichte van begrotingsjaar 2021 (als basisjaar). De afwijkingen worden weergegeven wanneer deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van het totale budget per subdoelstelling.
x € 1.000 | |||||
I / S | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Baten | |||||
Budgettair neutrale aanpassing MPB 2021 | I | -1.451 | -6.144 | -6.182 | -6.016 |
Overige baten | |||||
Totaal baten | -1.451 | -6.144 | -6.182 | -6.016 | |
Lasten | |||||
Budgettair neutrale aanpassing MPB 2021 | I | -1.451 | -6.144 | -6.182 | -6.016 |
Loon- en prijscompensatie | S | 554 | 544 | 544 | 544 |
Verwerking Voorjaarsnota 2021 | I | 2.980 | |||
Overige herprogrammeringen MPB 2021 | I | 6.198 | -1.617 | 1.117 | 1.049 |
Overige lasten | 13 | 13 | |||
Totaal lasten | 8.281 | -7.207 | -4.508 | -4.410 | |
Saldo baten en lasten | -9.732 | -1.063 | -1.674 | -1.606 |
Verbonden Partijen
Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen.