Het hoofddoel van het Utrechts veiligheidsbeleid is om het veiligheidsniveau van 2018 tenminste te behouden.
Onderstaand een toelichting op de activiteiten die wij in 2021 gaan ondernemen ten aanzien van de basis op orde, ondermijning, zorg en veiligheid, digitale veiligheid en veilig verkeer.
Basis op orde
Veilige wijken
Veilige buurten in veilige wijken staan centraal. De gebiedsmanagers veiligheid spannen zich in om op wijkniveau de basis op orde te houden. In iedere wijk vinden regelmatig handhavingsoverleggen plaats, waarin wij samen met VTH en politie bepalen wat de hotspots zijn en vaststellen welke inzet nodig is.
Als uit de monitoring van de veiligheid blijkt dat het nodig is, zetten we passende interventies in zoals voorlichtingsbijeenkomsten, bewustwordingsacties, lessen en bijeenkomsten. Het is maatwerk, bijsturing is steeds op elke schaal nodig en mogelijk. Belangrijke thema’s zijn aanpak jeugdoverlast, aanpak geregistreerde criminaliteit, verkeersveiligheid, digitale veiligheid, lokale PGA (Persoonsgerichte aanpak), signalen van polarisatie/radicalisering, slachtofferbezoeken overvallen of ernstige delicten en openbare orde kwesties zoals demonstraties en evenementen. Het regisseren van de operationele inzet op de thema’s schoon, heel en veilig gebeurt (vaak op basis van bewonersmeldingen, of waarnemingen van politie of VTH) in afstemming met Stadsbedrijven, VTH/THOR, Ruimte/Economische Zaken, politie, welzijnsorganisaties, corporaties en anderen om de integrale aanpak in de wijk goed te laten verlopen.
Geregistreerde criminaliteit
Om de geregistreerde criminaliteit aan te pakken blijven we de interventies inzetten die succesvol zijn gebleken. De integrale aanpakken van High Impact Crimes, autokraak en fietsdiefstal, gericht op dader, slachtoffer en domein, worden gecontinueerd. Daarbij borduren we voort op de fundamenten die de afgelopen jaren zijn gelegd en tegelijkertijd anticiperen we op nieuwe ontwikkelingen. We blijven investeren in samenwerkingen met relevante partners, zowel publiek als privaat. Daarnaast betrekken we - indien wenselijk en mogelijk - bewoners en ondernemers bij de aanpakken.
Een belangrijke pijler in alle aanpakken is preventie. Bijvoorbeeld door het nemen van fysieke maatregelen om de kans op criminaliteit te verkleinen. Denk daarbij aan voldoende geschikte fietsenstallingen en aan het vergroten van toezicht op autoparkeerplekken. Ook stimuleren we bewoners met een bijdrage aan de kosten om hun woning beter te beveiligen tegen inbrekers. Daarnaast zijn er diverse online en offline voorlichtingscampagnes voor bewoners en ondernemers. Met deze campagnes beogen we bewoners en ondernemers bewust te maken van risico’s én bieden we hen handvatten om de kans op slachtofferschap te verkleinen.
In alle aanpakken werken we informatiegestuurd en leveren waar mogelijk maatwerk op buurt- of wijkniveau; als op basis van meldingen bij politie of gemeente blijkt dat extra inzet nodig is, bepalen we wat er waar nodig is. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de periodieke handhavingsoverleggen op wijkniveau. Daarnaast is op hotspots het flexteam van Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte actief om tijdelijk voor extra toezicht te zorgen. Ook blijven we mogelijkheden onderzoeken om een bijdrage te leveren aan de opsporing door alle beschikbare ‘oren en ogen’ te gebruiken. Bijvoorbeeld door het stimuleren van buurtpreventie en buurtwhatsappgroepen of door middels een pilot te onderzoeken of de scanauto ingezet kan worden voor het signaleren van gestolen voertuigen.
Openbare Orde en maatschappelijke onrust
We bereiden met partners gebeurtenissen voor waaraan risico’s verbonden zijn zoals demonstraties, evenementen (onder andere jaarwisseling en koningsdag), voetbalwedstrijden, bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders en de terugkeer van gewelds- of zedendelinquenten in de stad. In 2022 worden de veiligheidsaspecten voor de start van de Spaanse Wielerronde ‘La Vuelta’ multidisciplinair voorbereid.
We beperken de kans op openbare ordeverstoringen en incidenten door onder andere het uitvoeren van het vergunningen- en evenementenbeleid, het jaarlijkse handhavingsprogramma en cameratoezicht. Ook de inzet van andere bestuurlijke instrumenten zoals het opleggen van gebiedsverboden bereiden we voor. Om uitgaansgeweld tegen te gaan werken we samen met politie, Koninklijke Horeca Nederland- afdeling Utrecht, horecaondernemers en -beveiligers in het programma Veilig Uitgaan. Samenwerkingsafspraken zijn vastgelegd in het convenant Veilig Uitgaan 2016 – 2021.
Openbare ordeverstoringen
In 2020 en 2021 zijn er meerdere situaties geweest waarbij er risico’s waren op openbare orde verstoringen. Met veel inspanningen is bijvoorbeeld rond de verboden demonstratie op 4 juli 2020 onrust voorkomen. In de zomer van 2020 zijn in meerdere wijken rellen geweest en/of oproepen tot rellen. Ook (het ongenoegen over) de corona pandemie heeft meermaals geleid tot forse voorbereidingen met partners op verstoringen van de openbare orde. Hierbij spelen digitale communicatiemiddelen een steeds belangrijkere rol. De gemeente prepareert zich samen met de driehoekspartijen op toekomstige acute en dreigende openbare orde verstoringen. Hierbij speelt de preventieve aanpak met diverse netwerkpartners een belangrijke rol.
Demonstraties
De toegenomen polarisatie (met name op het gebied van anti-institutie polarisatie), de aanwezigheid van steeds meer actiegroepen en de opkomst van social media maken dat mensen sneller over gaan tot een demonstratie en zich bovendien ook makkelijker mobiliseren. Deze ontwikkelingen maken dat de gemeente de inzet bij demonstraties moet intensiveren om inwoners gebruik te kunnen laten maken van het grondrecht en tegelijkertijd de openbare orde en veiligheid te kunnen blijven garanderen. We houden er rekening mee dat de toename van het aantal demonstraties, ook in 2022 doorzet.
Er spelen meerdere ontwikkelingen op het gebied van demonstraties. Er is sprake van een toegenomen polarisering en een toegenomen actiebereidheid. Het komt vaker voor dat de randen van de wet worden opgezocht. Besloten platforms op social media worden ingezet om personen te mobiliseren. Door Corona-maatregelen speelde de volksgezondheid een grote rol bij de afwegingen rond demonstraties. Dit maakt het werk complexer.
Deze ontwikkelingen maken dat de gemeente met veiligheidspartners de inzet bij demonstraties moet intensiveren om het grondrecht van meningsuiting te faciliteren en tegelijkertijd maatregelen te nemen voor de veiligheid van inwoners, ondernemers en bezoekers aan de gemeente. We houden er rekening mee dat de toename van het aantal en complexiteit van demonstraties en acties in 2022 doorzet. Recent is de APV aangepast om de kennisgevingstermijn van 24 uur naar 48 uur te verlengen, ook in het licht van het toegenomen aantal en complexiteit van demonstraties. In de eerste helft van 2022 volgt hierop een evaluatie.
Cameratoezicht
Om openbare orderverstoringen en maatschappelijke onrust tijdig te signaleren en tegen te gaan maken we onder andere gebruik van cameratoezicht. De camera’s ondersteunen bij bijvoorbeeld politiewerk, acties en evenementen. Het Beleidskader cameratoezicht 2019 - 2022 is leidend. Het huidige beleid legt een beperking op aan het aantal openbare orde camera’s in de stad die soms knelt. In 2021 wordt het beleidskader geëvalueerd. Op basis van de uitkomsten van die evaluatie bereiden we ons voor op het nieuw vast te stellen beleidskader 2022 - 2025.
Voorkomen van polarisatie en radicalisering
In 2021 zijn we gestart met de herijking van het actieplan ‘Utrecht zijn we samen’. Deels vanwege nieuwe ontwikkelingen op het gebied van polarisatie en radicalisering (zoals een versterking van anti-institutie polarisatie, rechts- en linksextremisme) en deels omdat veel acties uit het plan zijn voltooid. De centrale vraag hierin is in hoeverre de huidige aanpak bijdraagt aan het voorkomen en bestrijden van polarisatie en radicalisering in Utrecht en waar de aanpak aanpassingen behoeft, gezien de recente ontwikkelingen in de samenleving op dit gebied. In ieder geval blijven wij de komende jaren werken aan het tegengaan van polarisatie en radicalisering. Onze aanpak rust op de pijlers preventie, signalering en hulpverlening en repressie.
In 2022 besteden we extra aandacht aan pijler signalering, met als doel ons beter in staat te stellen om allerlei vormen van radicalisering te signaleren. Om dit te kunnen realiseren moeten we investeren in het signaleringsnetwerk. We willen hierbij de kennis up-to-date houden van onze taakaccenthouders radicalisering bij verschillende organisaties en onze bondgenoten trainen. Dit ook in het licht van de veranderende dreigingssituatie, waarbij er toenemende zorg is ten aanzien van extreem rechts, extreem links en anti-overheidssentimenten.
Daarnaast leggen we de focus op het aanpakken van problematisch gedrag: gedrag waarbij geen strafrechtelijke normen worden overschreden maar dat wel op gespannen voet staat met de normen en waarden waarop een democratische rechtsorde is gebouwd. Dit gedrag kan leiden tot een parallelle samenleving, polarisatie en/of radicalisering. Problematisch gedrag willen we onder andere aanpakken door hier stevig in te zetten, waarbij we de landelijke lijn volgen (en weerbaarheid en veerkracht tegen problematisch gedrag centraal staan).
Straatintimidatie
Door het ondertekenen van de intentieverklaring Safe Streets van UN Women NL (13 december 2017), verklaart Utrecht “te doen wat in mijn macht ligt om de veiligheid van vrouwen en meisjes in de openbare ruimte, het uitgaansleven en het OV te waarborgen”. In het Utrechtse coalitieakkoord wordt de aanpak van straatintimidatie genoemd als onderdeel van het Integraal Veiligheidsplan (IVP). Voorts is de aanpak van straatintimidatie onderdeel van de brede anti-discriminatie agenda. Het doel van de aanpak Straatintimidatie is het terugdringen van straatintimidatie onder alle bewoners, waaronder meisjes, vrouwen en LHBTIQ’ers. Daarbij ligt de nadruk op preventie: het zoveel mogelijk voorkomen van straatintimidatie door ons te richten op bewustwording, toezicht, weerbaarheid en de veilige inrichting van de openbare ruimte. Tevens wordt ingezet op mogelijke realisatie van (landelijke) wetgeving.
Crisisbeheersing
Crisisbeheersing gaat om de mate waarin mensen beschermd zijn en zich beschermd voelen tegen persoonlijk leed door ongevallen en tegen natuurgeweld. We staan met de Veiligheidsregio Utrecht, politie en andere partners (waaronder de waterschappen, Rijkswaterstaat, ProRail, NCTV, Defensie en particuliere organisaties en samenwerkingsverbanden) paraat ten tijde van crises. Om dit te kunnen realiseren is een goede voorbereiding op crises situaties noodzakelijk, zodat we snel hulp kunnen bieden en schadelijke gevolgen voor personen, dieren, goederen en/of de economie zoveel mogelijk beperken. De crisisorganisatie werkt daarbij aan de hand van de Utrechtse visie op gemeentelijke crisisbeheersing.
De aard en omvang van crises verandert met de tijd. Terrorisme, coronacrisis, cybercrisis zijn crisistypen die zich kenmerken door grote lokale en nationale impact en effect hebben op zowel maatschappelijk als economisch vlak. We bereiden onze crisisorganisatie voor op deze en andere typen crisis. Daarbij zetten we onder andere in op versterken van kennis, trainen en oefenen en het versterken van de samenwerking met publieke en private partners in de stad.
Toezicht en Handhaving openbare Ruimte
- We werken intensief samen met partners als stichting Jongerenwerk Utrecht, Stadsteam Back Up en de politie om jeugdoverlast en andere openbare orde verstoringen te bestrijden, zowel in de avonduren als overdag. Hierbij moet ook gedacht worden aan de inzet van toezichthouders en handhavers in de huidige (corona) crisissituatie. De druk op de toch al beperkte politiecapaciteit is mede door corona maar ook bijvoorbeeld door het aantal toegenomen demonstraties en de inzet op bewaken en beveiligen groter geworden. Dit heeft ook gevolgen voor de vraag naar de inzet van toezicht en handhaving en vraagt om het maken van scherpe keuzes.
- We dragen bij aan een feestelijk en veilig verloop van de jaarwisseling. Rond de jaarwisseling zetten wij (op basis van data) vuurwerkteams in voor handhaving op het afsteken van vuurwerk buiten de toegestane tijden.
- Ook ’s nachts vindt toezicht en handhaving in de openbare ruimte plaats. Deze inzet is gericht op de dan voorkomende ergernissen, zoals wildplassen, herrie op straat, baldadigheid en vernieling.
Bijzondere wetten
We houden toezicht op de bijzondere wetten zoals de Drank- en Horecawet bij horecabedrijven, coffeeshops, seksinrichtingen en casino’s. Voorbeelden hiervan zijn het uitvoeren van leeftijdscontroles (NIX18), vergunningcontroles, toezicht houden op het lachgasverbod en controles op illegale prostitutie. Het naleven van de leeftijdsgrens (NIX18) krijgt hierbij speciale aandacht. Samen met Stichting NIX18 in Utrecht stimuleren wij een hoge naleving van de leeftijdsgrens in de horeca. Tevens controleren we jaarlijks de coffeeshops op naleving van de gedoogcriteria en treden wij op bij overlast. We houden toezicht op vergunde bedrijven met een kansspelautomatenvergunning en we zijn alert op signalen van ondermijnende criminaliteit en treden op middels controles en (integrale) acties. Hierbij werken wij samen met onze partners zoals de politie, Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) en Belastingdienst en waar nodig samen met hulpverlening. Ook volgen wij klachtmeldingen op om overlast terug te dringen.
Ondermijning steviger aanpakken
De aanpak Ondermijning richt zich op drie pijlers, die grotendeels worden uitgewerkt in het programma Grenzen stellen, perspectief bieden:
- Weerbare overheid
- Weerbare stad
- Verstoren criminele ondernemersklimaat
Weerbare overheid
In de pijler weerbare overheid maken we de organisatie en haar professionals (bestuurders, politici en ambtenaren) weerbaar tegen ondermijning, integriteitskwesties en intimidatie. Door het programma zijn werknemers en bestuurders van de gemeente Utrecht in staat om de ogen en oren van de stad te zijn. Zij voelen zich gesteund vanuit hun organisatie, worden getraind in weerbaarheid en weten waar zij signalen en dilemma's kwijt kunnen. Ook is er aandacht voor de mogelijkheid van ondermijnende invloeden van buitenaf, onder andere door het effectief inzetten van het instrument Bibob, het optimaal benutten van de in te zetten bestuurlijke maatregelen (bijvoorbeeld last onder dwangsom, APV-artikel ondermijning), het screenen van medewerkers op cruciale posities in de organisatie en het versterken van bewustwording en training van professionals op signalen van ondermijning (thema’s zoals drugs, uitbuiting en het criminele verdienmodellen zoals zorgfraude).
Weerbare stad/wijken
Verschillende wijken en/of locaties in de stad zijn kwetsbaar voor de effecten van drugsgerelateerde criminaliteit. We zetten in dit kader in op activiteiten waarin preventieve maatregelen en tijdige signalering en onderkenning van ondermijningsproblematiek centraal staan. Met een positief handelingsperspectief zetten we in op het vergroten van de weerbaarheid om te voorkomen dat mensen verleid worden tot crimineel gedrag. Daarnaast hebben we aandacht voor de gevolgen die de Coronapandemie heeft op de kwetsbaarheid bij bijvoorbeeld ondernemers en verschillende branches. Specifiek zetten we de Aanpak Utrecht Zuid voort waarbij het voorkomen van jonge aanwas in de ondermijnende (drugs)criminaliteit centraal staat.
Verstoren criminele ondernemersklimaat
Daarnaast zetten wij in op repressieve aanpak van criminelen, het terugdringen en verstoren van drugsgerelateerde criminaliteit en beperking van de effecten daarvan op de samenleving. We stellen duidelijke grenzen door de criminelen en hun netwerken krachtig integraal aan te pakken. Door integraal, informatie- en risicogestuurd samen te werken met politie, openbaar ministerie en Belastingdienst komt meer zicht op criminele geldstromen. Hierdoor kunnen (verdere) criminele activiteiten voorkomen worden met integrale acties binnen de kwetsbare gebieden.
Zorg en Veiligheid dichter bij elkaar
Wij zetten met onze partners in 2022 in op:
- Uitvoering van het (nieuwe) programma Grenzen stellen, perspectief bieden met focus op intensiveren en uitbreiden van de persoonsgerichte aanpak (PGA) van jonge aanwas, (potentiële) doorgroeiers en ernstig overlastgevende- en criminele families.
- Een extra impuls vanuit dit programma om te voorkomen dat jongeren of jong volwassenen die al met één been in de criminaliteit staan daar verder in afglijden of doorgroeien naar zwaardere criminaliteit. Met specifiek aandacht voor licht verstandelijk beperkte (jonge) mensen
- Verstevigde samenwerking in het Zorg en Veiligheidshuis Regio Utrecht en doorontwikkeling PGA
- Hulp, begeleiding en interventies bij mensen met verward en gevaarlijk gedrag en bij hoog risico zaken huiselijk geweld
- Fluïde criminele/overlastgevende jeugdnetwerken
- Implementatie en uitvoering van het Programma Detentie & Terugkeer
Persoonsgerichte aanpak (PGA)
De PGA is een van de belangrijkste pijlers van zorg en veiligheid. Deze kent twee (escalatie)niveaus: de lokale PGA en de Top X (Casuïstiek Zorg en Veiligheidshuis Regio Utrecht). We werken binnen het Zorg en Veiligheidshuis Regio Utrecht intensief samen aan de doorontwikkeling van de aanpak op lokaal en regionaal niveau.
Binnen het nieuwe programma Grenzen stellen, perspectief bieden kiezen we voor een integrale, persoonsgerichte en systeemgerichte inzet waarbij zorg- en veiligheidsketen intensief samenwerken, aangevuld met nieuwe interventies en experimenten, zoals een netwerk van mensen met gezag op straat, meer gebruik maken van de ogen en oren van het jongerenwerk, buurtcontacten, wijkagenten e.d. om ‘onzichtbaren’ in beeld te krijgen. Maar ook een werkgelegenheidsoffensief (jobcoaches), slimme inzet van strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuursrechtelijke maatregelen en verkenning van nieuwe mogelijkheden op dit gebied en experimenten, samen met het Rijk, op het gebied van zorg en preventie.
Verstevigde samenwerking in het Zorg en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVRU)
Aard, omvang en complexiteit van de veiligheidsproblematiek in relatie tot (kwetsbare) personen vereist dat wij onze casuïstiek in het ZVRU en in de wijken (lokale aanpak) de komende jaren moeten opschalen met meer specialistische aanpakken (hoog risico personen, systeemgerichte aanpakken en dergelijke).
Dit betekent concreet dat er meer PGA experts moeten komen op een structurele basis. De incidenteel toegekende middelen (korte termijn) zijn voor de lange termijn niet meer toereikend. Voor de doorontwikkeling van de PGA is van belang dat er met partners langs korte en snelle lijnen kan wordt samengewerkt en dat de daarvoor vereiste informatiedeling adequaat is ingericht.
Verward en gevaarlijk gedrag/ Crisismaatregelen GGZ
Daarnaast zetten wij in op interventies in crisissituaties door het opleggen van tijdelijke huisverboden bij huiselijk geweld en verplichte zorg/opname op grond van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg en de Wet Zorg en Dwang.
Fluïde Jeugdnetwerken
De oorspronkelijke aanpak jeugdgroepen is de afgelopen jaren ontwikkeld naar inzet op fluïde jeugdnetwerken. We gaan door de komende jaren met stevig grenzen stellen (handhaving) en anderzijds perspectief bieden (investeren in gelijke kansen) en jongeren (meer) weerbaar maken. Samen met politie en jongerenwerk brengen we de jeugdnetwerken in beeld en zorgen dat de kopstukken/leiders uit deze netwerken een PGA krijgen. De inzet van jongerenwerk en andere samenwerkingspartners in de wijk (bijv. buurtteams en welzijnsorganisaties) spelen een belangrijke rol in de preventieve aanpak.
Detentie & Terugkeer
Binnen het nieuwe Actieprogramma Detentie & Terugkeer (2021) werken wij met interne en externe partners intensief samen aan een kansrijke terugkeer voor ex gedetineerden in de Utrechtse samenleving. Dit door onder meer te helpen bij onderdak, inkomen, baan of opleiding met als doel terugval of risico ’s op doorgroeien in criminaliteit te voorkomen. De uitgangspunten uit het programma zijn ‘de basis op orde voor alle gedetineerden’ (niet na en los van elkaar, maar integraal samenwerken; niet aan het eind of na de detentie starten, maar op de eerste dag van de detentie) en ‘een plusprogramma met extra inzet voor (ex) gedetineerden die niet om hulp vragen (niet willen/ niet kunnen) en een hoog recidive risico kennen (link met doelgroep programma Grenzen Stellen en Perspectief Bieden).
Het Nieuwe Zandpad
We werken aan de realisatie van het Nieuwe Zandpad, waarbij wij de handen ineen slaan met de aanpak van ondermijning.
Veiliger digitale stad
Binnen de opgave Digitale stad werken wij aan een succesvolle digitalisering van onze stad. Een veiliger digitale stad is één van de vier ambities uit het IVP. Deze ambitie bestaat uit vier sporen:
Het opbouwen van een stedelijk weerbaarheidsbeeld digitale veiligheid
We hebben een community voor digitale weerbaarheid gevormd, waarin we samenwerken met betrokken gemeentelijke organisatieonderdelen en stedelijke ketenpartners, zoals politie en VRU, maar ook zorgverleners, telecomproviders, banken, onderwijsinstellingen en vervoerders. In deze duurzame netwerkaanpak verstevigen we het fundament waarop de veiliger en weerbare digitale stad is gebouwd. We werken de risico-inventarisatie ketenafhankelijkheid voor de stedelijke functies verder uit en we verkennen de mogelijkheden voor een cyber-calamiteiten-loket. De inzet is er op gericht de community verder uit te breiden met partijen die ook een bijdrage leveren aan de stedelijke functies.
Het beter zicht krijgen op daders, slachtoffers en fenomenen
We verkennen met politie, RIEC en Bureau RVS de mogelijkheden om de politiecijfers met betrekking tot digitale criminaliteit in een handzaam systeem beschikbaar te maken, waarin ook ruimte is voor nadere duiding door het cybercrimeteam. We laten een 1-meting uitvoeren naar het cyberbewustzijn
van Utrechtse ondernemers. We leveren een bijdrage aan de onderzoeken van het consortium in samenwerking met Saxion en Haagse Hogeschool, diverse gemeenten en regionale veiligheidssamenwerkingsverbanden om te komen tot preventie van slachtofferschap onder burgers en MKB-ers van cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit.
Het vergroten van het bewustzijn over digitale risico’s
We ontwikkelen met stedelijke partners een plan van aanpak gericht op de digitale weerbaarheid van senioren vanaf 65 jaar. Met onder andere de inzet van stadsmakers digitale veiligheid geven we laagdrempelige voorlichting over digitale veiligheid en handelingsperspectief aan bewoners in de buurten. We werken daarbij samen met politie, bibliotheken en sociale netwerkpartners.
Door middel van het Cybernetwerk Utrecht bieden we een platform voor ondernemers ter preventie en voor handelingsperspectief bij digitale criminaliteit en onveiligheid. Dit doen we samen met onder andere VNO-NCW, MKB Midden Nederland, lokale cybersecuritybedrijven en onderwijsinstellingen.
Samen met politie, bibliotheken en scholen breiden we het aantal kinderen dat HackShield speelt uit naar 2000. We bieden in samenwerking met Jongerenwerk Utrecht en HALT jeugd in de VO leeftijd Cyber24 aan, waardoor zij ervaring opdoen als dader én slachtoffer van digitale criminaliteit en vervolgens over hun ervaring/keuzes met elkaar in gesprek gaan.
Het optimaal voorbereiden op cybercrises met gevolgen voor de (fysieke) veiligheid van de stad
We oefenen, zowel intern als met stedelijke partners, met cybergevolgbestrijding, waarmee we de processen en opschaling verder verkennen en planvorming ontwikkelen gericht op eventuele cybercrises of -dreigingen. Daarnaast organiseren we kennissessies met en voor betrokken partners.
Veiliger verkeer
Risico- en informatie gestuurde aanpak verkeersonveiligheid
Binnen het kader van het IVP bestaat onze inzet uit een risico gestuurde integrale aanpak van verkeersonveilige situaties door buurtaanpakken (maatwerk op ‘hot spots’ in buurt of wijk) en handhavingsacties op gevaarlijke (risico) locaties. We bepalen in handhavingsoverleggen de acties op locatie. Dit doen we op basis van klachten, signalen en bevindingen. Daar waar het kan wordt via het Programma Mobiliteit/ Verkeersveiligheid per situatie bekeken of ook fysieke maatregelen kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid ter plaatse. Daarnaast wordt onderzocht of het gedrag van weggebruikers positief kan worden beïnvloed door voorlichting (campagnes verkeersveiligheid) en educatie (bijvoorbeeld fietslessen in de wijk, politiekids, verkeerstraining maaltijdbezorgers uitgevoerd door de branche).
Handhaving algemeen en op locatie
In het algemeen houdt de politie periodieke lasercontroles op de locaties waar de meeste overlast plaatsvindt door verkeersonveilig gedrag (zoals hard rijden). Doel van deze acties is gezamenlijk leren door monitoren en evalueren hoe we handhaving op 30km-locaties effectief kunnen inzetten. Ook worden geregeld op risico-locaties ad hoc snelheidscontroles en surveillances door politie uitgevoerd.
Het OM is bevoegd als het gaat om het plaatsen van flitspalen. Wij zien de meerwaarde van flitspalen, met name in 30 km zones, waar veel klachten over te hard rijden zijn en flitspalen dit afremmen en sanctioneren. We blijven in gesprek met het OM over het plaatsen van flitspalen in die gebieden waar dat volgens ons aantoonbaar de verkeersveiligheid kan verbeteren.
Wij nemen vanuit VTH/THOR deel aan de pilot Verkeershandhaving boa’s, gecoördineerd door het ministerie van Justitie en Veiligheid. De pilot bestaat uit drie fases van een half jaar. Op basis van de evaluaties wordt besloten over verdere uitbreiding van bevoegdheden. Het OM heeft voor de eerste fase akkoord gegeven voor handhaving op drie feiten voor de fiets/fietser: (juiste) verlichting voeren, communicatiemiddel in de hand tijdens fietsen, en door rood licht rijden. De pilot is begin 2021 gestart en loopt tot medio 2021. Wij hopen dat de pilot verlengd wordt omdat er door inzet van de BOA’s meer capaciteit is voor (zichtbare) verkeershandhaving en dat dit de verkeersveiligheid in de wijken en met name de veiligheidsbeleving zal verbeteren.