2. Openbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting

2.3 Afval wordt zoveel mogelijk voorkomen, aantoonbaar ingezet als grondstof en afvalscheiding wordt positief gestimuleerd

Wat willen we bereiken?

E2.3.1 Afval wordt zoveel mogelijk voorkomen en in toenemende mate ingezet als grondstof

In november 2020 is de Grondstoffennota 2020 vastgesteld. Met de maatregelen die in deze nota staan willen we meer en beter afval scheiden en zetten we in op preventie van huishoudelijk afval. In 2022 is de grootste verandering de overgang naar nascheiding van plastic, blik en pak. We zijn een inkooptraject gestart om een leverancier te selecteren waarmee we een nieuw inzamelmiddel voor groente-, fruit-, en etensresten gaan ontwikkelen, specifiek voor dicht stedelijk gebied waar de gebruikelijke inzamelmethoden niet toereikend zijn.

Het Nieuwe Inzamelen
De omzetting naar Het Nieuwe Inzamelen in de laatste wijk (Oost) is naar verwachting in 2022 aan de orde, nadat de juridische procedures zijn afgerond. Daarmee is de gebiedsgerichte aanpak van Het Nieuwe Inzamelen in de stad helemaal gerealiseerd.
Het Nieuwe Inzamelen is de standaard inzamelmethode voor het afval bij nieuwbouw. Alleen waar andere ambities gelden met betrekking tot de openbare ruimte of kansen liggen voor meer gescheiden inzameling bij gestapelde hoogbouw, zijn alternatieve systemen mogelijk.

Nascheiden PBP
Bij het vaststellen van de Grondstoffennota 2020, is besloten om over te gaan op het
nascheiden van plastic, blik en pak (pbp) uit het restafval. Het PBP wordt nu in ongeveer de helft van
Utrecht nog ingezameld via kliko’s aan huis en ondergrondse containers. Wijk voor wijk worden de ondergrondse containers voor pbp herbestemd en de kliko’s ingenomen. We verwachten dit in 2022 af te ronden.

Communicatie over afval op maat
Net zoals in voorgaande jaren, richten we de communicatie over afval (inzameling) zo goed mogelijk in op wensen en behoeften van Utrechters. Hiervoor gebruiken we (digitale) bijeenkomsten, reacties van Utrechters en klanttevredenheidsonderzoeken om de wensen en behoeften te peilen. De communicatie is open en begrijpelijk en we passen het aan als de situatie daarom vraagt.
Via gerichte inzet van de sociale media bereiken we verschillende doelgroepen met vragen, voorlichting en advies op maat, over afval(inzameling) en grondstoffen èn de invoering van Het Nieuwe Inzamelen. Naast gerichte online-communicatie investeren we ook weer in gerichte offline-communicatie over afval en grondstoffen. Hierbij zetten we in op doelgroepgerichte communicatie in wijken/buurten en begrijpelijke communicatie op en bij afvalvoorzieningen.

Ook investeren we in een optimaal gebruik van de Afvalwijzer(app). Via de Afvalwijzer ontvangen inwoners actuele informatie over de afvalinzameling, maar ook informatie over mogelijkheden voor het voorkomen van afval en het beter scheiden van afval. We actualiseren de informatievoorziening waar nodig, zowel Nederlandstalig als Engelstalig. We communiceren actief over actuele ontwikkelingen over afval en de inzameling ervan in Utrecht.
Via de Afvalwijzer app versturen we bijvoorbeeld ook pushberichten naar gebruikers over de afvalinzameling. Bijvoorbeeld over de gewijzigde inzameldagen rond feestdagen. Het doel van 2021 was om boven de 100.000 gebruikers uit te komen. Voor 2022 willen we dit verhogen naar 110.000.

Deze pagina is gebouwd op 12/10/2021 13:49:46 met de export van 12/10/2021 13:09:49