1. Utrecht is een aantrekkelijke, verkeersveilige en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is

1.1 Het aandeel van de meest duurzame, gezonde en ruimte-efficiënte vervoermiddelen laten toenemen

x € 1.000

Omschrijving

Rekening
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Baten

04-1-1-1

Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger

2.460

4.005

5.446

650

1.301

0

04-1-1-2

Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer

3.255

7.315

5.126

5.518

4.853

6.320

04-1-1-3

Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer

14

156

0

0

0

0

04-1-1-4

Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

682

868

321

32

8

8

04-1-1-5

Uitvoeren maatregelen goederenvervoer

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

6.412

12.344

10.893

6.200

6.162

6.328

Lasten

04-1-1-1

Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger

2.463

7.714

16.947

7.225

10.367

1.462

04-1-1-2

Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer

12.512

16.430

17.952

11.543

10.908

20.251

04-1-1-3

Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer

3.278

1.445

1.474

3.311

3.194

2.650

04-1-1-4

Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

2.283

4.001

1.619

533

842

1.046

04-1-1-5

Uitvoeren maatregelen goederenvervoer

388

232

109

0

0

0

Totaal lasten

20.924

29.820

38.101

22.613

25.312

25.410

Saldo baten en lasten

-14.511

-17.476

-27.208

-16.413

-19.150

-19.082

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

15.735

22.099

15.131

18.938

15.338

11.877

Onttrekking reserves

6.528

10.641

16.386

8.782

7.757

2.813

Geraamd resultaat

-23.718

-28.934

-25.953

-26.570

-26.732

-28.147

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Voor bovenstaande doelstellingen geldt dat de lasten en baten zijn opgenomen conform de uitvoeringsplanning van alle projecten in het Meerjaren Perspectief Ruimte 2021. Het betreft de geautoriseerde budgetten van de meerjarige projecten. Bij de actualisatie van het meerjarenprogramma Bereikbaarheid vindt jaarlijks een bijstelling van het verwachte kasritme plaats. Dit verklaart waarom de lasten en baten jaarlijks verschillen. Een gedetailleerd overzicht van de projecten is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid. De meest opvallende afwijkingen uit bovenstaande tabel lichten we hieronder toe.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken
De baten zijn 1,4 miljoen euro hoger dan in 2021, door de toekenning van provinciale subsidies voor onder andere No -regret (de route om de Noord en om de Zuid) en de Vechtroute. De lasten zijn 9,2 miljoen euro hoger dan in 2021, doordat tegenover de extra baten ook extra lasten staan voor het uitvoeren van de fietsroutes on de Noord en de Zuid (op basis van de in 2021 afgesloten bestuursovereenkomst No-regret) en de Vechtroute. Daarnaast nemen we een aantal projecten zoals opgenomen in het coronamaatregelen pakket 4 versneld in uitvoering. Het resterende budget voor de Dafne Schippersbrug is toegevoegd aan de lasten van 2022 met de verwachting dat dit project in 2022 kan worden afgesloten.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
De baten zijn per saldo 2,2 miljoen euro lager dan in 2021, onder andere doordat een provinciale subsidie voor OV-doorstroming in 2022 afloopt.

De lasten zijn 1,522 miljoen euro hoger dan in 2022.
In 2022 hebben we een bijdrage geprogrammeerd voor mitigerende maatregelen ten gevolge van de uitvoering Vondellaan/Ledig Erf. Daarnaast werken we in het kader van No regret aan de projecten HOV baan Merwede Kanaalzone en de OV verbinding Overvecht Utrecht Science Park. Vanaf 2025 nemen de lasten voor OV-maatregelen toe omdat we de gemeentelijk bijdrage programmeren die we moeten leveren in het kader van U-Ned (de BO- MIRT verkenning).

Uitvoeren van projecten en maatregelen waarmee doorgaand autoverkeer naar de rand van de stad wordt verplaatst
Er zijn in 2022 geen baten begroot. De begrote lasten vanaf 2022 bestaan uit een bijdrage voor de Harmelerwaard, kosten voor de gemeentelijke inzet voor de ring en de jaarlijkse kapitaallasten voor de Westelijke Stadsboulevard.

Uitvoeren van maatregelen luchtkwaliteit (relatie programma Duurzaamheid)
De lasten en baten zijn 0,547 miljoen lager door het vervallen van incidentele subsidies voor slimme laadpleinen en elektrisch vervoer. De lasten van de maatregelen luchtkwaliteit (Elektrisch Vervoer, Aanpak Luchtkwaliteit, Luchtmeetnet) zijn 1,835 miljoen euro lager door de fasering van investeringen uit het luchtmaatregelenpakket. Diverse investeringen, waaronder: snorfietsen naar de rijbaan en de sloopsubsidie dieselvoertuigen zijn grotendeels in voorgaande jaren gedaan. De maatregelen luchtkwaliteit dragen bij aan de opgenomen prestatiedoelstelling 2.1.2. in het programma Duurzaamheid.

Uitvoeren van maatregelen in het kader van goederenvervoer
De lasten van de maatregelen in het kader van goederenvervoer zijn 0,123 miljoen euro lager dan in 2021. De middelen voor Green deal ZES en subsidieregeling procesinnovatie duurzaam goederenvervoer (bij elkaar 0,070 miljoen euro) zijn incidenteel toegekend voor 2021. Overige mutaties op goederenvervoer resulteren in 0,053 miljoen aan lagere lasten.

Mutatie reserves
In verband met de uitvoering van het programma Bereikbaarheid is een bestemmingsreserve ingesteld voor de dekking van de meerjarige projecten zoals opgenomen in het meerajrenprogramma bereikbaarheid 2021. De begrote storting in de reserves van 15,131 miljoen euro in 2022 bestaat voor een bedrag van 9,456 miljoen euro uit een storting in de reserve Bereikbaarheid. Het resterende bedrag van 5,676 miljoen euro betreft een storting in de vaste activa reserve ter dekking van de toekomstige kapitaallasten van investeringen met maatschappelijk nut. Het gaat om de volgende projecten en bedragen:

  • Herinrichting Nachtegaalstraat- Reigerstraat 1,648 miljoen euro
  • Noordelijke randweg Utrecht 1,0 miljoen euro
  • Binnenstedelijke verbindingsweg Socrateslaan Beneluxlaan 2,728 miljoen euro
  • Herinrichting Europalaan Noord 0,3 miljoen euro.

In 2022 wordt een bedrag van 16,386 miljoen euro uit de reserve Bereikbaarheid onttrokken in verband met de uitvoering van projecten fiets- en voetganger, auto, openbaar vervoer, luchtkwaliteit en goederenvervoer.

Toelichting budgetafwijkingen/grote mutaties

Onderstaande tabel geeft de verschillen weer ten opzichte van begrotingsjaar 2021 (als basisjaar). De afwijkingen worden weergegeven wanneer deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van het totale budget per subdoelstelling.

x € 1.000

I / S

2022

2023

2024

2025

Baten

Budgettair neutrale aanpassing MPB 2021
Wijziging van de baten en lasten op basis van besluitvorming MPR 2021

I

-1.451

-6.144

-6.182

-6.016

Overige baten

Totaal baten

-1.451

-6.144

-6.182

-6.016

Lasten

Budgettair neutrale aanpassing MPB 2021
Wijziging van de baten en lasten op basis van besluitvorming MPR 2021

I

-1.451

-6.144

-6.182

-6.016

Loon- en prijscompensatie
Extra budget in verband met loon en prijscompensatie

S

554

544

544

544

Verwerking Voorjaarsnota 2021
Incidentele bijdragen voor U-Ned, gebiedsonderzoeken, beleidscapaciteit en onderzoek lightrail

I

2.980

Overige herprogrammeringen MPB 2021
Betreft de aangepaste fasering van de maatregelen en herprogrammering in het MPR 2021 inclusief anticyclisch investeren

I

6.198

-1.617

1.117

1.049

Overige lasten

13

13

Totaal lasten

8.281

-7.207

-4.508

-4.410

Saldo baten en lasten

-9.732

-1.063

-1.674

-1.606

Verbonden Partijen

Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49