1. Het Utrechts veiligheidsbeleid is er op gericht het huidige niveau (2018) van veiligheid tenminste te behouden.

1.1 Het Utrechts veiligheidsbeleid is er op gericht het huidige niveau (2018) van veiligheid tenminste te behouden.

Onze doelstelling is 'Een veilige stad voor iedereen'. In Utrecht werken we samen aan een stad waar mensen veilig zijn, veilig handelen en zich veilig voelen.
Het Utrechts veiligheidsbeleid is er daarom op gericht het veiligheidsniveau 2018 tenminste te behouden. Naast dat we de basis op orde houden richten we ons op een viertal ambities:

  • We houden de basis op orde
    Bij de ‘basis op orde’ gaat het om de inzet op veilige wijken en buurten, de integrale aanpak van geregistreerde criminaliteit, het voorkomen van openbare orde problematiek, het zorgvuldig voorbereiden van demonstraties, evenementen, het inzetten van bestuurlijke instrumenten als cameratoezicht en gebiedsverboden. Het vasthouden van het niveau van 2018 is met een groeiende stad een ambitie op zich.
  • Ondermijning steviger aanpakken
    Ondermijning is het verzwakken of misbruiken van (de structuren van) onze maatschappij met grote ontwrichtende gevolgen. Ondermijning is veelal onzichtbare criminaliteit. Utrecht speelt een centrale rol in de (inter)nationale drugshandel die vooral aan cocaïne is te relateren. Er zijn veel zorgen over het effect van deze vorm van (zware) criminaliteit in de stad. De handel in drugs is zeer lucratief, er gaan enorme bedragen in om en het is onlosmakelijk verbonden met excessief geweld (zoals liquidaties en beschietingen) en andere vormen van criminaliteit. De verleiding van het geld of de druk vanuit criminele samenwerkingsverbanden is groot, waardoor ook de kans op vermenging van boven- en onderwereld groeit. De ernst en omvang van dit probleem vraagt om een verstevigde aanpak waarin we niet alleen als één overheid duidelijke grenzen stellen en ingrijpen waar nodig, maar juist ook perspectief bieden, bijvoorbeeld aan hen die uit deze wereld willen stappen.
  • Zorg en veiligheid dichter bij elkaar
    Utrecht kent, net als iedere stad, ook een groep inwoners die in kwetsbare situaties verkeren. De coronapandemie heeft door stapeling van sociale en economische problematiek deze kwetsbaarheid vergroot en daarmee een voedingsbodem voor criminaliteit, met name onder jongeren en (hoog) risico personen, gecreëerd. Om deze mensen te helpen en om gevaar en overlast voor de leefomgeving te voorkomen is een brede intensieve samenwerking nodig tussen het sociaal domein en het veiligheidsdomein.
    Bij het dichter bij elkaar brengen van zorg en veiligheid, hanteren we de komende jaren de volgende uitgangspunten:
  • We werken gezamenlijk met onze partners binnen de brede stedelijke opgaven aan een veilige stad voor iedereen.
  • Dat doen we vanuit het principe grenzen stellen maar ook door te motiveren met een beter perspectief.
  • Er is een lange adem nodig (meerjarige programmatische aanpak en investering) gekenmerkt door stevige regie, risico gestuurde- en systeem gerichte aanpakken met aansluiting op de leefwereld.
  • Extra impuls: een gezamenlijke focus op het voorkomen van doorgroeien in (zware) criminaliteit en het weerbaar maken van kwetsbare jongeren en jong volwassenen tegen de aantrekkingskracht van criminaliteit en snel geld.
  • Een veiliger digitale stad
    Digitalisering transformeert onze stad en de samenleving. Traditionele vormen van criminaliteit raken steeds meer verweven met digitale criminaliteit. De maatschappelijke weerbaarheid blijft achter bij de groeiende dreiging van cybercriminaliteit. Bewustwording is nodig zodat we de weerbaarheid vergroten en de digitale veiligheid zoveel als mogelijk kunnen waarborgen.
  • Veiliger verkeer
    Verkeersveiligheid is een van de vier ambities in het Integraal Veiligheidsplan (2019-2022). We werken samen met interne (via het Actieprogramma Verkeersveiligheid
    ) en externe partners als het OM en de politie aan verschillende maatregelen die de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel bij inwoners moet verbeteren. Ons doel is om zoveel mogelijk risico- en informatiegestuurd te werken om op wijkniveau het gevoel van verkeersveiligheid te verbeteren. Hiervoor werken we samen met politie en BOA’s om op basis van signaleringen en klachten gevaarlijke en overlastgevende situaties aan te pakken door handhaving, voorlichting en aanspreken op fout en gevaarlijk verkeersgedrag.
Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49