We willen een aantrekkelijke binnenstad waar veel functies een plek moeten krijgen. Fietsen die buiten de fietsparkeervoorzieningen op straat worden gestald kunnen leiden tot afbreuk van de toegankelijkheid van de openbare ruimte. Met name de effecten op de doorstroming voor de voetganger en mensen met een beperking zijn ongewenst.
Wat willen we bereiken?
E1.2.1 Afname van het aantal buiten een fietsparkeervoorziening gestalde fietsen
E1.2.2 Meer autoparkeren op afstand en inpandig
We willen dat Utrecht aantrekkelijk én bereikbaar is. Om goed bereikbaar te zijn is het niet altijd nodig om de auto voor de deur te kunnen parkeren.
Doordat meer auto’s op afstand worden geparkeerd in hubs of in garages, in plaats van op straat, komt er meer ruimte op straat voor lopen, fietsen, verblijven, spelen en groen.
Door het vaststellen van de parkeervisie en de modules Parkeernormen en Aanpak betaald parkeren in 2021 en de vaststelling van de modules Fietsparkeren, Aanpak parkeren openbare ruimte, Parkeren en toegankelijkheid en Parkeerhubs (parkeren op afstand) begin 2022, hebben we instrumenten om deze doelstelling te bereiken.
E1.2.3 Gebruikers nemen de gewenste routes / Afname gebiedsvreemd verkeer
We streven naar een daling van het autoverkeer dat geen directe bestemming (gebiedsvreemd verkeer) heeft in het aanliggende gebied van de invalwegen vanaf de Ring en stedelijke verbindingswegen. We willen daarom dat inwoners en bezoekers zo veel mogelijk de gewenste autoroutes nemen in en rondom de stad. Dit meten we met behulp van floating car data. Op basis daarvan zien we welk percentage verkeer er op de invalswegen vanaf de Ring en op de stedelijke verbindingswegen rijdt zonder dat zij een bestemming hebben in het aanliggende gebied. Daarnaast zetten we in op het voorkomen van reizen dan wel het gebruik van andere vervoerswijzen.