x € 1.000 | |||||||
Omschrijving | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Baten | |||||||
06-1-1-1 | Re-integratie | 915 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
06-1-1-2 | Sociale werkvoorziening | 513 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 1.428 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
06-1-1-1 | Re-integratie | 22.867 | 30.331 | 26.100 | 25.709 | 25.911 | 25.911 |
06-1-1-2 | Sociale werkvoorziening | 22.276 | 19.373 | 18.761 | 17.956 | 17.435 | 17.435 |
Totaal lasten | 45.142 | 49.705 | 44.860 | 43.665 | 43.346 | 43.346 | |
Saldo baten en lasten | -43.714 | -49.705 | -44.860 | -43.665 | -43.346 | -43.346 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.144 | 2.508 | 503 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -42.570 | -47.197 | -44.357 | -43.665 | -43.346 | -43.346 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Re-integratie
De lasten dalen in 2022 per saldo met 4,231 miljoen euro. Deze daling wordt veroorzaakt door diverse incidentele budgetten die in 2021 beschikbaar zijn als gevolg van besluitvorming in voorgaande cyclusdocumenten. Vanwege het grote aantal mutaties lichten we de posten puntsgewijs toe:
- De bestedingsvoorstellen uit de Resultaatbestemming Jaarstukken 2020 voor Arbeidsmarktregio, Opgave Werkbeweging, Bestuursakkoord statushouders verhoogde asielinstroom en Crisisdienstverlening zorgen voor incidenteel hogere lasten in 2021 (onttrekking reserves). Hierdoor zijn de lasten in 2022 ten opzichte van 2021 in totaal 2,508 miljoen euro lager.
- In 2021 is, naast het genoemde bestedingsvoorstel, voor de opgave Werkbeweging incidenteel 2,000 miljoen euro beschikbaar; in 2022 incidenteel 0,503 miljoen euro (bijsturingsvoorstel Tweede bestuursrapportage 2020; onttrekking reserves). Hierdoor zijn de lasten in 2022 ten opzichte van 2021 1,497 miljoen euro lager.
- De inzet van het Btw-voordeel re-integratie in de Voorjaarsnota 2021 leidt vanaf 2022 tot 0,400 miljoen euro lagere lasten ten opzichte van 2021.
- Door het bijsturingsvoorstel uit de Tweede bestuursrapportage 2019 over het matchen van het programmabudget met het opgavebudget Werkbeweging is in 2021 incidenteel 0,500 miljoen euro beschikbaar. Hierdoor zijn de lasten in 2022 ten opzichte van 2021 0,500 miljoen lager.
- In 2021 is incidenteel budget beschikbaar voor Perspectief op Werk (bijsturingsvoorstel Tweede bestuursrapportage 2020). Hierdoor zijn de lasten in 2022 ten opzichte van 2021 1,000 miljoen euro lager.
- Indexatie en periodieke bijstelling van de rijksbijdrage leiden tot 0,888 miljoen euro hogere lasten vanaf 2022.
- De kostentoerekening leidt tot 0,765 miljoen euro hogere lasten vanaf 2022.
- Overige kleine verschillen verklaren 0,021 miljoen hogere lasten vanaf 2022.
De afname van de lasten in 2023 wordt vooral verklaard doordat het incidentele budget voor de opgave Werkbeweging van 0,503 miljoen euro niet meer beschikbaar is. Daarnaast nemen de lasten vanaf 2023 met 0,100 miljoen euro af door een afname van het budget voor de versnelling Overvecht. Tot slot stijgen de lasten vanaf 2023 door een stijgende rijksbijdrage. De stijging van de rijksbijdrage in 2025 wordt pas zichtbaar na verwerking van de corresponderende posten uit de Begroting 2022.
Sociale werkvoorziening
De lasten dalen in 2022 ten opzichte van 2021 met 0,612 miljoen euro. Deze afname wordt voor 0,746 miljoen euro verklaard door de lagere rijksbijdrage voor de Wsw. Met de komst van de Participatiewet is de instroom in de Wsw beëindigd, waardoor deze rijksbijdrage als gevolg van uitstroom geleidelijk wordt afgebouwd. Daarnaast zijn de lasten 0,100 miljoen euro hoger door het verloop van de besparing ‘inzet budgetmarge transitie UW’ (Begroting 2020). In 2022 is deze besparing namelijk lager; in vergelijking met 2021 stijgen daardoor de lasten. Tot slot is de kostentoerekening 0,034 miljoen euro hoger. De afname van de lasten in 2023 en 2024 wordt veroorzaakt door een verder dalende rijksbijdrage en de besparing inzet budgetmarge transitie UW. De daling van de rijksbijdrage in 2025 wordt pas zichtbaar na verwerking van de corresponderende posten uit de Begroting 2022.
Corona
In de voorliggende begroting 2022-2025 van de doelstellingen re-integratie en sociale werkvoorziening zijn de lasten en baten niet gewijzigd als gevolg van corona.
Toelichting budgetafwijkingen/grote mutaties
Onderstaande tabel geeft de verschillen weer ten opzichte van begrotingsjaar 2021 (als basisjaar). De afwijkingen worden weergegeven wanneer deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van het totale budget per subdoelstelling.
| x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
I / S | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Baten | |||||
Overige baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||
Resultaatbestemming 2020 | I | -2.508 | -2.508 | -2.508 | -2.508 |
Opgavebudget Werkbeweging | I | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
Voorjaarsnota 2021 inzet Btw-voordeel | S | -400 | -400 | -400 | -400 |
Inzet van het BTW-voordeel re-integratie in de Voorjaarsnota 2021 | |||||
Matchen programmabudget en opgavebudget Werkbeweging | I | -500 | -500 | -500 | -500 |
Bijsturingsvoorstel uit Tweede Bestuursrapportage 2019 | |||||
Perspectief op Werk | I | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 |
Bijsturingsvoorstel uit Tweede bestuursrapportage 2020 | |||||
Bijsturingsvoorstel opgavebudget Werkbeweging | I | 503 | |||
Bijsturingsvoorstel uit de Tweede bestuursrapportage 2020 | |||||
Indexatie en ontwikkeling rijksbijdrage re-integratie | S | 888 | 1.101 | 1.303 | 1.303 |
Indexatie en stijgende rijksbijdrage | |||||
Kostentoerekening | S | 800 | 800 | 800 | 800 |
Toerekening van personeel- en apparaatskosten Werk en Inkomen | |||||
Rijksbijdrage sociale werkvoorziening | S | -746 | -1.461 | -1.982 | -1.982 |
Overige lasten | S | 118 | -72 | -72 | -72 |
Totaal lasten | -4.845 | -6.040 | -6.359 | -6.359 | |
Saldo baten en lasten | -4.845 | -6.040 | -6.359 | -6.359 |
Verbonden Partijen
- Bijdrage aan Wigo4it 3,108 miljoen euro
Bijdrage aan UW Holding 1,8 miljoen euro.