1. Utrecht is een aantrekkelijke, verkeersveilige en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is

1.2 Het mobiliteits- en parkeergedrag dragen bij aan een aantrekkelijke stad

x € 1.000

Omschrijving

Rekening
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Baten

04-1-2-1

Uitvoeren maatregelen fietsparkeren

1.108

425

442

442

442

442

04-1-2-2

Uitvoeren maatregelen autoparkeren

39.478

48.464

50.775

50.983

51.246

51.246

04-1-2-3

Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersman

786

1.471

489

5

5

0

Totaal baten

41.373

50.360

51.705

51.429

51.692

51.687

Lasten

04-1-2-1

Uitvoeren maatregelen fietsparkeren

8.481

8.591

8.171

8.171

8.171

8.171

04-1-2-2

Uitvoeren maatregelen autoparkeren

18.533

19.348

19.515

19.511

20.024

20.200

04-1-2-3

Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersman

4.946

4.538

3.710

3.059

1.909

953

Totaal lasten

31.961

32.476

31.396

30.741

30.104

29.324

Saldo baten en lasten

9.411

17.884

20.310

20.689

21.589

22.364

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

39

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

5.604

3.953

3.034

3.390

2.540

1.818

Geraamd resultaat

14.977

21.837

23.344

24.079

24.129

24.182

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte
De begrote baten van fietsparkeren 2022 zijn nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2021, de geringe toename (0,017 miljoen euro) betreft de jaarlijkse indexering van de inkomsten.

De lasten van fietsparkeren 2022 zijn per saldo 0,420 miljoen euro lager ten opzichte van 2021. De lagere lasten worden veroorzaakt doordat de fietsenstalling Lange Koestraat wordt omgezet van een openbare fietsenstalling naar een buurtstalling met ingang van 2022 waardoor de exploitatielasten lager zijn (0,220 miljoen euro). Ten behoeve van de verhuizing van het (tijdelijke) fietsdepot is er in 2021 incidenteel 0,236 miljoen euro onttrokken aan de parkeerreserve, deze incidenteel hogere lasten vervallen in 2022.
Daar tegenover staan de hogere lasten als gevolg van de toegekende loon- en prijscompensatie (0,252 miljoen euro). Overigens moet bij het parkeervastgoed de loon- en prijscompensatie nog in de begroting worden verwerkt, waardoor deze uiteindelijk hoger zal worden.
Tot slot zijn de huur- en beheerkosten van de fietsenstallingen House Modernes en Vaartsche Rijn per abuis in de begroting van autoparkeren opgenomen, waardoor de lasten fietsparkeren in 2022 lager zijn (0,216 miljoen euro). Bij de eerstvolgende begrotingswijziging 2021 zal dit worden gecorrigeerd.  

Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
De baten autoparkeren 2022 zijn per saldo 2,311 miljoen euro hoger ten opzichte van 2021. De hogere baten worden met name veroorzaakt door de verhoging van de parkeervergunningtarieven in A1 en A2 gebied zoals verwerkt in het financiële beeld bij de programmabegroting 2021. De verhoging van de tarieven is in twee stappen doorgevoerd met een verhoging in 2021 en in 2022. De verhoging in 2022 bedraagt 0,465 miljoen euro. Daarnaast nemen de baten toe als gevolg van de verwachte omzetgroei van onder andere parkeergarage Berlijnplein en P+R Papendorp (0,175 miljoen euro). De jaarlijkse indexering leiden eveneens tot hogere baten (1,671 miljoen euro).

De lasten van autoparkeren 2022 zijn per saldo 0,167 miljoen hoger dan in 2021.
De lasten zijn hoger door de toegekende loon- en prijscompensatie (0,437 miljoen euro). Net zoals bij de lasten fietsparkeren wordt bij het parkeervastgoed de loon- en prijscompensatie nog verwerkt. Zoals toegelicht bij de lasten fietsparkeren zijn de huur- en beheerkosten van de fietsenstallingen House Modernes en Vaartsche Rijn onterecht in de begroting van autoparkeren opgenomen (0,216 miljoen euro).  
Tegenover de hogere lasten staan de lagere lasten voor begrote onderhoudskosten (0,384 miljoen euro) en zijn de kapitaallasten van het tijdelijke P+R Papendorp lager ten opzichte van 2021 (0,102 miljoen euro).

Uitvoeren maatregelen mobiliteits- en verkeersmanagement
De baten en lasten van de investeringen Mobiliteits- en Verkeersmanagement zijn conform de uitvoeringsplanning in het meerjarenprogramma bereikbaarheid 2021 opgenomen. De baten zijn 0,982 miljoen lager door het vervallen van incidentele bijdragen voor onder andere slimme kruisingen. De lasten zijn 0,828 miljoen euro lager in 2022. Dit heeft betrekking op de projecten Bewegwijzering (0,702 miljoen euro), VRI Meldpunt (0,241 miljoen euro) die grotendeels in 2021 worden uitgevoerd. De overige mutatie heeft betrekking op ontwikkelingen binnen de uitvoeringsplanning van diverse projecten (0,115 miljoen euro).

Mutaties reserves
Onderstaande onttrekkingen voor een totaalbedrag van 3,034 miljoen euro zijn begroot voor 2022.

Parkeerreserve
De begrote onttrekking aan de parkeerreserve is in 2022 0,789 miljoen euro. Deze onttrekking dient ter dekking van de begrote aanloopverliezen van de parkeergarages Croeselaan en Berlijnplein.

Vaste activareserve
De onttrekking aan de vaste activa reserve in verband met de kapitaallasten van de parkeervoorzieningen is in 2022 0,762 miljoen euro.

Reserve bereikbaarheid
In verband met de uitvoering van het programma Bereikbaarheid is een bestemmingsreserve ingesteld voor de dekking van meerjarige projecten. In 2022 wordt een bedrag van 1,483 miljoen euro onttrokken uit de reserve Bereikbaarheid ten behoeve van het uitvoeren van maatregelen mobiliteits- en verkeersmanagement.

Toelichting budgetafwijkingen/grote mutaties

Onderstaande tabel geeft de verschillen weer ten opzichte van begrotingsjaar 2021 (als basisjaar). De afwijkingen worden weergegeven wanneer deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van het totale budget per subdoelstelling.

x € 1.000

I / S

2022

2023

2024

2025

Baten

Maatregelen fietsparkeren
Toegekende loon- en prijscompensatie

S

17

17

17

17

Maatregelen autoparkeren
Toegekende loon- en prijscompensatie

S

1.670

1.670

1.670

1.670

Maatregelen autoparkeren
Verhoging parkeervergunningtarieven in A1 en A2 gebied (programmabegroting 2021)

S

465

465

465

465

Maatregelen autoparkeren
Verwachtte omzetgroei van onder andere parkeergarage Berlijnplein en P+R Papendorp

S

175

383

646

646

Maatregelen Mobiliteit- en verkeersmanagement
Fasering in de maatregelen Mobiliteits- en Verkeersmanagement

S

-982

-1.466

-1.466

-1.455

Overige baten

0

0

0

-16

Totaal baten

1.345

1.069

1.332

1.327

Lasten

Maatregelen fietsparkeren
Toegekende loon- en prijscompensatie

S

252

252

252

252

Maatregelen fietsparkeren
Budget fietsenstallingen Lange Koestraat, House Modernes, Vaartsche Rijn en verhuiskosten fietsdepot (MPR 2021)

S

-672

-672

-672

-672

Maatregelen autoparkeren
Toegekende loon- en prijscompensatie

S

437

437

437

437

Maatregelen autoparkeren
Budget fietsenstallingen House Modernes en Vaartsche Rijn (foutief begroot)

S

216

216

216

216

Maatregelen autoparkeren
Overige incidentele lasten waaronder de kapitaallasten P+R Papendorp en onderhoudskosten (MPR 2021)

S

-486

-490

23

199

Maatregelen Mobiliteit- en verkeersman.
Fasering in de maatregelen Mobiliteits- en Verkeersmanagement

S

-828

-1.479

-2.629

-3.585

Totaal lasten

-1.080

-1.735

-2.372

-3.152

Saldo baten en lasten

2.425

2.804

3.704

4.479

Verbonden Partijen

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49